Verse koemelk versus kunstmelk.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Verse koemelk versus kunstmelk.

Berichtdoor Hulpboerin » wo sep 17, 2008 19:21

hallo,

Ik heb even gezocht of hier al eerder over geschreven is. het zal vast maar ik heb het niet kunnen vinden. Misschien willen jullie mij helpen. :oops:

Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van verse koemelk bij hun kalveren en zien daar betere resultaten van dan dat hun kalveren kunstmelk krijgen? En hoe doen jullie dat dan praktisch gezien. Welke melk gebruik je dan, vanuit de tank, 1 speciale koe daarvoor... ik hoor het graag.
Er is toch wel al bekend dat verse melk een veel completere samenstelling heeft dan kunstmelk, toch? Dat is in ieder geval wat ik ervan afweet bij de mensen.

Mocht iemand hier een onderzoek naar hebben/ gelezen. Zou ik hem heel graag ook eens willen lezen.

Alvast bedankt voor je reactie...
:D :D :D
Hulpboerin

Berichtdoor Flyinghollander » wo sep 17, 2008 19:27

Wij gebruiken alleen voor de stieren melk,die we niet in de tank melken.
Dus pennicilline melk.

Koekalveren krijgen poedermelk en eerste keer colostrium(3 a 4 liter).

Resultaat ongeveer gelijk, al lijkt met melk de kalveren wel in start wat harder vooruit te gaan.
Flyinghollander

Berichtdoor Hulpboerin » wo sep 17, 2008 19:34

Flyinghollander schreef:Resultaat ongeveer gelijk, al lijkt met melk de kalveren wel in start wat harder vooruit te gaan.

Bedankt voor je reactie, mag ik je vragen waarom je niet alle kalveren melk geeft, als de start dan beter is?
groetjes
Hulpboerin

Berichtdoor Hans van Bergen » wo sep 17, 2008 19:40

Hiero altijd verse melk. Niet uit koeltank want te koud. Ook wel peniciline melk. Denk dat het veel beter is maar met name omdat het veel goedkoper is. Je betaald minder superheffing of je melkt er gewoon 2 koei meer bij. Das dan nie meer zo duur. Gaat btw behoorlijk wat melk naartoe. Reken maar es na
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Jappie » wo sep 17, 2008 20:38

Volgens mij is de kunstmelk goedkoper dan de volle melk, voer ook volle melk, maar das meer gemakzucht dan economisch rekenen, Probeer wel van dezelfde koe te doen, lukt niet altijd, maar geeft hier geen problemen
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor jurjen » wo sep 17, 2008 21:57

Hier volle koe melk zoek altijd koeien met laag vet en eiwit uit ,en als het nodig is penicilline/celgetal koeien
Voorheen ook wel kunst gevoerd maar doen het nu zichtbaar beter :yes:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Flyinghollander » wo sep 17, 2008 21:58

Hulpboerin schreef:
Flyinghollander schreef:Resultaat ongeveer gelijk, al lijkt met melk de kalveren wel in start wat harder vooruit te gaan.

Bedankt voor je reactie, mag ik je vragen waarom je niet alle kalveren melk geeft, als de start dan beter is?
groetjes

Ivm met para tbc.
Wij proberen daar vrij van te komen, dus vandaar.
Economisch in mij ogen goedkoper, aangezien we anders goeie melk ook voor de kalveren moeten gebruiken.
Flyinghollander

Berichtdoor dimitri » do sep 18, 2008 07:17

overlaats naar een vergadering hier over geweest,daar zeiden ze

dat ze van volle melk een beter start hebben,maar achteraf ook een terugval van kunnen hebben
kunstmelk,groeien ze minder van ,maar is wel constant van samen stelling

bij volle melk zouden ze minder minder krachtvoedr opnemen omdat ze dan al "meer verzadigd zijn" waardoor de penspapillen ook minder ontwikkelen en dan zouden ze na spenen een terugval in groei hebben

momenteel voederen wij volle melk aan zowel de sk en de vk

maar we zijn wel aan het denken om vanaf 3 weken melkpoeder te geven,waarom pas vanaf 3 weken?
omdat ze ervoor nog relatief veel melk krijgen en dit dan mischien duurder zou uitkomen dan volle melk
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor Jacobsen » do sep 18, 2008 07:27

Hier een mengsel van penecillinemelk en de goedkoopste kunstmelk :idea: kalveren doen het er goed op en hebben weinig problemen.
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor dimitri » do sep 18, 2008 07:32

heb op die vergadering ook gehoord dat de goedkoopste kunstmelk ook de minst goede is 8)

dit omdat bij de meeste goedkope de vetten rond de eiwitten zitten waardoor de eiwitten moeilijk vrijkomen,bij de iets duurdere zitten de eiwitten rond de vetten,kan iemand dit bevestigen,ontkennen? :)
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor Henk » do sep 18, 2008 08:08

dimitri schreef:bij volle melk zouden ze minder minder krachtvoedr opnemen omdat ze dan al "meer verzadigd zijn" waardoor de penspapillen ook minder ontwikkelen

Die kans is aanwezig bij 12 liter per dag ja... 8)

@ hulpboerin;

Heb altijd volle melk (koemelk dus) aan de kalveren gevoerd.
Tot 4 jaar geleden; toen overgestapt op melkpoeder, vooral uit gemak... :oops: Heb verschillende merken geprobeert maar geen van allen met overweldigend succes :no:
Kalveren blonken niet, bleven magerder, minder weerstand en teveel diarree :idea:

Sinds vorig jaar de hele handel weer op koemelk en we zijn er DIK tevreden over (y) :D
Sindsdien een incidentele schijter gehad - bij 250 kalvingen/jaar - en int algemeen meer weerstand in het kalf, hetgeen zich uit in veel minder luchtwegproblemen, terugvallers en dooien :idea: :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor RvP » do sep 18, 2008 08:13

ook gewoon volle melk met laag vet%, zonder automaat is dit het meest praktisch

eerst 3 of 4 keer 1,5 liter biest daarna week of 5 dagelijks 4 liter melk en daarna afbouwen tot 2 liter per dag.
doel: zo vroeg mogelijk spenen (6-8 weken) mits ze voldoende ruwvoer opnemen.

terugval na het spenen probeert hutd te voorkomen met het nieuwe concept met onbeperkt brok + hooi voeren. hoor hier positieve geluiden over, maar weet niet of je werkelijk je vaarzen een maand eerder aan de melk hebt. kalveren groeien wel harder door na het spenen
RvP

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Henk » do sep 18, 2008 08:23

RvP schreef:
terugval na het spenen probeert hutd te voorkomen met het nieuwe concept met onbeperkt brok + hooi voeren. hoor hier positieve geluiden over, maar .....

Aaarrrgggghhhh :shock: :!: :shock: :evil:

Verpest dit topic asjeblief nie met dergelijke trash wa.... :wink:
Is al een topic voor............. :roll: ...mischien wel 10 topicskes.... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MelkboerLuc » do sep 18, 2008 08:50

Hulpboerin schreef:hallo,

Ik heb even gezocht of hier al eerder over geschreven is. het zal vast maar ik heb het niet kunnen vinden. Misschien willen jullie mij helpen. :oops:

Je hebt er blijkbaar niet te hard op gezocht want zoals Henk aangeeft is er op VTF al heel wat over te vinden

hier bijvoorbeeld:
http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=3514

en hier:
http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=279

en hier:
http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=709

en hier:
http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=3061

Veel leesgenot, en dit topic wordt gesloten indien geen uitzonderlijke recties meer te noteren zijn
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Johannes » do sep 18, 2008 09:34

Jacobsen schreef:Hier een mengsel van penecillinemelk en de goedkoopste kunstmelk :idea: kalveren doen het er goed op en hebben weinig problemen.

Heb de ervaring da goedkope kunstmelk slechter oplost, tussen de duurste en goedkoopste kunstmelk hier zit 30 euro :shock: zijn weer overgestapt op koemelk wegens betere quotumvulling
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Volgende

Keer terug naar Koe en voer