Mellek schreef:Ik weet niet beter dan dat iedereen hier de maïs maar 1x spuit![]()
Maar ik heb het 1x geprobeert alles doodgespoten voojaar, daarna bouwlandbemester en daarna met een vleugelschaar-cultivator, perceel er naast zelfde grondsoort verleden etc. geploegd, soort dalgrond, en toen we hadden we het natste maïsjaar ooit en we konden dus ook niet spuiten of je moest met een rupsvoertuig proberen. Maar het geculte perceel werd compleet overwoekerd en het geploegd stond de helft en dus later wel keer gespoten het geploegd stond 1,5 zoveel maïs als het geculte, dus was gelijk genezen. Andere percelen met die met een cultivator waren gedaan stonden ook slechter, oud akkerland percelen die geploegd waren ook maar sommige met graan/mais rotatie wel goed.
Had ook geploegd grasland met maïs en die maïs ging groeide gewoon door water wou veel makkelijker weg.
Denk best dat met die cultivator dat dat na aantal jaren wel meer wormen komen maar de eerste jaren zal wel het wel tegenvallen.
Dus de ploeg is jullie onkruidbestrijdings middel

Met volvelds winterrogge krijg je heel goede onkruidonderdrukking, een extra crop, en met roundup kill je bijna alle rogge en onkruid, en dan juist NIET grondbewerkwn om geen nieuwe onkruidzaden wakker te maken

Schimmels van oude maizstoppel had ik in het verleden meer last van toen we nog geen rogge deden.

Ploegen doen we eens per vijf jaar voordat we weer nieuw gras/alfalfa zaaien, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste; crop rotation/vruchtwisseling om de bodem gezond te houden