Hoeveel liter biest mag een nuchter kalf de eerste keer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Hoeveel liter biest mag een nuchter kalf de eerste keer?

Berichtdoor G.U. » ma feb 22, 2016 16:24

john jakobs schreef:gebruik hier de biestzakken van quickfeed bevallen heel goed http://www.quickfeed.nl/producten.php

Ziet er netjes uit. Hergebruik je de zakken ook? En hoe ontdooi je het, gewoon in een emmer heet water?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Talis » ma feb 22, 2016 16:40

Duurt 45 minuten voordat biest ontdooit is. Kun je toch sneller koetje vast zetten even handmeken 4kg en hup erin gieten. Je gaat niet midden in de nacht die rommel ontdooien.
Talis

Berichtdoor boer pieter » ma feb 22, 2016 16:43

en ik ga niet midden in de nacht een koe melken :no: als je het kalf er bij laat (wat straks toch moet) is ie s`morgens eerst :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor walmark » ma feb 22, 2016 17:13

G.U. schreef:
john jakobs schreef:gebruik hier de biestzakken van quickfeed bevallen heel goed http://www.quickfeed.nl/producten.php

Ziet er netjes uit. Hergebruik je de zakken ook? En hoe ontdooi je het, gewoon in een emmer heet water?

wij hebben die dingen een paar jaar gebruikt :? om met de speen eraan geschroefd uit een zak een kalf te voeren, moet je nog meer geduld hebben dan mijn vrouw al heeft :roll: nadat je eerst een half uur of langer naar het ontdooien hebt staan kijken :roll: Ze snijd nu gewoon die zalk om de biest weg, kiepert het blok in een emmer en zet de melkwarmer er in en na een paar minuten in de fles en effe later zit het in het kalf (y) Nu de zakken op zijn, gebruiken we weer gewoon net als vroeger een breeding glove om hetzelfde te doen :lol:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Henk » ma feb 22, 2016 17:34

Talis schreef:Duurt 45 minuten voordat biest ontdooit is. Kun je toch sneller koetje vast zetten even handmeken 4kg en hup erin gieten. Je gaat niet midden in de nacht die rommel ontdooien.

boer pieter schreef:en ik ga niet midden in de nacht een koe melken :no: als je het kalf er bij laat (wat straks toch moet) is ie s`morgens eerst :yes:

Ben zo maar een lammeling vergeleken met sommigen :oops: want ik ga 's nachts niet eens kijken laat staan een koe melken of biest ontdooien :oops:

Gelukkig hebben de nachtuilen onder ons op die manier nooit een dood kalf dus da's hun beloning dan (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Freddy » ma feb 22, 2016 17:44

Ja Henk, dat zou ik ook wel willen. Maar hier staat de stal tegen het huis aan en meestal hoor je dan wel als er s nachts een koe ligt te kalven. Als ik dan wakker ben geworden krijg ik het niet voor elkaar om gerust weer verder te slapen zonder ff gekeken te hebben of alles goed is. Meestal doe ik dan ook maar gelijk wat biest geven.
Gelukkig kalven hier trouwens verreweg de meeste koeien op het moment s avonds voor bedtijd.
Freddy

Berichtdoor john jakobs » ma feb 22, 2016 18:22

doe de zakken maar half vol een grote bak warm heet water 30 liter denk 20 min tot half uur ontdooid
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor john jakobs » ma feb 22, 2016 18:23

G.U. schreef:

je kunt ze hergebruiken , maar lijden als er in de vriezer iets op staat
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor JG ten Kate » ma feb 22, 2016 20:19

Melk die we in de vriezer hebben, zit in plastic cola flessen. Als je dan melk nodig bent, omdat de koe niet genoeg heeft, dan mik ik zo 1 of meer flessen in een emmer heet water.

Normaal krijgen ze altijd melk van eigen moeder en eigenlijk altijd zo snel mogelijk na de geboorte. Dus ook 's nachts.
Ik vind het niet veel werk om 5 liter uit een koe of vaars te melken met de hand. Koe even vastzetten aan het voerhek, schep brok ervoor, staart vastknopen aan voerhek met een strotouwtje en melken maar. Vlak na het kalven trappen de koeien ook bijna nooit. Paar minuten later heb je emmer vol biest op bijna de juiste temperatuur. Direct na de geboorte willen ze vaak best drinken, dus zuipen ze meestal tussen de 4 en 5 liter biest op in 1 keer.
JG ten Kate

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor boer pieter » ma feb 22, 2016 20:55

ik vind het bewonderings waardig dat jullie dat kunnen ik zal wel een grote prutser zijn ,in de afkalf hok geen vast zet hek en mijn koeien vang je ook niet zo maar ,ik ga ook zelden kijken en 9 van de 10 drinken wel bij de moeder als ik ze in de melkstalkrijg is er bijna altijd wel een speen leeg
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » ma feb 22, 2016 21:34

hier ook gewoon flessen. mooie liter flessen. vaarzen melk ik nooit met de hand. en sommige koeien liever ook niet :oops: . dus dan snel ff paar flessen geven als melken nog lang duurt. idd gewoon ff in emmer warm water. en ondertussen ga je wat anders doen. lijkt me niks ingewikkelds aan en kost niks. wat na 0.00 uur kalft krijgt 's morgens na melken biest. 's nachts slaap ik.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor pinguin » do feb 25, 2016 16:57

JG ten Kate schreef:Ik vind het niet veel werk om 5 liter uit een koe of vaars te melken met de hand.

ik heb hier na kalven meestal geeneens 5 liter :roll:
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor JA » do feb 25, 2016 21:01

Werken nu een maand met Coloquick en al had ik zelf waarschijnlijk nooit zo'n ding gekocht, het is wel erg gemakkelijk. In twintig minuutjes heb je biest op temperatuur zonder dat een gedeelte veels te heet is geworden. Alle vaarskalveren hebben tot nu toe binnen een uur biest gehad, stierkalveren krijgen wat anders :oops:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor HoK » do feb 25, 2016 23:53

Na kalven zo ongeveer 5-10 liter. Gisteravond een avondje van de DAP gehad maar 6 liter zonder sonde in een kalf krijgen is gewoon iets wat niet lukt. 4 liter lukt meestal wel maar dan houdt t wa op.
HoK

Berichtdoor Hindrik » vr feb 26, 2016 00:28

Ben geen fan van de GD, maar deze geeft wel een duidelijk beeld waarom zo snel mogelijk genoeg biest;
http://www.boerderij.nl/PageFiles/17636 ... enaars.pdf
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer