vitaminen /mineralen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: vitaminen /mineralen

Berichtdoor poekske » zo jul 26, 2015 21:59

vertelt mss hoe gezond die nabicarbonaat is? vind het maar een raar goedje :oops:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Jds » ma jul 27, 2015 16:58

hier sinds begin van de hitte ook bicarbonaat bij in mengwagen en (al langer) enkele zoutblokken in de voergoot, kan toch niet zeggen dat opname hier is gedaald
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor bekapper » ma jul 27, 2015 20:55

Zoutblokken is niet hetzelfde als zout in de mengwagen veronderstel ik.
bekapper

Berichtdoor Jds » di jul 28, 2015 17:30

zou kunnen, maar ik denk dan als simpele mens, zout is zout, en of dat nu los is, of in een blok geperst maakt volgens mij niet veel uit. Het zou wel kunnen verschillen omdat bij blokken niet alle koeien zout opnemen, of er toch minstens een verschil in opname is
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor coen dp » di jul 28, 2015 17:58

bekapper schreef:Een klant die zout voert, heeft ondervonden dat zijn koeien minder beginnen te eten als hij ook natriumbicarbonaat bijvoert. Bij navraag vertelde men hem dat bij natriumbicarbonaat geen ander zout past.
Heeft iemand hier een uitleg voor?

door subklinische pensverzuring een te hoge passagesnelheid in de pens, bicarbo voeren om het probleem op te lossen en dan gaan klagen dat de koeien minder gaan vreten :lol: wat had je dan verwacht :roll:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor bekapper » di jul 28, 2015 19:54

Als ik jou uitleg lees, krijg je subklinische pensverzuring als je zout voert. Of begrijp ik het helemaal verkeert? Ik ken te weinig van voeding en zoek een begrijpbare verklaring.
bekapper

Berichtdoor HoK » di jul 28, 2015 20:26

Zout strooien over weides werkt goed voor de smakelijkheid misschien is dat in een PMR of TMR wel hetzelfde? Zout heeft een hoge PH en werkt bufferend in een korte periode. Maar ik vraag me soms wel af zijn we niet aan het doorslaan met die goedjes?
HoK

Berichtdoor walmark » di jul 28, 2015 20:48

ik meng ook extra zout door tmr met het warme weer :yes:
bicarb vroeger wel gedaan, maar had weinig effect :no: spul is niet te pruimen, en als je er genoeg in zou gooien om echt buffer te geven, willen ze het niet meer vreten (n)
Veel beter is om te zorgen dat je niet op het randje voert, en dat de koeien niet selecteren, zo veel en constant mogelijk vreten en herkauwen (y) oftewel, schaduw, verkoeling en volop water beschikbaar 8)
helaas werkt dat hier in de oude, krappe overbezette stal niet altijd zo goed (n) hopelijk volgend jaar beter :wink:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor coen dp » di jul 28, 2015 20:49

bekapper schreef:Als ik jou uitleg lees, krijg je subklinische pensverzuring als je zout voert. Of begrijp ik het helemaal verkeert? Ik ken te weinig van voeding en zoek een begrijpbare verklaring.

heeft in mijn opinie helemaal niks met zout te maken :no:
wat ik bedoel is dat het mij helemaal niet verwonderd dat de koeien minder gaan vreten als je bicarbo gaat voeren. :no:
koe buffert de de ph in de pens met speeksel wat vrijkomt bij het herkauwen :yes: als het rantsoen te snel is en de koe dat zelf met herkauwen niet gecorrigeerd krijgt kun je als lapmiddel bicarbo bijvoeren. :yes: :arrow: pens komt tot rust en koe gaat minder vreten.
zelf ook meermalen bicarbo gevoerd met zelfde resultaat :yes: maar vind het eerlijk gezegd maar een lapmiddel voor tijdelijk gebruik. kunt veel beter het totale rantsoen nog is goed onder de loep nemen :idea:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor hulsteins » di jul 28, 2015 21:22

de natriumcarbonaat hier , Ensil 51
dat ruikt naar snoep :yes: , iedere keer dat ik een burger à la ferme heb
laat ik ze effe aan dat poeder in die bigbag ruiken , mmm , je lik je vingers er bij af .
koeien zijn er ook gek op
ik voer 365 dagen maïs , dus 365 dagen natriumcarbonaat , ongeveer 100 gram
bij voerovergangen , eerste keer weiden / nieuwe maïskuil :arrow: dubbele dosis
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor bekapper » wo jul 29, 2015 19:04

coen dp schreef:
bekapper schreef:Als ik jou uitleg lees, krijg je subklinische pensverzuring als je zout voert. Of begrijp ik het helemaal verkeert? Ik ken te weinig van voeding en zoek een begrijpbare verklaring.

wat ik bedoel is dat het mij helemaal niet verwonderd dat de koeien minder gaan vreten als je bicarbo gaat voeren. :no:
koe buffert de de ph in de pens met speeksel wat vrijkomt bij het herkauwen :yes: als het rantsoen te snel is en de koe dat zelf met herkauwen niet gecorrigeerd krijgt kun je als lapmiddel bicarbo bijvoeren. :yes: :arrow: pens komt tot rust en koe gaat minder vreten.
zelf ook meermalen bicarbo gevoerd met zelfde resultaat :yes: maar vind het eerlijk gezegd maar een lapmiddel voor tijdelijk gebruik. kunt veel beter het totale rantsoen nog is goed onder de loep nemen :idea:

Ok, dit begrijp ik beter. Het gaat er mij echter: waarom passen gewoon zout en natriumbicarbonaat niet bij elkaar? Gaan ze mekaar tegenwerken of de één de ander overheersen of zoiets?
bekapper

Berichtdoor HoK » do jul 30, 2015 08:35

bekapper schreef:
coen dp schreef:

Ok, dit begrijp ik beter. Het gaat er mij echter: waarom passen gewoon zout en natriumbicarbonaat niet bij elkaar? Gaan ze mekaar tegenwerken of de één de ander overheersen of zoiets?

Zout is naar mijn inziens een kortetermijn buffer (2u) en bicarbonaat iets langer (4-6u) beiden werken ze ph verhogend en daardoor bufferend. Dus op die manier kunnen ze elkaar helpen of tegenwerken.
HoK

Berichtdoor hulsteins » do jul 30, 2015 22:48

zout
zout is natrium-chloride
en heeft 0 bufferend vermogen
natriumcarbonaat of natriumbicarbonaat , weet ik veel
buffert met de carbonaat
natriumbicarbonaat én zout voeren
is als patat mét bestellen , en , als ze 'm serveren (mét !) gelijk naar de mayo-knijpfles grijpen

dus dan kom je tot de constatering van 26/07 21.11 hierboven
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr jul 31, 2015 18:54

hulsteins schreef:de natriumcarbonaat hier , Ensil 51
dat ruikt naar snoep :yes: , iedere keer dat ik een burger à la ferme heb
laat ik ze effe aan dat poeder in die bigbag ruiken , mmm , je lik je vingers er bij af .
koeien zijn er ook gek op
ik voer 365 dagen maïs , dus 365 dagen natriumcarbonaat , ongeveer 100 gram
bij voerovergangen , eerste keer weiden / nieuwe maïskuil :arrow: dubbele dosis

Als de koeien goed herkauwen is het grote onzin om 365 dagen natriumbicarbonaat te voeren.
Laat ze het toch zelf maken.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor maistro » za aug 01, 2015 08:24

hier schelpenkalk werkt langer door
en trekt ph niet tehoog door
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer