Zomerstalvoeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Zomerstalvoeren

Berichtdoor john verhaar » wo apr 24, 2019 17:32

Jaap schreef:Dit verhaal maakte ik recent: greenchoppen in Texas. Op basis van telefooninterview weliswaar, ik ben er zelf niet geweest...

http://edepot.wur.nl/473598

@Arno, John: wat maaien jullie dan? Raaigras? of combi met Luzerne??

Gras hebben we geprobeerd maar viel tegen en duur vanwege de N die je nodig heb dus hier alleen luzerne
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Niels » wo apr 24, 2019 18:03

wijnbergen schreef:In Nl en hier in DK kan je makkelijk 200 dagen stalvoeren, 200 dagen x 200 koeien is 40.000 €
Het kost veel tijd, gooi het nu ook in de menger, dat gaat (y)

Hoeveel kg ds gras kun je ongeveer kwijt in de TMR per koe?
Niels

Berichtdoor anton25 » do apr 25, 2019 09:47

Gaat dat niet broeien? Of voeren jullie twee keer per dag?
anton25

Berichtdoor anton25 » do apr 25, 2019 09:49

Wij voeren vooral klaver vers bij hoeft niet veel stikstof op
anton25

Berichtdoor Henk » do apr 25, 2019 13:51

Corjan schreef:
Jaap schreef:Dit verhaal maakte ik recent: greenchoppen in Texas. Op basis van telefooninterview weliswaar, ik ben er zelf niet geweest...

http://edepot.wur.nl/473598

@Arno, John: wat maaien jullie dan? Raaigras? of combi met Luzerne??

Daar komt het idee ook een beetje vandaan volgens mij in Texas :?: Ik was daar een keer op een farm in Texas die deed dat ook :yes: (y) En das al een jaar of 10 gelden denk ik

Niet om mezelf op mijn imposante torso te kloppen of zo :wink: maar ik mengde in 1987 voor het eerst vers gras in mn toen net aangeschafte mengwagen :yes: Was er 1 met 3 dichte horizontale vijzels. In notime werd dat prachtige groene gras 1 smerige zwarte braakbal :x die met het proberen te lossen de hele afvoerkettings verklote :x
Ik heb de wagen toen met die zwarte braakbal half uitpuilend uit de losopening, waar ie never nooit door paste :no: :oops: weer terug bij Abemec ( toen CHV) gepleurd met de woorden 'gullie zeet da'k er vers gras mee kos voeiere! Zuuk 't mer uit!'
Sloeg tuuk nergens op :oops: en het lompe gedrag van mij al helemaal niet :oops: maar toch kwam de wagen 3 dagen later keurig leeg met nieuwe meenemers op de losband terug :D :yes: (y)

Vers gras moest er als laatste in heb ik toen geleerd :mrgreen: :wink:
Later met die open mengwalsen ipv dichte vijzels ging het alleen maar beter (y) en later met de verticale menger was het helemaal een feest :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » do apr 25, 2019 14:13

@jaap
Gras geprobeerd jaren terug ,mooi in het voorjaar want zeker 2 weken vroeger als alfafa en mooi in het najaar want geeft een mooie snee laat in oktober.
Nadeel is dat daar tussenin het total niet groeit en gewoonweg veel te duur is met kunstmest en het slecht tegen mest kan als het warm en droog is ,waarentegen een vers gemaais alfalfa field rustig bepoeperd kan worden als het 35 graden en zonnig is met geen regen in de verwachting.
Heben een paar jaar sudangrass gedaan ,groeit (y) (y) maar erg moeilijk om een wat constant kwaliteit te krijgen ,dat spul is een paar dagen perfect maar dan is het al heel gauw 5-6 foot lang en erg houterig.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Mellek » vr apr 26, 2019 09:04

@Henk
Had je dan messen in de wagen of gewoon lang gras, hier helemaal geen messen in de wagen, je moet alleen geen grasgooiende koeien hebben, dan gaat het prima.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » vr apr 26, 2019 09:28

Mellek schreef:@Henk
Had je dan messen in de wagen of gewoon lang gras, hier helemaal geen messen in de wagen, je moet alleen geen grasgooiende koeien hebben, dan gaat het prima.

Twee meter kippengaas boven het voerhek, dan geeft dat grasgooien ook niks meer
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » vr apr 26, 2019 12:35

G.U. schreef:
Mellek schreef:@Henk

Twee meter kippengaas boven het voerhek, dan geeft dat grasgooien ook niks meer

Kijk, niet lullen maar kippengaas spannen zeggen de ruige Fryzen :lol: Hangt nu sekers vol droog hooi dat gaas :D
Momenteel geen voersmijters. Zou het ms een melkkoe-dingetje zijn :?:
Had er voorheen ook wel een enkele maar die deed ik een neuskram in met daaraan een kettinkje met stukkie metaal :yes:
Gemengd in het rantsoen was de behoefte om met gras te gooien heel stuk minder (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr apr 26, 2019 12:57

Moet je geen visite van de nvwa krijgen als je een neusring indoet met verzwaring er aan. Dat gaat je geld kosten want dat mag niet! Boer hier uit de buurt heeft daar ervaring mee
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Richt » vr apr 26, 2019 19:44

G.U. schreef:Moet je geen visite van de nvwa krijgen als je een neusring indoet met verzwaring er aan. Dat gaat je geld kosten want dat mag niet! Boer hier uit de buurt heeft daar ervaring mee

halster met stukje ketting en een gewichtje eraan :yes:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Mellek » za apr 27, 2019 09:05

Hier geen ring maar zo'n antidrinkbeugel met van die groene doppen er op, tanden er afgeslepen, kettingkje er, gaat lang goed.

Henk schreef:Momenteel geen voersmijters. Zou het ms een melkkoe-dingetje zijn :?:

Is mij wel eens opgevallen dat het m.n. bij holstein voorkwam, maar waren vaak al probleemdieren op andere vlakken dus vroeg of laat toch EXIT. Enigste die het nu nog doet, (zonder ketting in de neus), is wel een halve crossie, maar heeft ook dik celgetal nu dus gaat binnenkort ook de klep op.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor melker » za apr 27, 2019 09:40

Is niet rasgebonden dat gras of voer gooien, heb hier nog montie en een Jersey die het ook doen. Tijdens droogstand stuur ik ze het natuurgebied in en bij overschot zo snel mogelijk weg.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » za apr 27, 2019 09:42

Mellek schreef:Hier geen ring maar zo'n antidrinkbeugel met van die groene doppen er op, tanden er afgeslepen, kettingkje er, gaat lang goed.

[op.

Krijg je ook probelemen mee met de nvwa. Er mag geen verzwaring aan zo’n ring of beugel hangen. Wat je ermee doet moet je zelf weten maar je bent gewaarschuwt
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor wijnbergen » za apr 27, 2019 10:21

Niels schreef:
wijnbergen schreef:In Nl en hier in DK kan je makkelijk 200 dagen stalvoeren, 200 dagen x 200 koeien is 40.000 €
Het kost veel tijd, gooi het nu ook in de menger, dat gaat (y)

Hoeveel kg ds gras kun je ongeveer kwijt in de TMR per koe?

mn Jerseys vreten een 19 kilo in totaal, waarvan nu 5 gras, dat is een volle wagen. Bij meer moet ik 2 wagens halen, dat is de reden.
Kan makkelijk meer natuurlijk. Het is wel volumieus dat gras, gooi eerst het gras erin en dan de mais er boven op, dan zakt het wel in elkaar
wijnbergen

Interesses: Jersey

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer