Toevoegmiddelen graskuil

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Toevoegmiddelen graskuil

Berichtdoor Guus J » zo apr 05, 2009 18:33

Mario schreef:Ik heb een hele goede ervaring met SiloKing van AgriKing. Was altijd valikant tegen een inoculant (volgens mij voeg je iets toe wat je niet kan meten, wat alleen goed is voor de comp die het verkoopt). Wat ik met SiloKing zie is dat het zeer goed werkt tegen broei. Vooral bij een geopende silo. Spul wordt niet warm. Bij luzerne hooi verhoogt het significant de verteerbaarheid.

wat kost dat spul mario?? heb hier afgelopen najaar een mapman op visite gehad van selko... maar schrok nogal vd prijs, zal 't wel eens nazoeken hoeveel 't ookal weer precies was
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor melkboer » zo apr 05, 2009 19:02

Mario schreef:Ik heb een hele goede ervaring met SiloKing van AgriKing. Was altijd valikant tegen een inoculant (volgens mij voeg je iets toe wat je niet kan meten, wat alleen goed is voor de comp die het verkoopt). Wat ik met SiloKing zie is dat het zeer goed werkt tegen broei. Vooral bij een geopende silo. Spul wordt niet warm. Bij luzerne hooi verhoogt het significant de verteerbaarheid.

ik heb de zelfde meuk gebruikt en mijn verhaal staat vanaf blz 4 van dit topic, kweetniet of je dat al had gelezen...
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof...
melkboer

Beroep: Chef kok m`r den veur koeiju

Berichtdoor pinguin » za mei 16, 2009 11:13

Johannes schreef:Is er een vergelijkbaar product op "the continent" te koop? Welke droge stof percentages is het geschikt voor :?: Hoe gaat het: poeder oplossen in water ofzo :?:

Zou misschien geschikt kunnen zijn voor bovenste halve meter van mijn kuil :idea:

http://www.schaumann.be/dutch/5af5880948b8a95f/index.php

gaat over de varianten bonsilage denk zelf dat topform of formasil geschikter is voor jou je kuilde vrij nat in als ik het me goed herinner.

uitleg op de barenburg site:

http://www.barenbrug.nl/holland/NL/inkuilen.php?page=product&segmentid=239&tabblad=productoverzicht&productid=702&product=Formasil

http://www.barenbrug.nl/holland/NL/inkuilen.php?page=product&segmentid=239&productid=701&product=Topform+Plus&tabblad=productoverzicht

http://www.barenbrug.nl/holland/NL/inkuilen.php?page=product&segmentid=239&productid=698&product=Bonsilage+Plus&tabblad=productoverzicht
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor melkboer » za mei 16, 2009 11:25

Het verhoogt ook significant de kostprijs.
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof...
melkboer

Beroep: Chef kok m`r den veur koeiju

Berichtdoor Reinoud Verhoef » za sep 19, 2009 17:11

Arno schreef:Ze lopen hier ook weer de deur plat me al die goedjes ,kweet eigelijk nie offik t dit jaar ga gebruiken of nie.
Afgelopen jaar een paar samplezakken mais silage zonder inocullant in de kuil begraven om s te zien of er werkelijk verschil in zit.
Problem is allen dawwe ze begraven hebben an de kant diewwe pas gaan voeren aswe an de nieuwe mais gaan hakkellen :oops: :oops: ,dus dit jaar geen uitslag daarover I guess :no: .

Hep je die samplezakken nou al gevonden :?: En wat ga je voor inocullant gebruiken of niks?
Reinoud Verhoef

Beroep: dairyfarmer
Interesses: altijd

Berichtdoor Arno » za sep 19, 2009 20:04

Nope :no: ,zijn ook nonnie an t hakkellen :no: .
Vant jaar helemaal geen innoculants gebruikt voor haylage en ook nie gekocht voor de mais :no: .
Hangt voor volgend jaar helemaal van da proefje af ,assut werkelijk beter verteerbaar en meer beschikbaar is gaat t r volgend jaar weer in ,anders nie.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Koeienboer Jannes » ma sep 21, 2009 20:29

@ arno
Ben toch wel nieuwsgierig naar je proef je.
Je wilde deze week toch beginnen met hakselen :?:
Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor joop » di mei 11, 2010 10:39

Om dit onderwerp toch maar weer 's naar boven te halen, @ arno, wat is er uit je proef uitgekomen?

Wat betalen jullie voor de verschillende inkuilmiddelen?

Kep zelf de ervaring dat de werking van bonsilage vrij beperkt is. Hab vorig jaar kuil behandeld met bonsilage maar toch wel beetje broei (n) in de bovenste laag aan de zijkant. Ik doe trouwens altijd alleen de laatste 0.5 - 0,75 meter van de kuil plus als we boven de silowanden uitkomen.
joop

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, koeien en ohjaa.. koeien

Berichtdoor Wim R » di mei 11, 2010 11:24

joop schreef:Om dit onderwerp toch maar weer 's naar boven te halen, @ arno, wat is er uit je proef uitgekomen?

Kep zelf de ervaring dat de werking van bonsilage vrij beperkt is. Hab vorig jaar kuil behandeld met bonsilage maar toch wel beetje broei (n) in de bovenste laag aan de zijkant. Ik doe trouwens altijd alleen de laatste 0.5 - 0,75 meter van de kuil plus als we boven de silowanden uitkomen.

Laat overal bonsilage bij doen, heb er zelf wel goede ervaringen mee (y) (y) Gras van meer dan 50 % ds ,te hoge kuilen en niet voldoende aangereden werkt bonsilage of andere middelen ook niet voldoende. Situatie van droogheid van gras , manier van inkuilen en afdekken heeft ook invloed op het slagen van de kwaliteit van de kuil. Heb de laatste jaren sinds ik da spul gebruik bijna geen afval en broei, is dan bijna nooit te duur. :no: :no: Voorverwarmd :oops: :oops: gras mais en ander spul werkt ook niet positief op je melkproductie. Zie genoeg kuilen liggen die veel te breed en hoog zijn en daardoor te weinig voersnelheid die dan nog eens afgedekt zijn met een zeiltje en wat spanbandjes. Dan maar de silo wat smaller en lager kuilen , kost minder dan een keer wat meer uitgeven aan extra opslag.Gooi maar een partij grond op de kuil en weet je bijna zeker dat er minder afval komt.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Sander » di mei 11, 2010 11:49

maar als je lage kuilen maakt, goed aanrijdt, direct afdicht, zand erop doet en voldoende voersnelheid hebt, dan heb je bonsilage toch weer niet nodig toch?

:?:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor maistro » di mei 11, 2010 12:06

mijn idee ook , gewoon voersnelheid
>1,5m / week
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Frans V » wo mei 12, 2010 20:36

Pas stond in een of ander blaadje een hele vergelijking tussen een heel aantal beschikbare middelen. Van alles onderzocht enz maar als die apen bij dlv nou is de GEUR verbetering in plaats van de SMAAK verbetering hadden onderzocht hadden we nog wat aan dat onderzoek gehad... :roll:

@ Sander je heb gelijk, ze moeten die middelen niet gaan zien als lapmiddelen van slechte kuilen, de basis moet goed zijn. En als je goede kuil hebt zou je met toevoegmiddelen van die goede kuil een beste kuil kunnen maken, maar dan is het inderdaad niet perse meer nodig.
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor joop » do mei 13, 2010 09:11

Mijn idee ook, tis geen wondermiddel maar kwil gewoon stukje zekerheid dat de hoeken en bovenste laag geen schimmels krijgen. De rest is normaal gesproken niet zo'n probleem.

Voersnelheid van 2,5 meter in de week haal ik normaal gesproken wel maar kan door de grootte vd silo ka ik niet met zand afdekken, wij doen altijd met onderfolie, plastic en dan volledig dicht leggen met banden en zijkanten evt. met slurven.
joop

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, koeien en ohjaa.. koeien

Berichtdoor Roderick » do mei 13, 2010 09:14

2.5 meter/week, en dan nog broei. :?: :?: :shock:
Dan denk ik dajje je loonsnuiter een F&A sessie mot geven. :yes: :idea:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Sander » do mei 13, 2010 15:49

idd ja

vraagje: ak meerdere sneden over elkaar heen wil kuilen en tussen de sneden door de kuil alleen wil afdichten met plastic en wat dekkleden, is een toevoegmiddel dan van toegevoegde waarde zodat de kuil eerder stabiel wordt?

:?:
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer