Mycotoxines

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Dit weet ik over mycotoxines:

>
Niks, nooit van gehoord.
13
15%
>
Er rinkelt een belletje
11
12%
>
Mijn voerboer/dierenarts haalde het onderwerp aan.
5
6%
>
Ik heb hierover wel wat meer gelezen/gehoord.
45
51%
>
Ik heb resultaten van mijn voer op MT's
15
17%

Totaal aantal stemmen : 89

Re: Mycotoxines

Berichtdoor walmark » vr mei 20, 2016 16:00

Mellek schreef:Ik weet niet beter dan dat iedereen hier de maïs maar 1x spuit :roll:
Maar ik heb het 1x geprobeert alles doodgespoten voojaar, daarna bouwlandbemester en daarna met een vleugelschaar-cultivator, perceel er naast zelfde grondsoort verleden etc. geploegd, soort dalgrond, en toen we hadden we het natste maïsjaar ooit en we konden dus ook niet spuiten of je moest met een rupsvoertuig proberen. Maar het geculte perceel werd compleet overwoekerd en het geploegd stond de helft en dus later wel keer gespoten het geploegd stond 1,5 zoveel maïs als het geculte, dus was gelijk genezen. Andere percelen met die met een cultivator waren gedaan stonden ook slechter, oud akkerland percelen die geploegd waren ook maar sommige met graan/mais rotatie wel goed.
Had ook geploegd grasland met maïs en die maïs ging groeide gewoon door water wou veel makkelijker weg.
Denk best dat met die cultivator dat dat na aantal jaren wel meer wormen komen maar de eerste jaren zal wel het wel tegenvallen.

Dus de ploeg is jullie onkruidbestrijdings middel :shock: :roll:
Met volvelds winterrogge krijg je heel goede onkruidonderdrukking, een extra crop, en met roundup kill je bijna alle rogge en onkruid, en dan juist NIET grondbewerkwn om geen nieuwe onkruidzaden wakker te maken 8)
Schimmels van oude maizstoppel had ik in het verleden meer last van toen we nog geen rogge deden. :?
Ploegen doen we eens per vijf jaar voordat we weer nieuw gras/alfalfa zaaien, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste; crop rotation/vruchtwisseling om de bodem gezond te houden (y) , maar k geloof dat dat in NL verboden is :?: :roll:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Mellek » vr mei 20, 2016 17:53

walmark schreef:Ploegen doen we eens per vijf jaar voordat we weer nieuw gras/alfalfa zaaien, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste; crop rotation/vruchtwisseling om de bodem gezond te houden (y) , maar k geloof dat dat in NL verboden is :?: :roll:

Helemaal mee eens :yes: maar 3/4 van mijn maïs heb ik op perceel op afstand, daar ga ik geen gras neer zetten te veel werk. Maar hier rondom huis ook maar 1 jaartje maïs op een perceel vol onkruid of gaten, dan behoud je meeste bodemleven wel, met 3 jaar maïs dan is onderste regenworm foetsie, kan trouwens ook met 1 jaar lelies of hele zware maïsoogst misschien ook einde oefening, zie je gelijk het water op het land staan.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » vr mei 20, 2016 18:03

Mellek schreef:Ik weet niet beter dan dat iedereen hier de maïs maar 1x spuit :roll:

De laatste 10-15 jaar iig wel :yes:

Los hiervan is de ene grond onkruid gevoeliger dan de andere.
Zie ik de massa 'maishakkel-filmpjes op joetjoep uit Fryslan dan zie bijna alleen maar hartstikke groen land na het hakkelen.
Zelfde zie ik hier ook in het graan wanneer die in het Rundal staat; altijd vuile grond daro :yes:
Maar op de hogere zandgronden en de veredelde bosgronden :wink: is de onkruiddruk stukken lager :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MarcB » vr mei 20, 2016 20:56

Wij mogen hier alleen maar spuiten met contact herbiciden. Niet met bodem herbiciden die lang werkend zijn.
Daardoor zijn wij zeer vaak verplicht om minimaal 2x te spuiten.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor maistro » za jun 25, 2016 11:59

zijn er nog boeren die standaard toxinen binders voeren of is het weggegooid geld en kun je beter een toevoegmiddel in kuil doen ?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor walmark » za jun 25, 2016 15:26

maistro schreef:zijn er nog boeren die standaard toxinen binders voeren of is het weggegooid geld en kun je beter een toevoegmiddel in kuil doen ?

Zijn er nog mensen die olie in de motor doen, of is het weggegooid geld en kun je er beter koelvloeistof in doen?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor boer pieter » za jun 25, 2016 15:58

ja koolstof (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arie » za jun 25, 2016 17:51

walmark schreef:
maistro schreef:zijn er nog boeren die standaard toxinen binders voeren of is het weggegooid geld en kun je beter een toevoegmiddel in kuil doen ?

Zijn er nog mensen die olie in de motor doen, of is het weggegooid geld en kun je er beter koelvloeistof in doen?

Hier geen toxinen binders en geen toevoegmiddelen in de kuil, wel olie én koelvloeistof in de motor :yes: :D
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor bekapper » zo jun 26, 2016 21:37

Als de kuil en dus het voer in orde is, heb je dit alles niet nodig. Bij twijfel: zeker doen. Wel zorgen dat je het juiste toevoegmiddel of toxinebinder gebruikt.
bekapper

Berichtdoor karst-jan » zo jun 26, 2016 21:39

bekapper schreef:

Als de kuil en dus het voer in orde is, heb je dit alles niet nodig. Bij twijfel: zeker doen. Wel zorgen dat je het juiste toevoegmiddel of toxinebinder gebruikt.

Krachtvoer dan ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor bekapper » zo jun 26, 2016 21:43

:?:
bekapper

Berichtdoor karst-jan » zo jun 26, 2016 21:50

bekapper schreef::?:

Zit over het algemeen nogal vol toxines.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor bekapper » zo jun 26, 2016 22:10

karst-jan schreef:
bekapper schreef::?:

Zit over het algemeen nogal vol toxines.

Weet ik. Daar maak ik mij dikwijls genoeg druk over. Gebeurt niet zelden dat er problemen zijn nadat een nieuwe vracht brok geleverd is. Al verhalen genoeg gehoord wat er zoal gebeurt in brokfabrieken. Stalen voor de voedselveiligheid is gewoon een lachertje.
Mijn probleem: Ik kan een poot met een probleem meestal wel behandelen en dan vaak aantonen dat er een probleem is met de voeding. Aangezien ik dit niet genoeg ken, ga ik ervan uit dat degenen die dit zouden moeten kennen dit gaan oplossen. Als je dan de volgende keer weer moet vaststellen dat dit niet is gebeurt, zakt soms de moed in je schoenen.
Ik heb 1 loonwerker waarvan de klanten allemaal sukkelen met broei. Ik heb 1 voorlichter waar het bij de meest van zijn klanten niet fatsoenlijk loopt. Bij zijn collega, vertegenwoordiger van dezelfde fabriek, loopt het veel beter.
Dit zijn vaststellingen waar ik niet blij van wordt. Misschien mag ik dit ook niet rondbazuinen, maar het is frustrerend dat ik de problemen niet opgelost krijg omdat een ander zijn werk niet goed doet.
Om deze reden heb ik zopas een mestzeef aangeschaft. Ik ken er niets van, maar ik ga gewoon vergelijken. Ik kan er waarschijnlijk op den duur wel wat mee doen.
bekapper

Berichtdoor maistro » ma jun 27, 2016 12:06

toch zijn er genoeg boeren die veel krachtvoer/achtigen voeren zonder problemen met toxines

denk dat ruwvoer en/of natte bijprodukten eerder tot toxines leid ook tgc
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma jun 27, 2016 14:01

Bekapper; het probleem ligt niet bij de voervoorlichter of loonwerker maar bij de veehouder zelf.

Je bent toch ondernemer genoeg om dit alles goed te laten functioneren.
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer