Toevoegmiddelen graskuil

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Toevoegmiddelen graskuil

Berichtdoor JKvW » ma mei 01, 2006 14:52

Goedendag, na vele maanden van meelezen vandaag toch eindelijk eens geregistreerd als forum-deelnemer en ik steek gelijk maar van wal met een vraag:

Met de eerste snede in aantocht hebben wij een doseerapparaat op de ladewagen gemonteerd. Hiermee is de bedoeling om Ecosyl of Pioneer (productnaam weet ik zo niet) in korrelvorm mee te doseren in alle van optimaal afwijkende kuilen. Wat zijn jullie ervanring met deze of andere toevoegmiddelen qua broeiverlies, schimmels, voederwaarde en natuurlijk ook prijs / kwaliteitverhouding?
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Stemvork » ma mei 01, 2006 15:05

Prijs/kwaliteit en conservering in het graswinnningsgebeuren, dan blijf ik fan van snoepsiroop toevoegen. Geeft een snelle conservering en is stukke goedkoper dan melasse.
Stemvork

Beroep: verkoper rundveehouderij
Interesses: koeien, voeding, rendement

Berichtdoor Bernardo » ma mei 01, 2006 19:18

ik vind de innoculant van Pionner een zeer goed product, brengt beter voeder waarde mee.
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor Henk » ma mei 01, 2006 21:43

In elk geval welkom JKvW. :!: En om op toevoegmiddelen terug te komen; ik gebruik ze al meer dan 10 jaar niet meer... :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » ma mei 01, 2006 21:48

Inkuilmiddelen in graskuilen gebruik ik nooit.We proberen het gras niet te droog te laten worden zodat het nog goed aan te rijden is.
Om de kuil af te dichten gebruiken we een grondlaag. Dit is volgens mij nog steeds de beste afdicht methode.
Wim R

Re: Toevoegmiddelen graskuil

Berichtdoor aj-prins » di mei 02, 2006 08:50

JKvW schreef:Goedendag, na vele maanden van meelezen vandaag toch eindelijk eens geregistreerd als forum-deelnemer en ik steek gelijk maar van wal met een vraag:

Met de eerste snede in aantocht hebben wij een doseerapparaat op de ladewagen gemonteerd. Hiermee is de bedoeling om Ecosyl of Pioneer (productnaam weet ik zo niet) in korrelvorm mee te doseren in alle van optimaal afwijkende kuilen. Wat zijn jullie ervanring met deze of andere toevoegmiddelen qua broeiverlies, schimmels, voederwaarde en natuurlijk ook prijs / kwaliteitverhouding?

vorig jar met de ronde balenpers gedaan bij de at nattere balen.geloof dat het ecosyl was..komt er merakel best uit.lekkere geur en geen schimmel maar daar heb je zowieze weinig last van met ronde balen.

eerste snee wat eraf moest met nat weer hebben we met vanilliesiroop gedaan.normaal staat er wel wat gras naast de bult maar dit jaar niet :? :? de perssappen waren dus blijkbaar dodelijk voor het groen maar de koeien vreten het als raven :wink: :wink: maar zolang het niet hoeft vind ik dat het er niet door hoeft.bij te natte kuil ja doen :roll:
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Karla » di mei 02, 2006 14:16

Vorige week 18 ha. Italiaans raaigras ingekuild met het spul van Pioneer.
Dit keer in vloeibare vorm. Volgens de loonwerker wordt het vloeibare produkt beter verdeeld dan de poedervorm.
Het resultaat zien we deze winter.
We gebruiken het vaak bij de eerste snede Italiaans raaigras omdat het minder goed wil drogen. En dit jaar hebben we er 8mm regen bij gehad. :twisted:
Tot nu toe zijn de ervaringen erg goed. Frisse kuil met hoge voederwaardes. Weinig tot geen broei en schimmels.
We worden 2 keer per maand gecontroleerd op boterzuur. Dus een goede kuil is erggg belangrijk.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Hans van Bergen » di mei 02, 2006 15:26

Italiaans doe ik ook liever in vierkante balen (net als de rest van het gras) Vaak blijven er maisstoppels of een kluit liggen. Bij hakselen en voermengwagen wordt dit opgenomen en komt de voederwaarde erg onder druk. Hier ploegen veel mensen het italiaans dan ook onder.
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » di mei 02, 2006 21:42

Er zijn ook veehouders die alle kuilen maken mbv toevoegingen. :roll: ..Wasted money :idea:
Henk

Berichtdoor harm » di mei 02, 2006 22:12

Dat spul van heemskerk kwam ook behoorlijk goed uit de onderzoeken. Maar ik denk dat dit spul pittig geprijsd.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Henk » wo mei 24, 2006 20:05

Hans van Bergen schreef:Italiaans doe ik ook liever in vierkante balen (net als de rest van het gras) Vaak blijven er maisstoppels of een kluit liggen. Bij hakselen en voermengwagen wordt dit opgenomen en komt de voederwaarde erg onder druk. Hier ploegen veel mensen het italiaans dan ook onder.

Als je in de herfst zorgt dat het maisland vlak ligt na 't zaaien van It. raaigras heb je geen last van stoppels of kluiten. Persoonlijk kies ik voor 'n bewerking met de smaragd, zaaien met rotorkopegcombinatie en narollen met cambridgerol. :idea:
Henk

Berichtdoor peter » wo mei 24, 2006 20:48

wat een hoop werk henk wij doen het in een werkgang. We hebben een woeler met daar achter een grote rol met diameter van 1 meter. Daar tussen hebben we ook 2 rijen met kleine triltanden. Achter de rol hebben we een graanzaaimachine gehangen, een heel oud ding.
met deze combinatie legt die hem vlak genoeg en met maaien geen stoppel in het gras te zien. In voorjaar keer met kunstmest strooier over heen en wachten tot je kunt maaien.

Maar vindt tegenwoordig te duur om een snede italiaans telen om daarna weer om te ploegen. Ga maar eens tellen en wat je kosten per kg ds zijn. Vroeger ging dat goed toen kunstmest en zaad de helft van de prijs waren.
peter

Berichtdoor Henk » do mei 25, 2006 06:54

Heb 't afgelopen jaar ook niet gedaan....of eigenlijk,wel gezaaid maar het gras niet ondergeploegd vanwege de derogatie. Je noemt de dure kunstmest en graszaad; wat te denken van de diesel... :shock:
Dat met jou ouwe graanmachientje klinkt wel aantrekkelijk maar ik ben zo'n secure zeikerd dat ik liever wat stoer materiaal huur op de coöperatie; 'n 40-pijps pneumatische zaaier met kopeg. Hier op de coöperatie hebben ze nog maar 1 graanmachien en verder een tiental pneumatische, waar overigens ook prima graan of erwten mee te zaaien is. :idea:
Henk

Berichtdoor JKvW » do mei 25, 2006 12:36

Hebben toch gekozen voor Ecosyl, bij het eerste deel van de eerste snee toegevoegd, omdat het gras niet erg droog was, maar verder wel mooi product. Van de week hopelijk weer kuilen, nu afwachten hoe het onder het plastic vandaan komt, volgens de experts kun je na een dag of 10 zien dat het al kuil is. Ben benieuwd.
JKvW

Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Karla » do mei 25, 2006 14:48

Henk schreef:Dat met jou ouwe graanmachientje klinkt wel aantrekkelijk maar ik ben zo'n secure zeikerd dat ik liever wat stoer materiaal huur op de coöperatie; 'n 40-pijps pneumatische zaaier met kopeg. Hier op de coöperatie hebben ze nog maar 1 graanmachien en verder een tiental pneumatische, waar overigens ook prima graan of erwten mee te zaaien is. :idea:

Italiaans kun je ook prima zaaien met een kunstmeststrooier. Doen wij altijd in het najaar. Lekker makkelijk en snel. 8) 8)
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Volgende

Keer terug naar Koe en voer