phpBB3 StylesPlantillas Web

Afwijkende cijfers ruwvoederontleding.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Afwijkende cijfers ruwvoederontleding.

Berichtdoor MelkboerLuc » vr jan 04, 2008 2:58

U hebt het allicht ook al voorgehad: de voederfabrieken die staan te dringen om ook te mogen staal nemen van ruwvoeder.
Meestal omdat zij zelf heel speciale cijfertjes nodig hebben omwille van hun programma of interpretatie.

Zo had ik ook ontleding van "een voederfabriek", en van BLGG

Als ik het verschil in de cijfers bekijk, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand daar een juist rantsoen kan uit berekenen.
( de waarde die ernaast staat is ofwel hun gemiddelde over zoveel stalen, ofwel tussen haakjes hun streefcijfer voor dit jaar)

Afbeelding

Heeft er ook al eens iemand zulke enorme verschillen gezien in ontleding?
872 - 963 VEM
228 - 196 rc
274 - 318 zetmeel
43 - 47 DVE
-27 - -33 OEB
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Schoonvelde » vr jan 04, 2008 3:06

Precies, ik heb zelf ook altijd mijn twijvels over de uitslagen. Het is hooguit een indicatie. Veelal kun je volgens mij beter een kuil inschatten. Hoe is het gewonnen/wanneer etc en vervolgens de kuil bekijken en ruiken. Hiervoor maak je een rantsoen en vervolgens aan de hand van hoe het loopt kloppend maken. Dit werkt bij ons vaak beter dan van papier een rantsoen maken.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Henk » vr jan 04, 2008 3:11

Right :idea: Tis dat ut mot voor de excretie, mar anders liet ik nxx monsteren :no:
Gewoon de lekkerruikende produkten naar de koei en het mindere nach daß jongvee :idea:
high summer!
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kristof » vr jan 04, 2008 4:47

Om op de vraag te antwoorden: Ja, dikwijls genoeg.

Net om die reden werk ik het liefst met BLGG of al was het maar een ander bedrijf, zolang de analyse maar bij een onafhankelijke vandaan komt.

En dan nog zul je over de hele lijn nog wel eens een afwijking tegenkomen die we niet leuk vinden.

Ik zou toch eerder afgaan op de analyse van BLGG als je er een rantsoen mee moet berekenen.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor dimitri » vr jan 04, 2008 4:51

iedereen praat naar zijnen winkel dus ga voor de onafhankelijke
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor Erik S. » vr jan 04, 2008 4:53

dimitri schreef:iedereen praat naar zijnen winkel dus ga voor de onafhankelijke

en wie gebruikt dan nog voedingsadvies van de leverancier :?:

juistem, wij al jaar en dag advies van dhr. Malenstein 8)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » vr jan 04, 2008 5:22

Erik S. schreef:
dimitri schreef:iedereen praat naar zijnen winkel dus ga voor de onafhankelijke

en wie gebruikt dan nog voedingsadvies van de leverancier :?:

juistem, wij al jaar en dag advies van dhr. Malenstein 8)

Wa :shock: :?: Loopt Aart nog steeds rond :?: Die kwamp 20 jaar trug al bej mien op dn dam :idea:

Weiters, ik doe nixx mitt adviezen...:no: Bunnik veuste eigenwies veur.... :oops: :oops: :wink:
high summer!
Henk

Berichtdoor Erik S. » vr jan 04, 2008 5:47

jupz aart komt nog steeds 8)
die man is onvoorstelbaar, die ruikt die proef die kijkt zegt zus en zo moet het zijn en verdomt het werkt :!:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Gino » vr jan 04, 2008 6:09

En wat te denken van alle speciale waarden voor de diverse veevoerfabrieken en de nieuwe berekeningen voor DVE, OEB en FOS?

Wat moet je met o.a. DVP, OEP, PSW, herkauwindex, verzuringsindex, melkindex, vetindex, eiwitindex, FOSp+, OEB+ DVE+ etc. etc.?

Voor de berekening van het rantsoen maakt het niet veel uit, want ook de normen veranderen met het nieuwe getal.

Het wordt hoog tijd dat er een uniforme analyse komt, waarbij geen geheime indexen of wat dan ook worden gebruikt.

Verschillen in analyses zullen altijd blijven voorkomen. Het valt ook niet mee om een 2e monster te nemen dat 100% hetzelfde is als het vorige monster.
Gino

Beroep: Nutritionist
Interesses: Gezin, voeding, gezondheid, wetenschap, voetbal

Berichtdoor Eddy » vr jan 04, 2008 6:22

Volgens mij worden een hoop kuilmonsters te vroeg genomen. Wat boeit het nou hoe de kuilen zijn als ze 8 weken dicht zitten?? Is het niet beter om ze net voor het open maken te prikken?
Eddy

Interesses: Fokkerij,Economie en mooie koeien en mooie vrouwen

Berichtdoor Arno » vr jan 04, 2008 7:11

Daar hebbie ind. gelijk in Eddy :yes: ,inkuilproces gaat gewoon door ,ook na 8 weken.
Ik sampel 1x/maand voor energie , eiwit en verteerbaarheid ,gewoon an de voorkant waar we ant voeren zijn ,en dan 1x\week alleen ff droge stof met de koster tester.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » vr jan 04, 2008 7:35

Eddy schreef:Volgens mij worden een hoop kuilmonsters te vroeg genomen. Wat boeit het nou hoe de kuilen zijn als ze 8 weken dicht zitten?? Is het niet beter om ze net voor het open maken te prikken?

(y) eddy :!: Ut gras zit er koud in en de mais zit net onder plestik, en de kuiluutslagen vliegen hier opt forum ons al weer om de oren... :roll:
Hoe sneller hoe beter lijkt men te denken... :? en da zuigt :!:

Ik denk, hoe later je monstert, hoe meer de gehaltes tegenvallen qua vem en dve :idea: Kheb mn mais net voor de kerst laten steken, en met zn 946 vem zit ie nogal lager as de mais van vorig jaar :idea:
Zelfde (korrelmais)ras, zelfde bemesting en zelfs minder droog :!:
Vorig jaar gestoken toen de monsternemer mn 4e snede kwam steken. Mais zat er 20 dagen in. Is lang zat zeitie, kennik hendig steken :idea:
Nou zattie dr 75 dagen in voor de bemonstering :idea:
high summer!
Henk

Berichtdoor Milchviehhalter » vr jan 04, 2008 9:01

Arno schreef:Daar hebbie ind. gelijk in Eddy :yes: ,inkuilproces gaat gewoon door ,ook na 8 weken.
Ik sampel 1x/maand voor energie , eiwit en verteerbaarheid ,gewoon an de voorkant waar we ant voeren zijn ,en dan 1x\week alleen ff droge stof met de koster tester.

Hoelang doe jij jouw voer in de koster tester Arno?
Milchviehhalter

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jan 04, 2008 9:17

Ligt er ook nogal aan hoe de monsters genomen zijn. Officieel gestoken om de zoveel meter en goed gemengt of gewoon een handje voer meenemen voor aan de kuil. BTW bij ons heeft nog nimmer voerbedrijven staan dringen om een monster te nemen :idea:
Farmel 4ever
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor MelkboerLuc » vr jan 04, 2008 9:33

Hans van Bergen schreef:BTW bij ons heeft nog nimmer voerbedrijven staan dringen om een monster te nemen :idea:

Al wie hier graag voeders zou willen verkopen neemt eerst met plezier een kuilmonster.

Ik was er niet bij toen het staal van de voederfabriek werd genomen, ik denk dat het gewoon vooraan aan de kuil was.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Volgende

Keer terug naar Koe en voer