Mais 2008 (ras +bemesting)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2008 (ras +bemesting)

Berichtdoor Henk » wo jan 14, 2009 18:32

Robert P schreef:Is er ook al BMR in NL?

Wat voor ras / leverancier hebben jullie in US / Can ?

Geef Richard ff beleefdheidshalve antwoord.....
Dan weet ik ut ok meteen... :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » wo jan 14, 2009 19:54

BMR corn is een ras dat veeeeeeeel beter verteerbaar is dan de rest :!: . Het is al een heeeeel oud ras. En veel voermannen en laboratoriums kunnen er nie zo best mee omgaan (n) :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Richard B » wo jan 14, 2009 20:48

Corjan schreef:BMR corn is een ras dat veeeeeeeel beter verteerbaar is dan de rest :!: . Het is al een heeeeel oud ras. En veel voermannen en laboratoriums kunnen er nie zo best mee omgaan (n) :?

en als je da zaait ben je dan wel hip en cool 8) want iets zaaien wat al heel oud is :shock: en je praat over veeeeeeel beter verteerbaar is dat dan de vcos :?: en zoja op hoeveel % zit het dan
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Robert » wo jan 14, 2009 22:01

Kijk hier maar eens (voordat er een smart antwoord kompt :wink: :oops: )

http://www.dowagro.com/mycogen/silage/silagebmr.htm

Volgens mij niet in NL beschikbaar. Andere zaadleveranciers zie is zo 1,2,3 niet.
Robert

Berichtdoor teun » do jan 15, 2009 02:27

BMR staat dus voor brown mid rib. Deze rassen geven een veel hogere verteerbaarheid van de rc. Hier meten ze dat door de mais 12 of 24 uur in pens sap te hangen en te meten hoeveel van de rc opgelost is. Bij korrelmaisrassen is dat ongeveer 50 % in 24 uur, de betere snijmaisrassen komen tegen de 60 en de bmr kunnen wel tot 70 % verteerbaar zijn. Tot een paar jaar geleden bleven die rassen ver achter met hun opbrengsten maar dat wordt steeds beter.
Ik heb het ook 1 jaar gevoerd en je moet er mee leren omgaan dwz het kost je leergeld.
Ik vergelijk het wel eens met graskuil van 1100 vem. Enorm veel energie maar je voert de pens zo op hol. Het werkt goed als je er krachtvoer mee kunt vervangen denk ik en je moet net als Arno zegt ervoor zorgen dat je genoeg prik in het rantsoen houdt.
teun

Berichtdoor Henk » do jan 15, 2009 09:00

teun schreef:BMR staat dus voor brown mid rib. Deze rassen geven een veel hogere verteerbaarheid van de rc. Hier meten ze dat door de mais 12 of 24 uur in pens sap te hangen en te meten hoeveel van de rc opgelost is. Bij korrelmaisrassen is dat ongeveer 50 % in 24 uur, de betere snijmaisrassen komen tegen de 60 en de bmr kunnen wel tot 70 % verteerbaar zijn. Tot een paar jaar geleden bleven die rassen ver achter met hun opbrengsten maar dat wordt steeds beter.
Ik heb het ook 1 jaar gevoerd en je moet er mee leren omgaan dwz het kost je leergeld.
Ik vergelijk het wel eens met graskuil van 1100 vem. Enorm veel energie maar je voert de pens zo op hol. Het werkt goed als je er krachtvoer mee kunt vervangen denk ik en je moet net als Arno zegt ervoor zorgen dat je genoeg prik in het rantsoen houdt.

Maar waarom geen ccm dan :?:

Had het er van de week nog over met een groep excursisten.
Dr waren er wel die mks maakte van hunnie mais maar ccm was "verrekesvoeier" zeiden ze... :lol:
Ik sta dr van te kijken da ccm nog zo onbekend is als voedermiddel voor de koeien terwijl ik ut al zeker 10 jaar voer... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jurjen » do jan 15, 2009 11:52

Het is maar net wa voor kuil je er bij voerd spinazie of een van wijk kuiltje zit nog al wat verschil in :wink:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Pieter Assen » do jan 15, 2009 14:04

als ik de energie uit mijn snijmais kan halen en daardoor minder gemalen mais kan voeren hoef ik geen ccm bij te kopen. ik heb het ook maar half- half gedaan om het eens uit te proberen, zien hoe het gaat. ik heb ongeveer 3maand de tijd totdat ik weer moet zaaien als het goed lijkt dan doen we dit jaar allemaal bmr.
de mensen waar je het zaad van koopt hebben ook veevoeradviseurs aan de weg lopen. misschien dat die ons iets kunnen helpen met hoe en wat ik sprak hem gisteren en hij zei dat het allemaal wel zou meevallen vooral omdat ik ook nog eens de helft van mijn ouwe bult erbij aan het voeren ben. dus de transitie zal soepel verlopen. zijn eerste advies was geen graan erbij doen. en inderdaad misschien een beetje stro int rantsoen of prik.
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

Berichtdoor teun » do jan 15, 2009 14:27

Henk schreef:
teun schreef:BMR staat dus voor brown mid rib. Deze rassen geven een veel hogere verteerbaarheid van de rc. Hier meten ze dat door de mais 12 of 24 uur in pens sap te hangen en te meten hoeveel van de rc opgelost is. Bij korrelmaisrassen is dat ongeveer 50 % in 24 uur, de betere snijmaisrassen komen tegen de 60 en de bmr kunnen wel tot 70 % verteerbaar zijn. Tot een paar jaar geleden bleven die rassen ver achter met hun opbrengsten maar dat wordt steeds beter.

Maar waarom geen ccm dan :?:

Had het er van de week nog over met een groep excursisten.
Dr waren er wel die mks maakte van hunnie mais maar ccm was "verrekesvoeier" zeiden ze... :lol:
Ik sta dr van te kijken da ccm nog zo onbekend is als voedermiddel voor de koeien terwijl ik ut al zeker 10 jaar voer... :?

bmr geeft energie door een beter verteerbare plant dus rc. ccm geeft energie uit zetmeel. 2 totaal verschillende energie bronnen.
Meestal wordt hier langs bmr nog een behoorlijk portie ccm (high moisture corn) of droog maismeel gevoerd.
teun

Berichtdoor Pieter Assen » do jan 15, 2009 14:31

ik heb van horen zeggen dat ik wat minder maismeel kon gaan voederen met de bmr. nu voeren we 8lbs. we zullen zien wat de test zegt volgende week en de koetjes
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

Vorige

Keer terug naar Koe en voer