Verse koemelk versus kunstmelk.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Berichtdoor dimitri » vr sep 19, 2008 11:41

Henk schreef:
dimitri schreef:bij volle melk zouden ze minder minder krachtvoedr opnemen omdat ze dan al "meer verzadigd zijn" waardoor de penspapillen ook minder ontwikkelen

Die kans is aanwezig bij 12 liter per dag ja... 8)

:roll: :wink: krijgen maar de eerste of 2 de week 12 l per dag en dan eten ze zowizo nog niet veel krachtvoer :wink:
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor van wijk » do sep 25, 2008 11:17

Ongeveer 6 jaar koemelk naar de kalfjes: als t nodig is hoog-cel melk maar meestal gewoon getapt tijdens t melken.
Problemen met bv Rota-Corona of Coli voorkom je er niet mee. Per saldo lijken de kalfjes sterker, maar tis wel dezelfde periode dat er met Fleckvieh ingekruist is, dus wat komt nou waardoor???

Sinds een halfjaar gaan de kalfjes bij de koe. Eerst een paar dagen de eigen moeder, en dan bij een zoogkoe. Melkaanbod is dan te sturen door aantal kalfjes per koe. Makkelijker is t om gewoon de zoogkoeien eens per dag door de melkstal te doen. Blijven ze int ritme van het melken.

Kalfjes die buiten lopen bij een zoogkoe zijn niet te vangen vanaf een paar dagen. Lastig als zon stiertje wegmoet....
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor ngrootoonk » do sep 25, 2008 17:31

dimitri schreef:bij volle melk zouden ze minder minder krachtvoedr opnemen omdat ze dan al "meer verzadigd zijn" waardoor de penspapillen ook minder ontwikkelen en dan zouden ze na spenen een terugval in groei hebben

Bevat koemelk geen eiwit?????
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor dimitri » do sep 25, 2008 20:12

heb ik toch niet gezegd?
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Re: Verse koemelk versus kunstmelk.

Berichtdoor MR Holstein » vr nov 14, 2008 21:55

[quote="Hulpboerin"]hallo,

Ik heb even gezocht of hier al eerder over geschreven is. het zal vast maar ik heb het niet kunnen vinden. Misschien willen jullie mij helpen. :oops:

Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van verse koemelk bij hun kalveren en zien daar betere resultaten van dan dat hun kalveren kunstmelk krijgen? En hoe doen jullie dat dan praktisch gezien. Welke melk gebruik je dan, vanuit de tank, 1 speciale koe daarvoor... ik hoor het graag.
Er is toch wel al bekend dat verse melk een veel completere samenstelling heeft dan kunstmelk, toch? Dat is in ieder geval wat ik ervan afweet bij de mensen.

mijn vader is een voorstander van echte melk wij hebben namelijk koeien die wel eens wat te hoog in de cel zijn deze koeien melkt hij in de ketel en voert hij aan de koekalveren, en het reseltaat 0,0 zieke kalveren mocht hij te weinig hebben dan voert hij de oudere kalveren kunstmelk deze zijn wat beter bestemd tegen ziekten de stiertjes krijgen de penesiline melk.
het is trouwens veel goedkoper dan kunstmelk je kunt beter effe wachten met het behandelen van een koe soms herstelt het zichzelf
MR Holstein

Beroep: boer
Interesses: boerenleven

Berichtdoor Vie » vr nov 14, 2008 23:57

Als je afvalmelk gebruik ist goedkoper ja, maar anders is poeier goedkoper :idea: Kunstmelk is volgens mij beter, of je melk moet gepasteuriseerd zijn. Hier altijd poeder, hebben lang niet genoeg afvalmelk voor de kalveren :no: en de goeie melk hebben we evenwel hard nodig omt quotum vol te krijgen :wink:
Vie

Berichtdoor Arno » za nov 15, 2008 15:49

Kvoer meest een combi van pasteurised melk en poeiermelk ,poeiermelk eigelijk naargelang hoeveelheid 'hospital melk'.
Asdie kalvers gewend zijn an die pasteurised milk willen ze straight poeiermelk nie meer drinken ,komme we affentoe pijnlijk achter as pasteurizer t ff nie doet.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Vie » za nov 15, 2008 15:51

Mix je die gepasteurizeerde en de poeiermelk?
Vie

Berichtdoor Arno » za nov 15, 2008 15:53

Yups ,alles gaat gemixed in 1 tank die we medde gator door de stal rijen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Bernardo » za nov 15, 2008 23:23

Hier is het kunstmelk in automaat.
Kunstmelk is goedkoper; van constante samenstelling; en veeeeel gemakkelijker.
Kalveren eeten ook sneller krachtvoer; gebruik 0% poeder, met spraytechniek; een van de duurdere poeders.
kalveren zijn de eerste 20 dagen wat maagerder dan met koemelk dat is wel waar, maar er woord aangeraden om 50% de eerste maand te voeren.ik vind dat mijn kalveren er zeeeer goed er bij zijn bij speenen.
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor Corjan » za nov 15, 2008 23:47

Voer ze nu al een tijdje 10 liter met 150 gram poeier in de automaat :idea: Groeien een stuk beter dan voor heen met 6 tot 8 liter :!: Zit er zellufs aan te denken om ze onbeperkt te laten drinken op de drinkautomaat. Kheb het idee dat ze sterker zijn sinds ik ze meer voer :D
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Vie » zo nov 16, 2008 01:03

En what about krachtvoer :?:
Vie

Berichtdoor Anton » zo nov 16, 2008 14:36

ik moet zeggen dat mijn stiertjes op volle koude melk uit de speenemmer stukken sneller groeien dan toen ik ze beperkt poeiermelk gaf... ook minder diaree en minder werk... maar om alle kalfjes zo op te fokken? groeien ze wel hard maar het neemt wel veel melk...
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor MR Holstein » zo nov 16, 2008 15:30

Anton schreef:ik moet zeggen dat mijn stiertjes op volle koude melk uit de speenemmer stukken sneller groeien dan toen ik ze beperkt poeiermelk gaf... ook minder diaree en minder werk... maar om alle kalfjes zo op te fokken? groeien ze wel hard maar het neemt wel veel melk...

ze zeggen dat uit een speenemmer melk geven de kalveren sneller groeien omdat ze de voeding zo beter opnemen :roll:
MR Holstein

Beroep: boer
Interesses: boerenleven

Berichtdoor Vie » zo nov 16, 2008 15:35

Hier alles uit flessen maar ik heb idd ook wel es gehoord dat het beter is voor een kalf om uit een speenemmer/fles te drinken dan uit een los bakkie :idea: Kweet nie of dat zo is maar flessen is iig wel 10x makkelijker :yes: Wil nie meer terug naar gewone emmers :no:
Vie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer