lavameel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: lavameel

Berichtdoor Henk » vr nov 22, 2013 13:02

WimH schreef:Zonder proef zou ik het ook mengen door de drijfmest, gemakkelijker met opbrengen

:? Tot heden is altijd geadviseerd om kalkbemesting vrij te houden van direct contact met drijfmest omdat het dan mekaars werking opheft, dus vind ik dit een verrassende uitspraak van je.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » vr nov 22, 2013 13:05

snelste resultaat krijg je op je eigen farm tekoop te zetten en te verhuizen
naar de betere gronden van NL rivierklei , zware zandgronden, dalgronden

van slechte/matige grond betere te krijgen :roll: gaat lang duren denk generaties
niet ploegen /doorzaaien e.d. zie ik nog wel kansen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor maistro » vr nov 22, 2013 13:07

lavameel is GEEN kalk

bind ammoniak en laat de N weer los op het land dus efficient

denk dat boeren dit zouden meten de emmisie van ammoniak lager is
dan al die sleufen/platen / klepjes zooi :idea:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » vr nov 22, 2013 13:10

WimH schreef:Wij zijn op het moment in een project aan het kijken wat er gebeurd als je het op het land gooit. In eerste instantie als vervanger van kalk. Steenmeel/Lavameel heeft een neutraliserende waarde alleen minder als kalk. Het heeft echter het voordeel dat het veel langer werkt (jaren) en niet zoals kalk het bodemleven opjaagt. We gaan ook meten aan opbrengsten, gehalten in het gras en de veranderingen in de bodem.

Vervanger van kalk maistro...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » za nov 23, 2013 12:18

WimH schreef:
maistro schreef:je hebt berichtjes getypt waaronder deze...
zielig ...

Bedankt zal ik maar zeggen, maar toelichting is toch wel het minste wat ik op zo'n opmerking mag verwachten!

maistro reageerde op iemand anders die iets hat getypt in de trend van 'koopt het niet!' deze reactie is inmiddels verwijderd... elders op het forum stond nog een reactie van deezzelfde persoon... domme roeperij en wat maistro indd zegt beetje zielig
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor G.U. » za nov 23, 2013 12:19

eeeh.. ik moet voortaan eerst ff verder lezen.. :oops:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor coen dp » za nov 23, 2013 12:47

@WimH
ik lees in vrijwel al je bijdragen dat het grote voordeel van lava is dat het bodemleven niet opgejaagd wordt. dat voordeel snap ik niet :no: het bodemleven is toch juist nodig om de dode os waar een plant niks mee kan om te zetten naar een voor de planten benutbare voeding :?: of sla ik de plank nou volledig mis :?:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor WimH » do dec 05, 2013 17:14

Henk schreef:
WimH schreef:Zonder proef zou ik het ook mengen door de drijfmest, gemakkelijker met opbrengen

:? Tot heden is altijd geadviseerd om kalkbemesting vrij te houden van direct contact met drijfmest omdat het dan mekaars werking opheft, dus vind ik dit een verrassende uitspraak van je.

Goed punt; Het gaat volgens mij niet zozeer om elkaars werking opheffen maar door de Ph verhoging vervluchtigd ammoniak (= kostbare N, dat wil je niet in de kringloopwijzer) Daarom geen kalk en drijfmest met elkaar in contact. Steenmeel werkt echter langzaam en zorgt dus niet voor een Ph piek en de bijbehorende ammoniak emissies. Mogelijk binden bepaalde steenmeel soorten (zeolieten) juist ammoniak in de drijfmest (nog niet zeker het weinige onderzoek wat er is laat een wisselend beeld zien soms zeer positief, soms neutraal). Dit heeft te maken met de structuur van zeoliet als mineraal. Het word onder andere gebruikt in de visteelt om ammoniak te binden. Dit geld overigens dus niet voor alle steenmeel soorten.

Dus om de mineralen zoveel mogelijk vast te houden is elk product wat tot snelle Ph verhoging in de box/kelder leid eigenlijk ongeschikt. Daarom raad ik bij een goede uiergezondheid ook geen kalk of andere hoge Ph producten aan in de box. Dat wil niet zeggen dat ik het niet zou gebruiken als tijdelijke maatregel als er problemen zijn met uiergezondheid totdat de fundamentelere problemen zijn aangepakt. Maar nu ga ik off-topic ;-)
WimH

Interesses: Melkveehouderij, gezin, bodemvruchtbaarheid, kringloop

Berichtdoor karst-jan » do dec 05, 2013 18:56

coen dp schreef:@WimH
ik lees in vrijwel al je bijdragen dat het grote voordeel van lava is dat het bodemleven niet opgejaagd wordt. dat voordeel snap ik niet :no: het bodemleven is toch juist nodig om de dode os waar een plant niks mee kan om te zetten naar een voor de planten benutbare voeding :?: of sla ik de plank nou volledig mis :?:

je idee klopt helemaal. het probleem is echter dat je door teveel omzetting je teveel vrij opneembaar N krijgt wat ook kan uitspoelen. je krijgt dus teveel stikstof wat weer in het grondwater verdwijnt. dit verarmt je grond dus. ook neemt Calcium plaats in in het CEC complex. dit is voordelig voor je structuur in je bodem maar ook hier heb je veel ionen die vrij komen in het grondwater. daarom is het beter om het CEC complex en je PH geleidelijk te verbeteren. het beste is het CEC te vergroten en je ph en koolzure kalk te verhogen op het zelfde moment en GELEIDELIJKER. je kan je ph en je koolzure kalk in 1x goed krijgen. dit geeft ook een goed effect op je grasland op kort termijn. dit is een soort redbull die je geeft aan je bodem. het geeft een goede opbrengst voor 1 tot 2 jaar maar daarna is je bodem leger en minder vruchtbaar.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Mellek » do dec 05, 2013 20:16

Wij gebruiken het ook al jaren in de boxen, maar is maar een 6 ton per jaar dus gaat niet zo hard. We hebben ook wel echte arme zandgrond wat 60 jaar terug nog heide was, die grond kan nog best wat verbetering gebruiken. Maar als het hier ergens hard op groeit dan is het wel leemgrond dat scheelt wel 1/3 aan grasopbrengst.
Nu zat ik te denken, die leem heeft dezelfde kleur als steenmeel, de keileem is in principe ook het zelfde, want in de ijstijd zijn die keien gaan vermalen tot leem :roll:
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Vorige

Keer terug naar Koe en voer