Graan silage

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Graan silage

Berichtdoor boer pieter » wo jul 20, 2016 22:19

Daar staat best op marc
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor christiaan » do jul 21, 2016 02:39

Maandag begonnen met inkuilen en hopen Vrijdag klaar te zijn.
Gerst met een beetje oats er door.
AfbeeldingAfbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk
christiaan

Interesses: melkveehouderij techniek fokkerij,vleesvee

Berichtdoor MarcB » do jul 21, 2016 08:34

boer pieter schreef:Daar staat best op marc

Mocht niet klagen. Staat nog 2 ha.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor kobonde » do jul 21, 2016 09:26

Henk schreef:Aha that's inderdeed another cook :yes: Nee wij idd gewoon puur graan.
Maar als je vanalles door mekaar zaait, dan is het toch duuzendste tref dat alles tegelijk bekwaam is :?:
Had zelf vorig jaar erwten/gras. Toen de erwt goed was, was het gras al een maand in de aar...

Erwten hebben wel een maand waar de voederwaarde vrijwel konstant, dus er is geen reden het gras in de aar
te laten komen ook is het beste om niet te bemesten dan start het gras wat langzamer en word de uiteindelijke
kwaliteit beter. En geen italiaans raaigras gebruiken.
In het verleden(voor de derogatie)hebben we het veschillende keren verbouwd en kwalitiet is beter dan van graan
silage.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Petro Pelgrum » do jul 21, 2016 10:37

Allen kun je met erwten niet te snel weer terug komen op hetzelfde perceel.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » do jul 21, 2016 11:09

kobonde schreef:
Henk schreef:Aha that's inderdeed another cook :yes: Nee wij idd gewoon puur graan.
Maar als je vanalles door mekaar zaait, dan is het toch duuzendste tref dat alles tegelijk bekwaam is :?:
Had zelf vorig jaar erwten/gras. Toen de erwt goed was, was het gras al een maand in de aar...

Erwten hebben wel een maand waar de voederwaarde vrijwel konstant, dus er is geen reden het gras in de aar
te laten komen ook is het beste om niet te bemesten dan start het gras wat langzamer en word de uiteindelijke
kwaliteit beter. En geen italiaans raaigras gebruiken.
In het verleden(voor de derogatie)hebben we het veschillende keren verbouwd en kwalitiet is beter dan van graan
silage.

Oke. Heb ik 3x een bok geschoten dus... :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » zo jul 24, 2016 16:00

Flyinghollander

Berichtdoor HoK » di jul 26, 2016 21:37

Heb je met mais een hogere zetmeel opbrengst per ha? En hoe is de verdringing van GPS (verschillende varianten of puur graan) t.o.v. mais? Dit met doel om zetmeel in t basisrantsoen hoog genoeg te houden en toch te zoveel mogelijk gras te kunnen voeren?
HoK

Berichtdoor poekske » wo jul 27, 2016 08:17

Volgens mijgeef je het antwoord zelf. Je wil max gras voeren, dus je graan of mais zo krachtig mogelijk maken, dorsen dus
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor kobonde » wo jul 27, 2016 16:30

HoK schreef:Heb je met mais een hogere zetmeel opbrengst per ha? En hoe is de verdringing van GPS (verschillende varianten of puur graan) t.o.v. mais? Dit met doel om zetmeel in t basisrantsoen hoog genoeg te houden en toch te zoveel mogelijk gras te kunnen voeren?

Je moet alleen GPS maken als je grond niet geschikt is voor majs of als dekvrucht voor grasinzaai. Aangezien GPS ongeveer
20 % zetmeel bevat en 850 vem/kgds en majs 35 % en 980 vem /kg ds.
Het is mooi voer voor pinken en als stuktuurbron naast heel snelle graskuil. Of bij grote hoeveelheden goedkope bijprodukten.
Bij een ruwvoer overschot kun je je graan het beste combinen je hebt dan het meeste zetmeel en je kan het stro gebruiken om te strooien of verkopen.
kobonde

Berichtdoor boer pieter » wo jul 27, 2016 18:47

er is hier bij mij in de buurt nog nooit zo veel gps verbouwt ,en je kunt heus wel melken met gps en wat minder mais je moet hier toch elk jaar wel wat nieuw grasland maken ,wij hebben het altijd en vind het nog steeds een mooi voer :yes: maar goed ieder zijn ding
boer pieter

Berichtdoor kobonde » wo jul 27, 2016 20:43

boer pieter schreef:er is hier bij mij in de buurt nog nooit zo veel gps verbouwt ,en je kunt heus wel melken met gps en wat minder mais je moet hier toch elk jaar wel wat nieuw grasland maken ,wij hebben het altijd en vind het nog steeds een mooi voer :yes: maar goed ieder zijn ding

Pieter je schrijft zelf al dat je het alleen verbouwt om nieuw gras te zaaien, Wij zaaien ook graan als dekvrucht maar die
maaien we bij beginnende strekking tegelijk met de 2 de snede maar zaaien ook maar 30 kg gerst.
Hier wordt bijna geen GPS meer verbouwd wel steeds meer graan om te combinen en dan gras zaaien na de oogst.
In NL kan ik er geen enkel voordeel in zien omdat je daar normaal wel gras na de mais oogst kan zaaien, in DK kan dat
zelden en gras inzaaien in het voorjaar lukt beter met een dekvrucht.Bovendien willen we in DK niet dat onze grond
blijvend grasland wordt dus zaaien we na max 5 jaar met gras. Nieuwe gras met een dekvrucht, majs of graan.
Ik ken niemand die het verbouwd omdat ze het zon geweldig voer vinden, maar ieder zijn eigen ding
kobonde

Berichtdoor boer pieter » wo jul 27, 2016 21:56

Het is natuurlijk zo dat ik elk jaar wat grasland benieuw maar toch vind ik het mooi voer en niet alleen voor jongvee ik ben gewoon geen mais man .zonder mais of minder mais kun je ook wel melken misschien geen 12000 maar dat hoeft voor mij ook niet tussen 9 en 10 is meer als genoeg voor mij
boer pieter

Berichtdoor gydo » wo jul 27, 2016 22:51

De hoogste melker van Alberta (14000 liter) voert ook alleen maar gerst. Dus dat de kwaliteit veel minder Is als maïs zal nog wel meevallen. Zelf heb ik ook 30% zetmeel met 30%DS in m'n gerst en dat melkt best lekker eigenlijk.
je haalt alleen bij lange na de opbrengst van maïs niet. Dus als je maïs kan verbouwen lijkt me dat wel net zo slim.
gydo

Berichtdoor kobonde » do jul 28, 2016 19:14

gydo schreef:De hoogste melker van Alberta (14000 liter) voert ook alleen maar gerst. Dus dat de kwaliteit veel minder Is als maïs zal nog wel meevallen. Zelf heb ik ook 30% zetmeel met 30%DS in m'n gerst en dat melkt best lekker eigenlijk.
je haalt alleen bij lange na de opbrengst van maïs niet. Dus als je maïs kan verbouwen lijkt me dat wel net zo slim.

Ik vermoed dat jullie alleen graan zaaien zonder gras er onder en dan een wat hogere stoppel achter laten.
Je kan de kwaliteit sturen met de stoppellengte maar als er gras onder zit pak je hem zo laag mogelijk anders heb je
het stro in de volgende snede gras zitten of je moet deze in een aparte werkgang afmaaien en weghalen.
kobonde

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer