Mycotoxines

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Dit weet ik over mycotoxines:

>
Niks, nooit van gehoord.
13
15%
>
Er rinkelt een belletje
11
12%
>
Mijn voerboer/dierenarts haalde het onderwerp aan.
5
6%
>
Ik heb hierover wel wat meer gelezen/gehoord.
45
51%
>
Ik heb resultaten van mijn voer op MT's
15
17%

Totaal aantal stemmen : 89

Re: Mycotoxines

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr apr 22, 2016 08:37

boer pieter schreef:http://www.melkveebedrijf.nl/nieuws-detail/2016/volledige-veestapel-mogelijk-verloren-door-botulisme/b22g4c18o1457/

Boosdoener de voermengwagen :shock:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Sander » vr apr 22, 2016 08:56

:lol: zal wel keenan geweest zijn :wink:

wat een flauwekul om mengwagen de schuld te geven.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr apr 22, 2016 09:02

Op welk grond is de mengwagen de boosdoener? :D
Petro Pelgrum

Berichtdoor Jozef » vr apr 22, 2016 09:09

De mengwagen zal er wel voor gezorgd hebben dat alle koeien wat van de besmetting hebben mee gekregen? Doordat de besmetting door heel het voer gemend is??

Wel eng idee dat je zo snel je hele veestapel kwijt kan zijn op zo'n manier :shock: :( :cry:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Kees99 » vr apr 22, 2016 09:16

Een combinatie met ibr/bvd enting denk ik eerder.
Kees99

Berichtdoor Mellek » vr apr 22, 2016 09:51

Een combinatie van bierbostel, mycotoxinen, dood dier, etc etc en dan alles gemengd, koeien met verminderde weerstand?
Heb ooit eens gelezen dat in graan altijd wel muizen werden verwerkt dus 1 dooie rat alleen op een kerngezonde veestapel kan dat nooit veroorzaakt hebben.

Hier in de buurt ook een bedrijf in paar weken tijd 20 koeien dood, "Virusje" volgens de veearts, een wij geloven dat? De buurman zit er nog geen 50meter vandaan en koeien grazen naast mekaar en niks an de hand. Maar als je ziet hoe ze met hun grond/bodem om gaan, paar jaartjes lelies en dan maïs, en kuilbulten waar misschien 2 cm zand op ligt.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr apr 22, 2016 10:15

Dus je gooit het ook op management Melker?
Petro Pelgrum

Berichtdoor Sander » vr apr 22, 2016 10:31

Jozef schreef:De mengwagen zal er wel voor gezorgd hebben dat alle koeien wat van de besmetting hebben mee gekregen? Doordat de besmetting door heel het voer gemend is??

Wel eng idee dat je zo snel je hele veestapel kwijt kan zijn op zo'n manier :shock: :( :cry:

echt wel :cry:
Sander

Berichtdoor Arie » vr apr 22, 2016 10:47

Dooie muizen in graan verdrogen helemaal. Daar krijg je geen botulisme van. Die rat in die bierbostel verdroogt niet. Waarschijnlijk zal ook het zeil wel verrot geweest zijn en een hele hoop bostel om die dooie rat heen. Zeil verrot, water in de kuil. Normaal gesproken gooi je die rotte rommel niet in de mengwagen. Die boer kennelijk wel.

Een tweede mogelijkheid zou ik theorie misschien kunnen wezen dat die rat in de fabriek er al door gemalen en gemengd is :roll:
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Hindrik » vr apr 22, 2016 11:36

https://nl.wikipedia.org/wiki/Botulisme

''De dodelijke dosis is ongeveer 200-300 picogram/kilogram lichaamsgewicht, wat voor een volwassene van 75 kilo neerkomt op 15 nanogram, of 0,015 microgram, dat is 0,000000015 gram. Dit betekent dat een hoeveelheid van 100 gram genoeg is om de hele wereldbevolking te doden. Het toxine wordt geproduceerd door de groeiende bacterie.''
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Sander » vr apr 22, 2016 11:54

100 gram om wereldbevolking te doden? lijkt me beetje stug verhaal.
Sander

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr apr 22, 2016 12:13

Dan waren we allemaal al Lang de pijp uit :lol:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Antbo » vr apr 22, 2016 12:30

Arie schreef:
Een tweede mogelijkheid zou ik theorie misschien kunnen wezen dat die rat in de fabriek er al door gemalen en gemengd is :roll:

Of de derde mogelijkheid dat er een kadaver van wild dat in bepaalde staat van ontbinding was en met het gras in de kuil is gegaan .
als het gras met de hakselaar wordt gekuild is dat kadaver volledig verhakseld en vind je er niets van terug maar het gif zit wel in je kuil en doe je dit in je mengwagen dan is al het voer in de menger verontreinigt ( vergiftigt ).

ik ken hier in de omtrek 3 gevallen ;-- een alle koeien op 4 dagen (laat alles hakselen en voert met menger oorzaak ??? )
-- een 10 koeien op een paar dagen ( buurman die kippenmest met zeer droog en winderig weer had uitgereden , oorzaak dode rottende kip in de mest en door de wind een stofwolk over zijn weide )
-- een 5 runderen op een paar dagen ( een stuk van wild in grassilo voert van blokken en laat zijn gras kuilen met opraapwagen alleen die 5 runderen hadden van de blok gegeten waar dat stuk van wild in is terug gevonden )
Antbo

Berichtdoor Henk » za apr 23, 2016 12:19

Dacht dat botulisme kwam van dooie eenden in het water...
Worden elk jaar her en der nog steeds konijnen/hazen dood gereden met het maaien. Veel ruimen de kraaien al op maar de kans dat je resten mee inkuilt is levensgroot. Zou betekenen dat heel veel bedrijven botulisme onder het vee zouden hebben...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » za apr 23, 2016 12:33

Henk schreef:Dacht dat botulisme kwam van dooie eenden in het water...
Worden elk jaar her en der nog steeds konijnen/hazen dood gereden met het maaien. Veel ruimen de kraaien al op maar de kans dat je resten mee inkuilt is levensgroot. Zou betekenen dat heel veel bedrijven botulisme onder het vee zouden hebben...

alleen onder juiste omstandigheden dus vermoed met lucht wat erbij komt etc.
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer