vitaminen /mineralen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

vitaminen /mineralen

Berichtdoor blogfan » do jan 31, 2008 23:14

wie voert wat? Hoe bevalt het ? en blijft het betaalbaar ?
heb in het verleden altijd vit en min laten toevoegen bij mijn soya /raap
is relatief goedkoop maar de resultaten blijven en beetje achter (traag opstarten ,gewoone drachten soms sloome kalfjes)
ik denk er nu over om te proberen met vit en min bolusen
hoe zijn de ervringen hier mee?
blogfan

Beroep: koeienboer

Berichtdoor Henk » vr feb 01, 2008 10:55

Losse mineralen van Provimi :idea:
100 gram pro kuh vrubamineralen
75 gram droogstandsmineralen pro tröhkner kuh
50 gram jv mineralen jongvee
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kristof » ma feb 04, 2008 22:46

goei vragen!

De mengsels worden flink wat duurder van zodra er ietwat B-vitamines insteken. Prijzen voor vit E zien er in 2008 ook niet te best uit.
Bolussen helpen wel als je de goeie maar gebruikt. Hoe meer er in zit hoe beter. er zijn er nagenoeg geen die allesbedekkend zijn.

Weet je niet wat je moet kiezen: neem dan het meest geconcentreerde obv een voedzame drager en voer daar zoveel van als je zelf financieel haalbaar vindt. Dit is een goedkoop verkoopsargument waar ik zelf niet helemaal achter sta.

Heb je problemen, volg dan de voorgeschreven dosis gedurende de ganse winterperiode.

Je laat bij je soja wat bijmengen en zegt dat het goedkoop is doch ik begrijp dat het niet veel oplost.

Is dit dan goedkoop?

Plaats in de zomer likemmers met mineralen. Zonder vitaminen want die zitten behoorlijk wat in vers gras.

Kies steeds een samenstelling van mineralen en vitaminen na overleg met je adviseurs(dierenarts, voorlichter, collegae,...)
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor blogfan » ma feb 04, 2008 22:58

hier blijft alles het jaar rond binnen
een jaar of vier terug een zware leverbot infektie gehad terwijl we wel al aan het behandelen waren met zanil en 50 % van de koeien helemaal kapot gegaan rond het kalven
dus de koeien toch maar liever binnen
en nu een tijdje later begint er zo hier en daar wat op te vallen wat richting vit en min kan gaan
daarom dacht ik om bij het droogzetten er een bolus op te steken (droogstand) en bij het kalven nog een (laktatie ) dit als surplus op het spul wat door de soya gaat
blogfan

Berichtdoor Kristof » ma feb 04, 2008 23:32

Mr. Leverbot doet het hier en daar geweldig blijkbaar.

Dat je koeien rond het kalven kapot gaan ligt echter niet bij deze parasiet(misschien wel door superinfecties met salmonella of clostridium). Droogstandsrantsoen toch maar effe checken.

Nogmaals: bolussen zijn prima doch ontoereikend.

Dat je het spul wat door de soja gaat "spul" noemt zegt genoeg.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Berichtdoor Henk » di feb 05, 2008 12:29

@ Kristof:

Maak het niet ingewikkelder als nodig is :idea:
Er zijn genoeg breeddekkende mineralenmengsels in de verkoop :yes:
Da geprul met bolussen en emmers snap ik niet :no: Emmers staan altijd en overal in de weg, net as likstenen :wink:
Bolussen is pittig an prijs en je mot toch mar weer elk beest ff de muil openhouwe en ut erin schieten :?
Los in de mengwagen garandeert iig een goede en geregelde opname; dag in, dag uut :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kristof » wo feb 06, 2008 00:37

Wij hebben alvast geen bolussen en emmers Henk.

Dus ingewikkeld maken we het niet:

Los in de mengwagen gegarandeerd iig een goede en geregelde opname; dag in, dag uut

:wink:
Kristof

Berichtdoor Vie » wo feb 06, 2008 08:12

Toch heb ik overal bij t jongvee een liksteentje (van 100 kilo :wink: ) staan, en hoewel ik geen duidelijk resultaat kan aantonen denk ik wel dat het goed is. Ze krijgen het hier uiteraard ook door het TMR heen :yes:
Vie

Berichtdoor MelkboerLuc » vr feb 08, 2008 00:21

Ik heb geen last gehad van blauwtong.
Andere buren wel.

Een Mapmannetje gaf me aan dat dit vooral zou kunnen komen door royale voorziening vitamines, en dan vooral A en D.
Waarheid of fictie?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor MelkboerLuc » vr feb 08, 2008 00:22

Als je eens een dagje (of een weekje) ofwat stopt van mineralen geven, hoelang is er dan nog voorraad in de koe?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor eddybos » vr feb 08, 2008 00:56

MelkboerLuc schreef:Als je eens een dagje (of een weekje) ofwat stopt van mineralen geven, hoelang is er dan nog voorraad in de koe?

de melk bevat veel micro-macro elementen. (mineralen)
hoogproduktieve koeien lopen dus sneller tegen een tekort aan als droogstaand of laagproduktieve koeien. van de meeste elementen kunnen de koeien een voorraad vormen, behalve magnesium. dit element moet dagelijks verstrekt worden. ik denk dat het grootste gevaar schuilt in het tekort aan vitamines als voor een bepaalde periode geen mineralen/vitamine-mix verstrekt wordt.
eddybos

Interesses: voeding/opfok/vruchtbaarheid

Berichtdoor Kristof » vr feb 08, 2008 03:29

MelkboerLuc schreef:Als je eens een dagje (of een weekje) ofwat stopt van mineralen geven, hoelang is er dan nog voorraad in de koe?

Wat vetoplosbare vitaminen betreft kan een koe wel even zonder. hoe lang? Afhankelijk van de productie. Hoe hoger de melkgift, groei/dag hoe sneller de reserves slinken. Langer dan een week zonder(0) moet je niet uitproberen. Kan ook niet want in KV zit altijd wel wat aan vitaminen.

Wateroplosbare vitaminen worden niet opgeslagen en zijn dagelijks toe te dienen bij hoogproductief, drachtig, groeiend vee. Wat je tekort hebt merk je aan productie, immuniteit, vruchtbaarheid,... wat je teveel voert merk je aan een fluogekleurde urine. Het teveel gaat gewoon de put in.

Macro en micro elementen hebben een zeer wisselende dagelijkse behoefte.
Eddybos gaf al aan dat Mg dagelijks in voldoende mate moet opgenomen worden(zeer belangrijk). Hetzelfde met Ca(hoogproductief melkvee),...
Kan ik uren over lullen.(zal velen niet verbazen :wink: )

Uitzondering: Vit B12. Hoewel wateroplosbaar wordt Cobalt op zich goed opgenomen in vetweefsel. Het kan tot twee jaar duren eer problemen met een tekort de kop opsteken.

Mooiste voorbeeld: veganisten; die kunnen ongeveer 1 jaar zonder B12 spuit voor ze bloedarmoede krijgen.
Sukkelaars, ze willen geen dierlijk voedsel tot zich nemen maar je moet het er wel injassen anders gaan ze dood!

Wie meer wil weten op korte termijn:

In het bier wat we op de beurs in Geel schenken zitten heel wat B vitaminen. Plas je alvast wat minder glashelder. 8)
Kristof

Berichtdoor blogfan » wo feb 13, 2008 14:48

heb er vorige week de bolussen ingestopt (fluitje van een cent ) en heb de laatste dagen al verschillende pinken bronstig gezien
nu de bronstdata even bijhouden en over 3 weken een gesekst rietje der in
blogfan

Berichtdoor Arno » wo feb 13, 2008 15:24

blogfan schreef:heb er vorige week de bolussen ingestopt (fluitje van een cent ) en heb de laatste dagen al verschillende pinken bronstig gezien
nu de bronstdata even bijhouden en over 3 weken een gesekst rietje der in

Je denkt toch hopelijk niet serieus dat omdajje dr een paar daagies trug een of andere mineralen bolus ingedouwd heb dazze nu tochtig worden daarvan :?: :?:
Ksnap eigelijk nog steeds nie waarom je je mineralen nie gewoon door of over t voer doet :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Vie » wo feb 13, 2008 16:40

K heb ook nog wel een paar koeien die ik es een bolus in moet douwen denk ik :lol:
Vie

Volgende

Keer terug naar Koe en voer