Toevoegmiddelen graskuil

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Toevoegmiddelen graskuil

Berichtdoor Geitenboer » vr dec 26, 2008 08:49

melkboer schreef:Advies van mij is dusss:

Voor iedereen die twijfelt over het gebruik van een inkuilmiddel dat aan hem/haar verkocht is als melkzuurbacterien, kan die kuilkenner van BLGG volgens mij enige feiten op tafel leggen. Kost iets van 5 Euro extra per monster geloof ik. Geeft o.a. het gehalte boterzuur, azijn & propionzuur en melkzuur aan.
Dat kun je dan vergelijken met een streefwaarde en een gemiddelde voor jou grondsoort. Dan kun je teminste enigzins een beeld krijgen of er inderdaad melkzuur is gevormd.
Is het melkzuur in de kuil gemiddeld of lager dan hoef je als je het mij vraagt niet langer te twijfelen.

Blgg geeft op haar uitslag berekende waarde's weer. Berekende waardes kunnen nog al verschillen van gemeten waardes.
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor ngrootoonk » vr dec 26, 2008 10:44

Is propionzuur,azijnzuur en boterzuur wel belangrijk om te meten...Is melkzuur niet voldoende en kun je dit bij graskuilen niet aflezen door naar het suikergehalte en pH te kijken :idea:
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor melkboer » vr dec 26, 2008 11:57

Geitenboer schreef:
melkboer schreef:Advies van mij is dusss:

Voor iedereen die twijfelt over het gebruik van een inkuilmiddel dat aan hem/haar verkocht is als melkzuurbacterien, kan die kuilkenner van BLGG volgens mij enige feiten op tafel leggen. Kost iets van 5 Euro extra per monster geloof ik. Geeft o.a. het gehalte boterzuur, azijn & propionzuur en melkzuur aan.
Dat kun je dan vergelijken met een streefwaarde en een gemiddelde voor jou grondsoort. Dan kun je teminste enigzins een beeld krijgen of er inderdaad melkzuur is gevormd.
Is het melkzuur in de kuil gemiddeld of lager dan hoef je als je het mij vraagt niet langer te twijfelen.

Blgg geeft op haar uitslag berekende waarde's weer. Berekende waardes kunnen nog al verschillen van gemeten waardes.

Dat is natuurlijk ook waar. Die onafhankelijke onderzoeken waar die verkopers je mee overstag proberen te krijgen om iets aan jou te verdienen moet je ook maar geloven.... Dus moet je misschien niet afgaan op 1 jaar kuilkenner, maar voor die 5 Euro zou ik het toch maar onderzoeken geloof ik. 5 euro valt in het niet bij de bedragen die je aan inkuilmiddel kwijt kunt raken als het niet doet waar je het voor hebt gekocht.

De ph zegt iets over het totaal aan zuren en is dus te vergelijken met een waarde als ruw eiwit totaal. Als dat hoog is weet je nog niet echt of dat dve of oeb is. Daarom is een opsplitsing in de verschillende zuren toch wel een logische aanbeveling?

Is voor alle duidelijkheid alleen maar een advies voor mensen die twijfelen (zoals de gene die dit topic heeft geopend btw), en je mag het van mij rustig in de windslaan. Maakt mij verder niet uit. Je mag van mij ook heilig in dat spul geloven, en ook in die onafhankelijke onderzoeken van degene waar je het spul van koopt.
IK kan dat onafhanelijke onderzoek van die verkoper ook moeilijk geloven. Daarom adviseer ik alleen om jou kuil met inkuilmiddel ook eens eens door zo`n onafhankelijk onderzoeksintituut te laten onderzoeken (voor 5 euro) om te kijken of die twee onderzoeken daatwerkelijk op 1 lijn liggen.
Ik heb om alle voorstanders van inkuilmiddelen te vriend te houden nooit gezegd dat je het nooit moet gebruiken. :roll: Ik heb vanuit mijn ervaring het gevoel dat bij goed gras en goed weer om kuil te maken een melkzuurmiddel niet perdefinitie zin heeft, terwijl verkopers keihard beweren dat het dan wel helpt. :?
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof...
melkboer

Beroep: Chef kok m`r den veur koeiju

Berichtdoor ngrootoonk » vr dec 26, 2008 21:01

Ik ben wel met je eens, het zeker interessant om zuren te meten in kuilen. Maar voor graskuilen kun op een redelijk simpele manier zelf de zuren bepalen. Wanneer je een hoge pH hebt in een graskuil met een laag suiker kun je een hoog aandeel melkzuur verwachten. Wanneer een graskuil een hoge NH3 fractie heeft en deze kuil is warm dan komt een hoge PH hoogstwaarschijnlijk ook grotendeels door boterzuur, hier heb je volgens mij geen analyse op de aanwezige zuren voor nodig :idea: Ook zijn er volgens mij niet veel koolydraten die de extra zuurvorming eventueel kunnen veroorzaken!

Voor maiskuilen is dit voor lastiger, tenzij je maiskuil goed warm is :!: Melkzuurvorming is lastiger af te lezen in de analyse omdat een suiker lager dan 12 niet vermeld wordt! En wat voor een effect hebben de koolydraten in maiskuilen op zuurvorming :?:
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr dec 26, 2008 21:41

Mais kuilt van zichzelf prima in. Daar heb je geen inkuilverbeteraar voor nodig. Wat je daar beter kunt gebruiken is een broeiremmer. Bonsilage Plus is daar mijns inziens de beste voor. En nog eens een van de goedkoopste ook. Ik gebruik het nu al vijf seizoenen en uit onderzoek van het Nizo bleek dat de hoeveelheid boterzuur in mijn maiskuil de laagste was welke in de proef zat. 36! sporen in de toplaag. En 100.000 is al niet veel....

Voorheen voerden wij in de weide periode mais uit het blok op de voergang en die stonden dan een dag of 5. Altijd problemen met warm worden en schimmelbollen. Nadat we met Bonsilage Mais begonnen was dit probleem over en bleven de blokken koud. Nu voeren we elke dag vers en dat gaat natuurlijk nog mooier bij de zomerdag. Ik hoef nooit geen mais weg te gooien omdat het niet fris zou zijn.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor melkboer » vr dec 26, 2008 21:54

ngrootoonk schreef:Ik ben wel met je eens, het zeker interessant om zuren te meten in kuilen. Maar voor graskuilen kun op een redelijk simpele manier zelf de zuren bepalen. Wanneer je een hoge pH hebt in een graskuil met een laag suiker kun je een hoog aandeel melkzuur verwachten. Wanneer een graskuil een hoge NH3 fractie heeft en deze kuil is warm dan komt een hoge PH hoogstwaarschijnlijk ook grotendeels door boterzuur, hier heb je volgens mij geen analyse op de aanwezige zuren voor nodig :idea: Ook zijn er volgens mij niet veel koolydraten die de extra zuurvorming eventueel kunnen veroorzaken!

Voor maiskuilen is dit voor lastiger, tenzij je maiskuil goed warm is :!: Melkzuurvorming is lastiger af te lezen in de analyse omdat een suiker lager dan 12 niet vermeld wordt! En wat voor een effect hebben de koolydraten in maiskuilen op zuurvorming :?:

Tuurlijk kun je het ook op jou manier bekijken. Zo kun je zien of een graskuil goed geconserveerd is. Maar in dit topic gaat het er om of die conservering door dat inkuilmiddel komt. Omdat dat dat moeilijk genoeg is, denk ik simpel: wat is het doel van dat middel en hoe is te bewijzen of dat dan ook zo is.
Misschien dat ze bij BLGG het melkzuurgehalte berekenen uit jou bovengenoemde verhaal. Maar zij bepalen het dan nog wel met meer ervaring als wanneer ik het zou doen, maar belangrijker nog: onafhankelijk voor kleine prijs. Kun je als het ongunstig uitkomt tenminste met een waterdicht verhaal op de proppen komen als die :P vertegenwoordiger weer het erf opkomt. Mischien doet Altic ook wel zo`n onderzoek, daar mag het ook van mij, geen punt
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof...
melkboer

Beroep: Chef kok m`r den veur koeiju

Berichtdoor Jappie » ma jan 05, 2009 20:03

Ik geloof dat wij sill-all hebben gebruikt met het inkuilen van gras, mijn melkzuur lag op 50 terwijl op zand gemiddeld 16 was, gebruiken trouwens al jaren inkuilmiddel bij alle snedes, alleen vorig jaar niet bij alle snedes en o wat had ik daar een spijt van zeg, was mooi gewonnen maar die verrekte koeien wouden het maar slecht vreten.
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Reinoud Verhoef » za maart 14, 2009 14:09

Was van de week op een studykluppie en daar kwam de vraag naar voren. Inoculant op mengen met water wat was behandeld met peroxide. Hier door zou de inoculant niet meer werken :?: Op die avond kwam er geen duidelijk antwoord op. :no: Ook de pioneer rep komt hier nog op terug.Ik dacht het hier ff neer te knallen misschien dat de US mannen hier wat van weten? Ik heb het jaren gebruikt en het water hier wordt behandeld met peroxide dus misschien wel voor niks :evil:
Reinoud Verhoef

Beroep: dairyfarmer
Interesses: altijd

Berichtdoor Dave » za maart 14, 2009 18:40

Reinoud Verhoef schreef:Was van de week op een studykluppie en daar kwam de vraag naar voren. Inoculant op mengen met water wat was behandeld met peroxide. Hier door zou de inoculant niet meer werken :?: Op die avond kwam er geen duidelijk antwoord op. :no: Ook de pioneer rep komt hier nog op terug.Ik dacht het hier ff neer te knallen misschien dat de US mannen hier wat van weten? Ik heb het jaren gebruikt en het water hier wordt behandeld met peroxide dus misschien wel voor niks :evil:

ik hoorde ook al dat die vraag naar vooren kwam, hier ook peroxide in het water maar mijn inoculant mix ik het laatste jaar met water uit de fles. we hebben nu zo'n aplicator van pioneer waar maar 2.5 l water bij de inoculant hoeft.
Dave

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Voeding, economie, melken

Berichtdoor Henk » za maart 14, 2009 19:44

Heb ik iets gemist :?: Peroxide in het water :?: Wat issut, en wrom flikker je ut erin if I may ask you so kindly :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » za maart 14, 2009 19:57

Henk schreef:Heb ik iets gemist :?: Peroxide in het water :?: Wat issut, en wrom flikker je ut erin if I may ask you so kindly :?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Peroxide veel lees plezier :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Arno » za maart 14, 2009 20:47

Henk schreef:Heb ik iets gemist :?: Peroxide in het water :?: Wat issut, en wrom flikker je ut erin if I may ask you so kindly :?:

Ze hebbe graag blond haar. :idea: :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Johannes » za maart 14, 2009 20:58

Hier mierezuur niet langer in cans van 25 liter (n) Ensil + is nog wel in handige cans, doe ik dat wel :| helaas vanaf 25% DS
Mierezuur wel in vaten van 200 liter, maar dan moet ik een beetje gaan overgieten :no:
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Dave » zo maart 15, 2009 14:13

Henk, wij hebben een diepe well, dus dan in deze buurt krijg je sulpher water, ruikt en smaakt naar rotte eieren. Als je dan peroxide h2o2 inject in het water bind er een oxide molecuul met de sulpher door die reactie word de sulpher een solid en kun je het uit het water filteren :arrow: dan is de geur en smaak van rotte eieren weg :idea: Peroxide heeft ook een bacterie dodende werkeing en er zijn ook mensen die voor die reden kiezen om peroxide in het water te mengen
Dave

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Voeding, economie, melken

Berichtdoor Reinoud Verhoef » di maart 17, 2009 12:45

Dave schreef:

Henk, wij hebben een diepe well, dus dan in deze buurt krijg je sulpher water, ruikt en smaakt naar rotte eieren. Als je dan peroxide h2o2 inject in het water bind er een oxide molecuul met de sulpher door die reactie word de sulpher een solid en kun je het uit het water filteren :arrow: dan is de geur en smaak van rotte eieren weg :idea: Peroxide heeft ook een bacterie dodende werkeing en er zijn ook mensen die voor die reden kiezen om peroxide in het water te mengen

:yes:
Reinoud Verhoef

Beroep: dairyfarmer
Interesses: altijd

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer