Kempen systeem????

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Kempen systeem????

Berichtdoor ngrootoonk » di mei 29, 2007 19:41

Ik hoorde van een bron dat Hendrix-Utd bezig is met het zogenaamde Kempen systeem. Dit is een compleet nieuw rantsoen bestaande uit : Stro of graszaadstro etc. met ongeveer 15 kg krachtvoer. Dus geen graskuil of maiskuil!! :? .
Er is al een boer bezig met dit kempen systeem.

Heeft iemand meer informatie over het kempen systeem en wat vinden jullie van dit concept :?:
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Koets » di mei 29, 2007 19:45

Voor Hendrix is het een mooie business....15 kg krachtvoer :shock: Lijkt me niet dat de boer er bij gebaat is. Mijn doel is juist het aandeel krachtvoer (de dure component van 't rantsoen) terug te dringen, en ruwvoer juist er in te krijgen! Krachtvoer is reteduur; en t wordt alleen maar duurder.
En wat moet je dan met al je land?? granen zaaien?? Derogatie kun je dan ook al vergeten :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor ngrootoonk » di mei 29, 2007 19:54

Hey Koets,

Helemaal gelijk!! Alleen is het verhaal van Hendrix dat je kunt besparen op voeropslag, je hebt geen machines meer nodig en je land kun je natuurlijk allemaal verhuren. Daarom mogen de krachtvoer kosten iets hoger zijn. De prijzen van de kempen brok liggen ongeveer tussen een A brok en een de duurste brok. Maar deze prijzen willen ze nog niet geven... :D
ngrootoonk

Berichtdoor Koets » di mei 29, 2007 19:56

mmm..ben blij dat wij niet bij Hendrix zitten :lol: ....Dit is toch een giller?..dat ze zulke praat durven verkopen! :x
Koets

Berichtdoor ngrootoonk » di mei 29, 2007 19:59

Koets,

Ik moet je zeggen dat ik er zo ook over dacht, maar ik wil de resultaten wel eens bekijken van dat proefbedrijf. Ik ben wel nieuwsgierig geworden in dit `systeem`. Ik denk dat je systeem mag beschrijven als een systeem voor luie boeren.....
ngrootoonk

Berichtdoor Koets » di mei 29, 2007 20:00

zeker ben ik ook benieuwd naar de resultaten 8) Als je ze hebt; poot maar neer hier :lol: . Heb wel een beetje vermoeden wat er uitkomt :o
Koets

Berichtdoor grotehar » di mei 29, 2007 20:12

Koets schreef:zeker ben ik ook benieuwd naar de resultaten 8) Als je ze hebt; poot maar neer hier :lol: . Heb wel een beetje vermoeden wat er uitkomt :o

de berekeningen zullen wel mede als uitgangspunt hebben de verkoop van (alle) grond; de winst die daarop wordt gemaakt zal o.a. wel vloeien naar extra voerkosten --> per saldo zal er dan nog een klein beetje winst overblijven. De vrijkomende arbeid dan inzetten voor extra vee.

deze zienswijze is al eens eerder aangehaald door een Bestra-adviseur.
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Koets » di mei 29, 2007 20:15

Wat een ondoordachte redenering.... :? ..Ik mis ook nog de mestafzetkosten...Kan iedereen op klompen wel aanvoelen denk ik dat dit een kansloos systeem is :roll:
Koets

Berichtdoor Kristof » di mei 29, 2007 20:40

de enigen die blij zullen zijn met dit systeem zijn de aandeelhouders van Henrickx en de dierenartsen. Bereid je maar voor op pensacidose en het hele resem symptomen wat erbij hoort.
Mijn Nederlandse collega hier zegt net: "Flikker toch op man als ze dat verkocht krijgen beginnen we zelf een voerfabriek". :x
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor auke » di mei 29, 2007 21:07

was pas bij een geitenboer die dit systeem ook toepaste. geiten vraten 3 kg bix en 300 gram stro. makkelijk voeren, altijd goede kwaliteit voer en idd geen land nodig.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor ngrootoonk » di mei 29, 2007 21:23

Hey Auke,

Juist volgens mij gaan ze de koeien voeren als een varken of een geit. Grotehar schrijft wel dat men dit concept bedacht heeft met de gedachten erachter dat al het land verkocht wordt, maar hoe krijgt een ondernemer dan geld van de bank om te investeren :?:
ngrootoonk

Berichtdoor ngrootoonk » di mei 29, 2007 21:26

Men praat over stro of graszaadhooi als structuurbron om een soort net in de pens te plaatsen waar het krachtvoer boven op ligt. Zodat het krachtvoer niet te snel wordt afgebroken in de pens. Maar deze structuurbron mag volgens mij wel van super kwaliteit zijn om deze hoeveelheden in de koe te krijgen....?
ngrootoonk

Re: Kempen systeem????

Berichtdoor henk m » di mei 29, 2007 21:32

ngrootoonk schreef:Ik hoorde van een bron dat Hendrix-Utd bezig is met het zogenaamde Kempen systeem. Dit is een compleet nieuw rantsoen bestaande uit : Stro of graszaadstro etc. met ongeveer 15 kg krachtvoer. Dus geen graskuil of maiskuil!! :? .
Er is al een boer bezig met dit kempen systeem.

Heeft iemand meer informatie over het kempen systeem en wat vinden jullie van dit concept :?:
in giethoorn zat er een. heeft wijha de stal omgebouwd
henk m

Beroep: koe boer

Berichtdoor ngrootoonk » di mei 29, 2007 21:34

Hey Henk,

Ik weet het, heb het ook gehoord dat de eerste boer die ermee begonnen is ,gevestigd is in Giethoorn. Deze boer bevalt het prima en wil niet meer anders..
ngrootoonk

Berichtdoor auke » di mei 29, 2007 21:36

goed stro willen koeien best vreten. geietn zijn toch herkauwers? dus wat een geit kan moet een koe toch ook kunnen?
Wij hebben in het verleden ook wel een droge koeien alleen bix met krachtvoer gegeven. gaf behalve dikke mest geen problemen. zou het da zo slecht zijn voor melkkoeien?
de geitenboer was voor zich zelf begonnen. geen kwotum en geen grondaankoop en geen machine kosten scheelt nogal in je lasten.
Volgens mij zou je met alleen aangekochte maisvoeren aan je koeien zoals die ex DLV net zo verkomen.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en voer