Kuilafdekmethodes en de kosten daarvan

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Kuilafdekmethodes en de kosten daarvan

Berichtdoor Hindrik » zo mei 06, 2018 08:17

Als water weg kan lopen, zou lucht/zuurstof dan ook het omgekeerde kunnen doen?
Dan blijf je aan het [na]spannen lijkt mi :?: j
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor wit » zo mei 06, 2018 10:16

zit toch wandenfolie tussen voer en buis/spanbanden/wand.
dus kan er geen zuurstof bij.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 06, 2018 11:58

ik vraag me soms af of jullie geen zeer hoofd krijgen 's avonds van al die alssen en die maarren :?: :?: :?:

:arrow: als we de spanbanden aantrekken vermoed ik dat er toch ergens minimaal een paar mm ruimte komt tussen spanband/plastiek/muur. En spanbanden om de 80 cm. Dat water zal zijn weg wel vinden. Of anders via de kieren van de silopanelen, is niet helemaal waterdicht.
:arrow: Dan sijpelt het naar beneden, en idd, tussen buis en hoek van de muur zal wel een holte zijn. De buizen zijn niet aan elkaar gekoppeld, dus het kan ook via de buizen (om de 5 meter).
:arrow: En het vindt zijn weg wel. Vroeger legde ik stoeptegels 30x30x4 tegen de kant en banden erop en de kuil lag rond. En waar trok dat regenwater dan naartoe? Ik heb nog nooit schade gezien aan gras bij de muur door insijpeling van water.
:arrow: De plastiek ligt een beetje op de grond en op de buizen en dan tegen de muur. Ik zou niet weten waar dan lucht intrekt
:arrow: Ik maak nu geen gaten in de buis, kan ik volgend jaar ook nog wel.
:arrow: Om de 80 cm een spanband, dan heb je geen zandzakjes meer nodig bij de muur vermoed ik.
:arrow: En dat de machinist de buizen zou ontwijken en niet tegen de muur rijden? Na 2 karren gras er op krijg je die buizen niet meer ingedrukt. En het zou al een hele knapperd moeten zijn dat hij die 11 cm onderaan van de muur zou kunnen rijden zonder schade. Machinist is ruim meerderjarig en als hij nog geen 500 putten heeft vastgereden dan zijn het er 1000. Die weet dus vrij goed wat hij moet doen.
:arrow: En komt er schade aan de buizen bij het uitkuilen? Beetje voorzichtig zijn, de buizen aan de mof met een kabeltje er uit trekken (hoop ik) en dan beetje inschatten wanneer we aan de volgende buis komen. En we gaan ook niet doodvallen van een paar buizen 110 mm kapot zeker?

:arrow: :arrow: :arrow: Nu proberen, volgende maand evalueren want er komt nog 3 maal een snede op.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Hindrik » zo mei 06, 2018 12:28

wit schreef:zit toch wandenfolie tussen voer en buis/spanbanden/wand.
dus kan er geen zuurstof bij.

:oops: dom van mij
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 06, 2018 17:41

Met 4 personen 2,5 uur alles dichtgespannen
Lang genoeg aan gewerkt maar weinig inspanningAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Berichtdoor M H » zo mei 06, 2018 17:50

Ziet er goed uit. Maar vind het wel lang duren. 10 uur afdekken totaal. Open maken zal ook serieus tijd kosten. En dan weer dichtmaken. Zal vast sneller gaan 2e keer. Maar is veij arbeidsintensief
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Berjor » zo mei 06, 2018 17:58

ik ben benieuwd hoe dat er gaat onder uitkomen (y) Bedankt in ieder geval om de eerste te zijn die het probeert. Achteraf kopieren van iemand is makkelijk en risicoloos :lol:
Berjor

Berichtdoor maistro » zo mei 06, 2018 18:16

En dan 2e snede erover?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 06, 2018 18:41

M H schreef:Ziet er goed uit. Maar vind het wel lang duren. 10 uur afdekken totaal. Open maken zal ook serieus tijd kosten. En dan weer dichtmaken. Zal vast sneller gaan 2e keer. Maar is veij arbeidsintensief
Alles is relatief.
En rekening houden dat alle jonge agrarische volbloeden momenteel op 1 of andere grasoogstcmbinatie zitten
Hebben wij gewerkt met:
Mijn kloeke schoonzoon
Mijn dochter
Schoonvader 65+
En ikzelf al 2 weken ongeveer 60% invalid door een smerige peesverrekking

MelkboerLuc

Berichtdoor M H » zo mei 06, 2018 19:27

MelkboerLuc schreef:
M H schreef:Ziet er goed uit. Maar vind het wel lang duren. 10 uur afdekken totaal. Open maken zal ook serieus tijd kosten. En dan weer dichtmaken. Zal vast sneller gaan 2e keer. Maar is veij arbeidsintensief
Alles is relatief.
En rekening houden dat alle jonge agrarische volbloeden momenteel op 1 of andere grasoogstcmbinatie zitten
Hebben wij gewerkt met:
Mijn kloeke schoonzoon
Mijn dochter
Schoonvader 65+
En ikzelf al 2 weken ongeveer 60% invalid door een smerige peesverrekking

Ben gewoon erg benieuwd. E nu snap ik de tijdsduur een beetje. Zoek zelf nl ook een goed systeem dat broei tegengaat en gemakkelijk is met uitkuilen. Ik loop hier vaak maar met twee man. En beide zijn we zoekende. En dit lijkt ook goed betaalbaar
M H

Berichtdoor G.U. » zo mei 06, 2018 19:55

Heb je het verhaal van die duitse topmelker ook gelezen in de vt? Die maakte twee dagen werk van de bult bestoppen.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor M H » zo mei 06, 2018 20:19

G.U. schreef:

Heb je het verhaal van die duitse topmelker ook gelezen in de vt? Die maakte twee dagen werk van de bult bestoppen.

Ik lees alleen nieuwe oogst agraaf en melkvee magazine
M H

Berichtdoor Corjan » ma mei 07, 2018 01:17

Leuk idee luc (y) Geen banden en slurven meer (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor wit » ma mei 07, 2018 04:42

Komt er nog een beschermkleed overheen Luc :?:
Neem aan van wel anders zou het hier iig niet goed aflopen.
wit

Berichtdoor poekske » ma mei 07, 2018 05:07

Luc is niet de eerste die het zo probeert, heb het 3 jaar geleden zo gedaan bij schoonbroer, enkel eiken balkjes ipv buizen gebruikt. Werkt (y)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer