Graan silage

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Graan silage

Berichtdoor Geitenboer » wo jun 27, 2007 08:24

Wie heeft er ervaring met het telen van Gps en voeren van gps?
Hoe oogst men deze het best?
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor Robert » wo jun 27, 2007 08:35

Voorheen eens geprobeerd.
Was een totale mislukkig. Kwam aarfusarium in het graan. :cry:
Te weinig kennis bij ons en onze vrind de akkerbouwer kwam ook niet elke week kijken. Kortom opbrengst en kwaliteit vielen tegen.
Wij hebben er geen voordeel bij gehad. :roll:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Henk » wo jun 27, 2007 09:24

Heb jaren GPS geteelt :idea: Laatste paar jaar overgeslagen omdat het nie paste in het derogatieplan :?
Dees jaar weer 15 ha staan; is eerdaags bekwaam, dwz de korrel moet deegrijp zijn :!: As je 'm inknijpt mag er geen melk meer uitkomme maar as je de pit uitwrijft over je hand mag ie ok weer nie verkruimelen... :roll:

Kortom; een gewas welk je opt laatst dagelijks mot controleren op oogstrijpheid :!: Dat graan dus geen kennis en werk vraagt is dus een fabeltje :wink:

Hiero doet de loonwerker het met een speciale maaibalk voorop de hakselaar oogsten. Zeg de loonwerker dat ie moet hakselen as mais, dus meer messen dr in :!: Bij twijfel over een te harde korrel, vragen om de korrelkneuzer strak te zetten :?:
Omdat ut produkt voornamelijk bestaat uit stro, ist logisch da deze holle pijpkes vol lucht zitten :idea: Haksel je te lang, kun je de lucht dr nie goed genoeg uutkriegebij ut aanrijden :idea:

Haksel je 'm mooi kort as mais, rij je de kuil goed aan -bij voorkeur in een sleufsilo :!: - en dek je'm meteen af, krijg je best een mooi produkt wat in de praktijk beter functioneert as wat het op papier zegt... :roll:

We hebben max ooit 899 VEM gehad, terwijl de kuil op zich 'minder' voerde als kuilen van andere jaren met minder vemmetjes :shock:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » wo jun 27, 2007 09:25

Bdw, ik snap eigeluk nie dat Arie geen GPS teelt met zn zware komklei... :roll:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor spieker » wo jun 27, 2007 10:00

Mooi pinkenvoer...je kunt er niet van melken. Toen we 9 jaar terug kwamen verbouwde iedere deen het bijna nu zijn ze allemaal aan de mais :o
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor Deense boerin » wo jun 27, 2007 10:19

We hebben afgelopen jaar GPS gehad in de vorm van 15 ha graan/erwten/gras en 8 ha graan/gras en dat is ons eigenlijk 200% meegevallen. Aanrijden is heel belangrijk, anders krijg je snel een te warme kuil. Door het stro erin heb je wel structuur in het voer.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » wo jun 27, 2007 10:45

spieker schreef:Mooi pinkenvoer...je kunt er niet van melken. Toen we 9 jaar terug kwamen verbouwde iedere deen het bijna nu zijn ze allemaal aan de mais :o

Je moet er tuurlijk geen 20-30 kg van voeren nee, dan lopen de koei zowat vast :wink:
Maar met 10-15 kg/koe/dag hoeft je produktie nxx te lijden :!: Heb ut ooit een paar maanden royaal gevoerd toen mn mais op was :idea: Toen voerde ik 20 kg langs volop vers gras. De liters gingen terug maar de gehaltes namen toe; eiwit helaas maar 0,08 maar ut vet 0.29 :shock: ( ff getject in historie campina-info én mn rantsoen van dat moment)

Voor pinken ist royaal voer; zelfs dan deed ik er nog graszaadhooi door :idea:
As je denkt dat ut pinkevoer is en er nie van kunt melken, heb je ut minder geslaagd ingekuild :idea: Korrel te hard/zacht, niet teruggespoten waardoor aandeel stro te groot is of wellicht slecht gehakseld/aangereden :idea:

Je mot aardig wat akkerbouwer zijn om succesvol graan te kunnen telen; en zelfs dán mot je dr very kort op zitten :wink:

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jun 27, 2007 11:22

Tis maar net wat je lekker melk vindt Henk. D'r zijn mensen, steeds meer, die als de produktie onderuit joenkerd van 35 naar 33 kg melk nie meer overstraat durven :!: Maar waarom prullen mi da gps as ge gewoon mais kunt tullen :?: :?: :?: :?: :?: :shock:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Geitenboer » wo jun 27, 2007 12:09

Wij telen ieder jaar circa 15 ha graan ( met beheers overeenkomsten) dit jaar gaat er een paar hectare plat (legeren) deze kan ik straks waarschijnlijk niet meer dorsen en wil er daarom g.p.s. van maken.

Ik heb dit in het verleden al eerder gedaan maar toen zelf opgerapen en dit viel toen erg tegen van wegen te lange stengels en het was te droog door dat je het eerste maaide en daarna harkten te lang op het veld lag.

Hoe kort moet ik hakselen?
Geitenboer

Berichtdoor Geitenboer » wo jun 27, 2007 12:22

Hans van Bergen schreef:Tis maar net wat je lekker melk vindt Henk. D'r zijn mensen, steeds meer, die als de produktie onderuit joenkerd van 35 naar 33 kg melk nie meer overstraat durven :!: Maar waarom prullen mi da gps as ge gewoon mais kunt tullen :?: :?: :?: :?: :?: :shock:

Goedkopere teelt, veld minder lang bezet en in mijn geval subsidie agrarisch natuur beheer.
Geitenboer

Berichtdoor Thomas2000 » wo jun 27, 2007 12:50

Ik heb ook een bundertje staan voor het eerst omdat het zo uit kwam. Kan ik het gewoon meemaaien met de 4e snede en erdoorheen hakselen?
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor ngrootoonk » wo jun 27, 2007 15:26

Henk, je hebt het over dat de korrel net deegrijp moet zijn, maar heb ook gehoord dat de pluim er net in mag komen en dan de gps geoogst moet worden :?: Iemand ervaring..

Trouwens, volgens mij kun je heel goed van gps melken als je het maar precies op de juiste tijd oogst.
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor A Froklage » wo jun 27, 2007 19:24

In canada mee gewerkt. lekker makkelijk 1 keer per jaar oogsten. Vond het opzich geen verkeerd voer maar kan niet op tegen engelsraai. Je kunt het gewoon hakselen.
A Froklage

Beroep: student
Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Henk » wo jun 27, 2007 20:06

Hans van Bergen schreef: Maar waarom prullen mi da gps as ge gewoon mais kunt tullen :?: :?: :?: :?: :?: :shock:

Ooit as ge een ouwe rus hebt of een ander laag perceel wa um mot :idea:
Vink ideaal om daar int herfst graan te zaaien, in de zomer te oogsten en daarna onder droge omstandigheden goed in te kunnen zaaien met gras :idea:
Ge bent anders nogal gauw op zunne lage hoek in de herfst aant klooien om dr fatsoenlijk gras in te krijgen :?

Henk

Berichtdoor ngrootoonk » wo jun 27, 2007 20:06

A Froklage schreef:In canada mee gewerkt. lekker makkelijk 1 keer per jaar oogsten. Vond het opzich geen verkeerd voer maar kan niet op tegen engelsraai. Je kunt het gewoon hakselen.

Sorry, maar volgens mij is Gps compleet anders dan engels raaigras. Je kunt gps volgens mij bij een goede oogst haast vergelijken met een krachtvoer.
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Volgende

Keer terug naar Koe en voer