Mycotoxines

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Dit weet ik over mycotoxines:

>
Niks, nooit van gehoord.
13
15%
>
Er rinkelt een belletje
11
12%
>
Mijn voerboer/dierenarts haalde het onderwerp aan.
5
6%
>
Ik heb hierover wel wat meer gelezen/gehoord.
45
51%
>
Ik heb resultaten van mijn voer op MT's
15
17%

Totaal aantal stemmen : 89

Re: Mycotoxines

Berichtdoor G.U. » za apr 23, 2016 14:29

Botulistme zit niet in verse kadavers dus denk dat met het inkuilen van dooie eenden en hazen over het algemeen wel wat meevalt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Kristof » di mei 17, 2016 21:34

Hoewel het hier niet onder het onderwerp mycotoxines past toch een niet onbelangrijk bacterieel toxine. Namelijk het sterkste gif op aarde.
Idd met ongeveer 100 gram botox(type A, B, E en/of F) zijn wij er allemaal aan, maar het is ook een geneesmiddel voor spastische krampen en vrouwen(ook mannen) die niet kunnen omgaan met verouderingsverschijnselen laten zich talrijke injecties wel geworden om rimpels te verdoezelen. :wink:

Wie interesse heeft in een kort overzicht volgende link.
https://www.wiv-isp.be/epidemio/epinl/p ... 002n_r.pdf

Botulisme neurotoxine van type C en D zijn van tel bij runderen. Gevogelte levert vnl type C.
Gelukkig is de prevalentie laag, maar elke veehouder die er ooit mee te maken heeft gehad huivert hiervoor, want deze zeldzame ziekte is een emotionele slag(machteloos toezien op een vaak generaties lange selectie van een genenpool die op een pijnlijke manier verloren gaat) en een financieel drama(geen calamiteitenverzekering tenzij erkend als rampgebied na overstromingen bv).

Cadavers zijn altijd te mijden of ze nu vers, droog of rot zijn. Kippenmest stockeren in de buurt van koeien is geen goed idee. :no:

In het kader van vermeend chronisch botulisme wordt gezocht naar een verband tussen glyfosaat en clostridium problemen bij koeien. antwoord over 4 jaar. :roll:
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo mei 18, 2016 10:05

Ik denk niet dat glysofaat wat te maken heeft Met toksines en nogmaals de ziekte chronisch botulisme is nog steeds niet erkend dus waarom zouden we dat woord gebruiken?
Hier ken ik er aantal boeren die al jaren glysofaat gebruiken ook voor het oogsten van graan en die voeren ze ook aan de koeien en hierbij nooit problemen hebben gehad met toksines bij de koeien. :no:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » wo mei 18, 2016 11:42

in oost duitsland is 25 jaar geleden al aan getoont dat glysofaat schadelijk is vorr koeien varkens en kippen ook toen zijn er al resten van glysofaat in urine van mensen gevonden
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo mei 18, 2016 12:10

Hier hebben ze pas ook onderzoek gedaan van urine bij kinderen.
Wat ze vonden was ver onder grens wat misschien schadelijk kan zijn.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Henk » wo mei 18, 2016 13:06

Stond onlangs nog in de krant. Bij controle op glysofaat in de urine scoorden de groep 100% :idea:
Zo min mogelijk van die rotzooi gebruiken :idea: Alleen het machtsblok van Monsanto is de reden dat het überhaupt nog verkocht mag worden.
En dat door de arrogante grootheden de gezondheid van mens en dier onbelangrijker wordt gevonden dan geld en macht is ook al eeuwenlang bekend :idea: dus nooit geloven wat ze zelf schrijven en concluderen :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » wo mei 18, 2016 14:46

Petro Pelgrum schreef:Hier hebben ze pas ook onderzoek gedaan van urine bij kinderen.

dat zal wel maar ik vind dat het 0 moet zijn :yes:
boer pieter

Berichtdoor walmark » wo mei 18, 2016 17:52

Ik vind glysofaat eigenlijk prachtig herbicide (y) effectief, lage giftigheid en breekt snel af op contact met organische stof en grond. (y)
Morgen rogge en oude stand gras/alfalfa maaien, vrijdag kuilen, zaterdag roundup spuiten, maandag mestrijden, dinsdag mais no till zaaien (y)
Na opkomst nog een keer weer rounduppen :yes: vooral op alfalfa veld
Buurman akkerbouwer zijn ze vandaag aan het rogge maaien, maandag geroundupt, kijk daar ben ik niet zo'n fan van, is misschien wel effectiever kill, maar da's mij wat te kort bij het voeren :oops: (n)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo mei 18, 2016 18:08

(y) (y)
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo mei 18, 2016 18:14

boer pieter schreef:
Petro Pelgrum schreef:Hier hebben ze pas ook onderzoek gedaan van urine bij kinderen.

dat zal wel maar ik vind dat het 0 moet zijn :yes:

Dus jij hebt en gebruikt nooit glysophaat Piet.

Dan kwamen die merkwaardige symptomen vaan een aantal jaren geleden bij jou koeien niet van glysophaat want dat gebruikte je immers niet omdat je ook geen glysophaat in de urine van kinderen wilt hebben.
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » wo mei 18, 2016 19:40

heb ik ook nooit gezegt, en inderdaad vind ik dat het 0 moet zijn heb ook wel eens roundup gebruikt en zeg ook niet dat het niet kan maar ,te pas en te onpas vergif gebruiken vind ik niet goed ,zo als ze het hier doen een paar dagen voor het oogsten spuite vind ik niet ok ,en ook niet nodig
boer pieter

Berichtdoor Petro Pelgrum » do mei 19, 2016 07:29

Dan zou er bij de ecologische(bio) boeren geen problemen moeten zijn met mycotoksines ed. :mrgreen:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » do mei 19, 2016 07:35

boer pieter schreef:heb ik ook nooit gezegt, en inderdaad vind ik dat het 0 moet zijn heb ook wel eens roundup gebruikt en zeg ook niet dat het niet kan maar ,te pas en te onpas vergif gebruiken vind ik niet goed ,zo als ze het hier doen een paar dagen voor het oogsten spuite vind ik niet ok ,en ook niet nodig

En toch vind ik als je zegt dat het 0 moet zijn dan moet je ook geen glysophaat gebruiken Piet.

En nu je bijna geen glysophaat gebruikt en koolstof voert zul je ook wel geen dooie koeien hebben. (y)
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » do mei 19, 2016 08:02

er gaan erk jaar wel een paar er aan dat is bij iedereen zo ,die problemen die er een paar jaar geleden waren in dk hoor je nu niet veel meer van ,ik weet niet of eco meer problemen hebben met toxines
boer pieter

Berichtdoor Mellek » do mei 19, 2016 09:51

Ja hier met de groenbemesters sommige buren en akkerbouwers spuiten ook ieder voorjaar alles dood, doen we ook niet gewoon op tijd de bemester of cultivator er door, en bij het ploegen staat die rommel dan nog wel wat hoog maar die paar roggesprieten later boven spuiten ze met de maïs wel mee.
Grotere problemen komen denk ik door een verstoorde C/N verhouding.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer