Mycotoxines

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Dit weet ik over mycotoxines:

>
Niks, nooit van gehoord.
13
15%
>
Er rinkelt een belletje
11
12%
>
Mijn voerboer/dierenarts haalde het onderwerp aan.
5
6%
>
Ik heb hierover wel wat meer gelezen/gehoord.
45
51%
>
Ik heb resultaten van mijn voer op MT's
15
17%

Totaal aantal stemmen : 89

Berichtdoor Kristof » wo okt 08, 2008 08:54

Dat heb ik ook al gemerkt ja.

Behoorlijk koppig.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Re: Mycotoxines

Berichtdoor Kristof » do okt 16, 2008 23:32

Schothorst Feedresearch heeft weer een analyse de wereld ingestuurd betreffende de mycotoxine ladingen van verschillende granen, soja ed uit verschillende streken.

Zoals ik al vermoedde blijkt 2008 een slecht jaar te zijn wat mycotoxines betreft.(kwakkelende zomer)

Advies: TMR laten onderzoeken op DON, ZEA en eventueel Fumonisinen(hebben we hier en daar al in hoge mate gevonden de laatste maand).

Hoe doe je dit? neem 10x 1kg uit de vers gevoederde voergoot, meng dit en neem daarvan 1kg. Deze kg vries je in en stuur dit op voor analyse naar onafhankelijke labs zoals BLGG, Biocheck, Quantas, Romer etc.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Berichtdoor Kristof » do okt 16, 2008 23:39

Voor wie wetenschappelijk wat diepere informatie wil over het effect van mycotoxines op de vruchtbaarheid kan die krijgen na aanmelding via http://www.panagro.be . Let wel: heavy stuff.
Kristof

Berichtdoor Kristof » wo jan 18, 2012 15:26

wel in het Engels maar daarom niet minder goed.
http://www.biomin.net/fileadmin/user_up ... x.html#/2/
Kristof

Berichtdoor maistro » wo jan 18, 2012 21:00

Na 3 jaar en 3 maanden komt er weer een reactie op mycotoxines,
als er zoweinig mensen schrijven betekent het dat het geen probleem is?

Dacht da dit jaar een echt toxinen jaar was nog results kristof?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Kristof » wo jan 18, 2012 22:01

inderdaad meer dan drie jaar geleden maistro! schrik er zelf van.

Mycotoxines blijven helaas een probleem van Glaubungsunwilligkeit. het is er wel maar men wil het niet zien/geloven, laat staan er preventief aan te werken.

dat ter zijde.

2011 was een echt MT jaar wat fusariumtoxines(veldschimmels) betreft. 2012 lijkt er mij meer één te worden van bewaarschimmels(Aspergillus en Penicillium) wegens de weersomstandigheden in 2011 en tot nu toe.

ik heb al een hele rits resultaten binnen en het is inderdaad wat minder met fusariumschimmeltoxinen in gras en maïs. echter zijn de berichten ten velde niet altijd even rooskleurig.

slecht opstarten, dikke hakken, lage DS opname,...ik zie erg veel groene schimmelbollen in maïs en perspulp dit jaar.

ik heb ook mijn twijfels over de beschikbaarheid van zetmeel in mais dit jaar. wel vaak erg hoge gehalten en toch komt het er niet uit als ik naar de melktank kijk.

ik kom wel een keer terug met een overzicht van resultaten uit de Benelux.
Kristof

Berichtdoor Harm59 » za jan 21, 2012 20:21

in de kalverhouderij moeten ze der ook heel erg op letten,
maar of het een koe ook iets scheelt :?: :idea: :?:
Harm59

Beroep: zo veel mogelijk
Interesses: andere bedrijfssystemen

Berichtdoor Flyinghollander » zo jan 22, 2012 10:06

harm en of koeien last er van kunnen hebben.
Flyinghollander

Berichtdoor Harm59 » zo jan 22, 2012 11:06

weer iets geleerd :yes:
Harm59

Beroep: zo veel mogelijk
Interesses: andere bedrijfssystemen

Berichtdoor Koeienboer Jannes » do feb 09, 2012 09:21

maistro schreef:Na 3 jaar en 3 maanden komt er weer een reactie op mycotoxines,
als er zoweinig mensen schrijven betekent het dat het geen probleem is?

Dacht da dit jaar een echt toxinen jaar was nog results kristof?

komt anders vaak genoeg voorbij hier op t forum... http://www.veeteeltforum.nl/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=mycotoxines
Kristof schreef:inderdaad meer dan drie jaar geleden maistro! schrik er zelf van.

Mycotoxines blijven helaas een probleem van Glaubungsunwilligkeit. het is er wel maar men wil het niet zien/geloven, laat staan er preventief aan te werken.

dat ter zijde.

2011 was een echt MT jaar wat fusariumtoxines(veldschimmels) betreft. 2012 lijkt er mij meer één te worden van bewaarschimmels(Aspergillus en Penicillium) wegens de weersomstandigheden in 2011 en tot nu toe.

ik heb al een hele rits resultaten binnen en het is inderdaad wat minder met fusariumschimmeltoxinen in gras en maïs. echter zijn de berichten ten velde niet altijd even rooskleurig.

slecht opstarten, dikke hakken, lage DS opname,...ik zie erg veel groene schimmelbollen in maïs en perspulp dit jaar.

ik heb ook mijn twijfels over de beschikbaarheid van zetmeel in mais dit jaar. wel vaak erg hoge gehalten en toch komt het er niet uit als ik naar de melktank kijk.

ik kom wel een keer terug met een overzicht van resultaten uit de Benelux.
hopelijk duurt dat geen 3 jaar...
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Kristof » di nov 06, 2012 14:29

zooo, daar zijn we weer :)

uitslagen multianalyse(LC MS/MS)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

de gemiddelde analysen oogst 2012 vallen eerder hoog uit. de aankomende korrelmais zal het er niet op verbeteren.

Mycofix Plus 3.E en daarmee basta!

tot volgend jaar!
Kristof

Berichtdoor maistro » zo nov 11, 2012 13:48

kan dr weinig mee , al die waardes ...
btje toelichting ...waar zit wat te hoog in :?:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » zo nov 11, 2012 20:07

Veevoersnuiter waarschuwt wel voor tox in ccm bij de varkens maar niet voor ccm bij rundvee. Appart...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » zo nov 11, 2012 21:20

Henk schreef:Veevoersnuiter waarschuwt wel voor tox in ccm bij de varkens maar niet voor ccm bij rundvee. Appart...

nou een koe heeft voormagen die een flinke hoeveelheid toxines teniet doet zodat de
koe er geen last van heeft echter wanneer waardes tehoog worden kan ook een koe er ziek van worden..
maistro

Berichtdoor Kristof » ma nov 12, 2012 08:42

@maistro
de waarden op de lijst zeggen niet zo veel en zijn ook niet zo hoog per toxine. dat is net mijn punt. je kan een voer niet beoordelen op de analyse van DON en ZEA alleen.
niet ieder toxine is even toxisch, maar de som van toxines zetten toch druk op de penswerking en het hoeft ook niet altijd slecht te zijn: bv de ionofore toxinen(beauvericine, enniatine en moniliform bv die werken zoals monensin) zijn dan wel goed voor vleesvee, dan weer niet voor melkvee( tenzij je vlezige koeien wenst).

in de pens wordt inderdaad veel afgebroken(daar dient ze voor) maar ook stoffen die na afbraak toxische metabolieten vormen bv:
ZEA ---> alfa-, beta- zeranol. vooral het eerste is minstens 10x meer oestrogeen dan ZEA: invloed op vruchtbaarheid.

Linamarin en lotaustralin(hoog in deze analyse) worden in de pens door linamarinase omgezet tot HCN( blauwzuur). dit geeft een verminderde zuurstofvoorziening van weefsels. een overdosering kan leiden tot acute sterfte.

dan nog dit: hoogproductieve koeien krijgen vaak veel krachtvoer en verkeren een groot deel van de dag in lichte tot werkelijke pensacidose. de verschuiving van flora die daarmee gepaard gaat resulteert in een minder efficiënte afbraak van het voer maar ook in minder efficiënt afbreken van toxines.
Kristof

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer