vitaminen /mineralen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Kristof » za apr 05, 2008 23:21

Ten allen tijde is het rantsoen voor het jongvee van groot belang voor een goede opfok en een performante vaars in de eerste lactatie.

Kalveren staan meestal in groepjes. Door een borstomtrekmeting te doen krijg je een idee van een doorsnee gewicht per groep. Weet je hun leeftijd bij benadering dan volg je de tabellen van het CVB om ze in conditie te houden.

Te mager is nix en te vet ook niet.

Dat ze te vet worden van mais zijn fabeltjes want van beste graskuil worden ze ook vet als ze daar teveel van krijgen. Maïs levert zetmeel en is van belang voor een goed pensontwikkeling. Zal toch nodig zijn wil je melken.

Mais gras luzerne stro vitaminen en mineralen zijn voldoende. KV enkel wanneer kuilen niet voldoen of je ze niet hebt.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Henk » za aug 30, 2008 09:53

Naar aanleiding van de opmerking van pieter V dat er bij ons veel dieren met neusringen lopen.

Hookwood Holsteins schreef:
pieterv schreef:Nogmaals: heel mooie foto's allemaal.

Maar een vraagje aan Henk: Hebben jullie zoveel last van zuigers tussen de koeien/jongvee??? :shock: 'k Zag meerdere dieren met een ring in de neus!!

Dat is een nadeel van o.a. Fleckvieh. Is een bekend gegeven.

:lol: Daar wil ik ut toch ff nie op afschuiven...
Tot voor 2 jaar had ik hooguit 1 a 2 zuigers, beetje as elke standaardboer.
Vorig jaar breidde zich dit uit naar een stuk of 6 en dees jaar lup ut al richting 10-12 dieren (van de dik 400 dan...)

Mijn theorie is dat mn bedrijfsvoering wel es de oorzaak kan zijn... :oops:
Doordat ik vant voorjaar tot in de late herfst zoveel mogelijk vers gras probeer kwiet te raken aan de beesten, draai ik met name voor het jongvee/vaarzen weinig mengsel voor, dús ook geen mineralen/zout :!:
Hierdoor is mijn theorie dat ze daarom 'zoeken' naar iets wat ze in de goot niet meer kijgen.... :?

Mischien wa zout/mineralen over het verse gras gooien oid.... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor dimitri » za aug 30, 2008 11:51

of likstenen 8)
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor nestor973 » za aug 30, 2008 11:55

Is het gewoon niet zo dat ze het 'leren' door te zien van anderen ? Ik heb dat idee eens gehad vroeger toen we er ook een paar hadden, nu heb ik al jaren geen zuigers meer. don't ask me why
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Erik S. » za aug 30, 2008 12:02

Henk schreef:Mijn theorie is dat mn bedrijfsvoering wel es de oorzaak kan zijn... :oops:
Doordat ik vant voorjaar tot in de late herfst zoveel mogelijk vers gras probeer kwiet te raken aan de beesten, draai ik met name voor het jongvee/vaarzen weinig mengsel voor, dús ook geen mineralen/zout :!:
Hierdoor is mijn theorie dat ze daarom 'zoeken' naar iets wat ze in de goot niet meer kijgen.... :?

Deed boer waar ik stage liep wel, mineralen over verse gras heen :idea:

Maar Henk, zie je ook dat jongvee veel urine bij elkaar weg likken :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Kristof » wo okt 01, 2008 23:34

Henk schreef:Naar aanleiding van de opmerking van pieter V dat er bij ons veel dieren met neusringen lopen.

Maar een vraagje aan Henk: Hebben jullie zoveel last van zuigers tussen de koeien/jongvee??? :shock: 'k Zag meerdere dieren met een ring in de neus!!

Vorig jaar breidde zich dit uit naar een stuk of 6 en dees jaar lup ut al richting 10-12 dieren (van de dik 400 dan...)

Foei Henk!

Geen zetmeel aan je jongvee betekent mindere pensontwikkeling richting lactatierantsoen.

Veel gras met veel OEB doet die jonkies de lever werken/overbelasten. Denk ook aan klauwsterkte.

Geen mineralen/vitaminen?

Vind je het gek dat ze zoeken?
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Henk » do okt 02, 2008 08:16

Foei Kristof :!: :wink:

Duizenden pinken seku vaarzen moeten ut in NL en omstreken doen zonder zetmeel :idea:
Zetmeel leidt daarlangs ook makkelijker tot vervetting van zowel dier als uierweefsel :idea:

Wat mankeert er aan onderstaande pinkjes dan :?:

Afbeelding

OEB heeft te maken met de mate van bemesting :idea:
Met een OEB van 11, 3 en soms zelfs negatief, is er nxx aan het handje met klauwen en/of gezondheid :idea:
Gewoon structuurrijk beperkt bemest gras voeren...:yes:

Henk

Re: vitaminen /mineralen

Berichtdoor Dolph » vr maart 27, 2009 16:46

Afgelopen winter en nu nog steeds voer ik mineralen van provimi voor de melkgevende koeien. Is me wel goed bevallen, weinig problemen had en alles loopt wel aardig. (y)
Deze mineralen waren op maat gemaakt. Bij provimi hebben ze ons rantsoen bekeken / doorrekent en hebben ze een mengsel op maat afleverd.

Deze mineralen kosten per 100 kg - € 64,85. Geen idee of dit duur is of niet. (100 gram per koe per dag, op ongeveer 135 koeien.)

Maar straks (anderhalve maand) gaan de koeien weer naar buiten dus ander rantsoen. In de zomer krijgen ze veel gras en beetje mais zegmaar. Wat voor mineralen voeren jullie in de zomer bij. En hoe duur zijn die mineralen? :?: Of misschien suggesties :?:
Dolph

Interesses: ja

Berichtdoor Henk » vr maart 27, 2009 18:20

Voer ook provimi; gwoon de standaard meuk... :yes: Kost iets van 52 euro of zo... :roll:

Henk

Re:

Berichtdoor Henk » vr maart 27, 2009 18:22

Henk schreef:Naar aanleiding van de opmerking van pieter V dat er bij ons veel dieren met neusringen lopen.

Nooit weiter vermeld gloo'k maar heb indertijd het zout verhoogd naar 50 gram/d/dag.
Geen zuigers meer :!: (y) (y) :cheers:

Henk

Berichtdoor Sander » wo aug 04, 2010 14:01

hookwood: je hebt het wel eens over likemmers met mineralen voor jongvee. wat betaal jij ervoor en hoeveel zit erin? euro per kg?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » ma aug 16, 2010 11:43

hookwood?
Sander

Berichtdoor JG ten Kate » ma aug 16, 2010 20:12

@ Sander. Wij hebben ook likemmers bij pinken en kalveren in land staan. Ze zijn de standaard emmers van 25 kg van Provimi.
Ze kosten ons 26.10 euro ex per 25 kilo emmer. Wat erin zit staat wel op de sait van provimi denk ik , maar het is in elk geval erg lekker want ze hebben zo maar weer een emmer leeg :|
JG ten Kate

Interesses: Koeien

Berichtdoor Sander » ma aug 16, 2010 20:15

hier ook. zit veel melasse in. zelfde prijs ongeveer. vindh et maar duur. maar dode kalveren bij vaarzen kost nog meer. :roll:
Sander

Berichtdoor freek essink » di aug 17, 2010 09:14

Deze zomer de melkkoeien utomine buffer bijgegeven 100 gram per dag en tijdens de hitte 150 gram. Tot nu toe slechts één mastitusbehandeling gedaan en geen pensverzuring en/of lebmaagproblemen gehad in de periode april tot nu. Dan vind ik het niet erg dat dat spul tweeeneenhalf keer duurder is dan standaard mineralen.
freek essink

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer