Kuilafdekmethodes en de kosten daarvan

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 12, 2008 19:41

Rik schreef:
Henk schreef:
Rik schreef:aan zo'n zwaar klote nicosilkleed trekken vind je niet erg?

Die dingen wegen geen ruk Rik :no: Kheb meest kleden van 12 x 10 en die wegen hooguut 15 kg :idea:

jah droog zonder zand en onkruid, hoe vaak zijn ze dat?

Nou als ik het zand er af heb gespit met mijn platte bats, dan zijn ze daar zo goed als vrij van......
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Niek Arends » di feb 12, 2008 19:43

Anders bij mooi drogend weer uit elkaar trekken effe laten drogen en een keer over de kop trekken. Dan is alles er af :yes:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Vie » di feb 12, 2008 19:54

Nie zo zeuren rik je ben toch geen ouwe kerel :P
Vie

Berichtdoor Henk » di feb 12, 2008 20:00

Rik schreef:
Henk schreef:

Die dingen wegen geen ruk Rik :no: Kheb meest kleden van 12 x 10 en die wegen hooguut 15 kg :idea:

Hier ALTIJD :!: :idea: :yes:

Zand op een kuilkleed... :lol: ....wie verzint nou zoiets :?: Zijn ze toch in een paar jaar gelijk naar de mieter :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Thomas2000 » di feb 12, 2008 20:03

Henk schreef:
Rik schreef:jah droog zonder zand en onkruid, hoe vaak zijn ze dat?

Zand op een kuilkleed... :lol: ....wie verzint nou zoiets :?: Zijn ze toch in een paar jaar gelijk naar de mieter :?:

Het gaat mij er niet om dat ze naar de mieter gaan, maar dat je dat kl :twisted: te zand eraf moet skeppe.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Henk » di feb 12, 2008 20:06

Thomas2000 schreef:
Henk schreef:

Het gaat mij er niet om dat ze naar de mieter gaan, maar dat je dat kl :twisted: te zand eraf moet skeppe.

Dan zulde ut er ok wel zelf opgedaan hebben sekers... :roll: :lol:

Henk

Berichtdoor Vie » di feb 12, 2008 20:09

Wij hadden er ook nooit zand op. Op de maiskuil altijd eerst plastic, dan dun laagje zand, aan de zijkanten wat meer, en dan bovenoverheen zon nicosilzeil. Werkte best. Ben overigens blij dat ik nie meer van dat kl*te zand op de kuil heb. :x
Vie

Berichtdoor Thomas2000 » di feb 12, 2008 20:12

Henk schreef:
Thomas2000 schreef:
Henk schreef:

Dan zulde ut er ok wel zelf opgedaan hebben sekers... :roll: :lol:

Welnee, wat een onzin. Bult werk op niks af.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 12, 2008 20:50

Niek Arends schreef:Anders bij mooi drogend weer uit elkaar trekken effe laten drogen en een keer over de kop trekken. Dan is alles er af :yes:

Dat doe ik pas als ik ze van de kuil heb Niek. Als ze nog voor de helft onder het zand zitten, dan gaat dat wat lastig. Maar ook dan drogen ze wel op en is een groot gedeelte van het aanhangende zand al verdwenen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 12, 2008 20:53

Henk schreef:
Rik schreef:
Henk schreef:

Niet doordat er zand op ligt. Met het zand afscheppen gaan ze ook niet stuk. Het enige waardoor ze stuk gaan, is wanneer ik wat te laat ben met zand van de kuil scheppen en dan dus wat kuil onder het kleed weg moet snijden. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik een beetje kleed mee snij.....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Niek Arends » di feb 12, 2008 20:58

Hookwood Holsteins schreef:
Niek Arends schreef:Anders bij mooi drogend weer uit elkaar trekken effe laten drogen en een keer over de kop trekken. Dan is alles er af :yes:

Dat doe ik pas als ik ze van de kuil heb Niek. Als ze nog voor de helft onder het zand zitten, dan gaat dat wat lastig. Maar ook dan drogen ze wel op en is een groot gedeelte van het aanhangende zand al verdwenen.

Dat bedoel ik ook meneer HookWood :yes:
Niek Arends

Berichtdoor Sander » di feb 12, 2008 22:17

Nou als ik het zand er af heb gespit met mijn platte bats, dan zijn ze daar zo goed als vrij van......

kunnen we alle kanten mee op 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » wo feb 13, 2008 10:24

Henk schreef:

Niet doordat er zand op ligt. Met het zand afscheppen gaan ze ook niet stuk. Het enige waardoor ze stuk gaan, is wanneer ik wat te laat ben met zand van de kuil scheppen en dan dus wat kuil onder het kleed weg moet snijden. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik een beetje kleed mee snij.....

Da's een problem da'k bij veel collega's zie die zand op de kuil hebben'... :idea:
Vaak zie je ze het voer onder het plastic uit schrapen, snijden, trekken :wink:
Vooral in het weekend en op maandag zie je vaak van die holle uitgehoolde voorkanten bij zukke kuilen :yes:
Logisch, zand van de kuil scheppen is klotewerk en schiet er nog al es bij in, aldus bovenstaande gevallen... 8)

Henk

Berichtdoor Jaap » wo feb 13, 2008 21:38

Ik ben eens bij een jonge veehouder in het oosten van het land geweest die een heldere anekdote had. Hij moest voor zijn kaderkursus Oentjerk een Fries bedrijf doorlichten en de pijnpunten blootleggen en van adviezen voorzien. Zijn citaat. 'De Friese veehouders zouden geweldig veel meer geld kunnen verdienen wanneer ze die graskuilen twee meter lager zouden maken en zouden voorzien van een gronddek.'

Ik heb inderdaad regelmatig op Friese erven van die immens hoge kuilen gezien met van die zwarte bovenranden die geen hond wil vreten terwijl ze wel investeerden in dure machines om het gras in de zomer aan de bult te krijgen.

Om naar het topic terug te keren, (en niet om Friezen tegen me in het harnas te jagen) ik verbaas me eigenlijk dat er geen van jullie een zanddek op de kuil heeft. Ik heb ook altijd een hekel aan het schepwerk gehad, maar wanneer er 1 goede manier is om je kuil goed te houden, dan is het toch wel onder een zanddek?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Niek Arends » wo feb 13, 2008 21:40

Daar hebbie gelijk aan Jaap. Doe het niet meer ivm rug klachten.
Niek Arends

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer