Verse koemelk versus kunstmelk.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Verse koemelk versus kunstmelk.

Berichtdoor postma friesland » ma nov 17, 2008 05:25

Corjan schreef:Voer ze nu al een tijdje 10 liter met 150 gram poeier in de automaat :idea: Groeien een stuk beter dan voor heen met 6 tot 8 liter :!: Zit er zellufs aan te denken om ze onbeperkt te laten drinken op de drinkautomaat. Kheb het idee dat ze sterker zijn sinds ik ze meer voer :D

Henk V schreef:En what about krachtvoer :?:

Ja CJ ben wel beniewd naar jouw voerschema. Op het bedrijf waar ik werk heb ik geprobeerd ze te pushen naar 8 liter maar dit ging niet helemaal goed. Volgens het standaardprogramma moet het kunnen. Denk dat ook deels van de problemen liggen in verse melk en als het op is gaat ie over op kunstmelk. Bovendien verschilt de verse melk elke paar dagen. Kwa krachtvoer wordt de gift opgebouwd tot 2,2 kg aan het eind maar int begin neemt tot nu toe niemand zijn volledig portie op tot 15 dagen voort spenen op 60 dagen.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor jurjen » ma nov 17, 2008 16:19

:shock: melkpoeder + vollemelk ging hier ook nooit erg goed (schijt)
:shock: 2,2 kg brok op 60 dgn ut is geen melkkoe hier tot 90 dgn melk + 1kg brok
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor macdonalds » do nov 20, 2008 00:40

Henk V schreef:Als je afvalmelk gebruik ist goedkoper ja, maar anders is poeier goedkoper :idea: Kunstmelk is volgens mij beter, of je melk moet gepasteuriseerd zijn. Hier altijd poeder, hebben lang niet genoeg afvalmelk voor de kalveren :no: en de goeie melk hebben we evenwel hard nodig omt quotum vol te krijgen :wink:

poedermelk 70 cent per liter, prijs voor volle melk die ik van de fabriek krijg 52 cent bij 4.00 vet, berekening dus snel gemaakt zelfs als ik geen rest melk he, zou ik de kalveren melk nog uit de tank halen
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Vie » do nov 20, 2008 00:50

Onze melk is duurder :wink:
Vie

Berichtdoor Corjan » do nov 20, 2008 02:53

postma friesland schreef:
Corjan schreef:Voer ze nu al een tijdje 10 liter met 150 gram poeier in de automaat :idea: Groeien een stuk beter dan voor heen met 6 tot 8 liter :!: Zit er zellufs aan te denken om ze onbeperkt te laten drinken op de drinkautomaat. Kheb het idee dat ze sterker zijn sinds ik ze meer voer :D

Henk V schreef:En what about krachtvoer :?:

Ja CJ ben wel beniewd naar jouw voerschema. Op het bedrijf waar ik werk heb ik geprobeerd ze te pushen naar 8 liter maar dit ging niet helemaal goed. Volgens het standaardprogramma moet het kunnen. Denk dat ook deels van de problemen liggen in verse melk en als het op is gaat ie over op kunstmelk. Bovendien verschilt de verse melk elke paar dagen. Kwa krachtvoer wordt de gift opgebouwd tot 2,2 kg aan het eind maar int begin neemt tot nu toe niemand zijn volledig portie op tot 15 dagen voort spenen op 60 dagen.

1 tot 2 dagen biest of volle melk (4 liter per dag) en dan naar de automaat. Daar in 7 dagen van 6 naar 10 liter en max 1.5 liter per keer. Daarna 30 dagen op 10 liter, en max 2 liter per keer. En dan in 10 dagen van 10 naar 0 liter.

Ze hebben onbeperkt water en hooi en een brokje tot hun beschikking. Hoeveel brok ze op nemen weet ik nie precies :oops: Er lopen nu 25 kalveren tussen 0 en 4 maanden in die groep en pleur ongeveer 50 kg per dag in de voorraad bak.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » do nov 20, 2008 03:03

Hejje alles in 1 groep zitten dan Zeedjee :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » do nov 20, 2008 15:13

Arno schreef:Hejje alles in 1 groep zitten dan Zeedjee :?:

Het zijn 2 groepen, gespeend en nog aan de melk. Kzit een beetje tevol want de 2 groepen hebben acces to de drinkautomaat maar in de 2e groep krijgt er geeneen melk meer. Voorraad bak voor krachtvoer hangt tussen de groepen in.
Corjan

Berichtdoor Vie » vr nov 21, 2008 02:32

k vin 10 liter een beste opper melk :shock: :shock:

Ben hier wel betere resultaten gaan zien sinds we ze tot een paar weken na het spenen onbeperkt brok voeren. Die kalveren (zijn nu eik al pinkjes van 7 maand) :oops: zijn nou al groter dan degene die op de ouwe manier opgefokt zijn :idea: Mag ook wel want tis duurder als een baal hooi t hok in keilen :idea:
Vie

Berichtdoor Corjan » vr nov 21, 2008 02:45

Dat van veul melk hek anderen eerst uit laten proberen :idea: :mrgreen: Iemand in de buurt bakte het wel heeeeel errug bond :lol: Was wat mis gegaan met de instellingen en kregen het dubbelen bleek pas veel later. Ze snapte er eerst geen zak van 7 liter kregen ze (dachten ze) groeiden als kool en zopen lang niet altijd alles op :shock: Bleek toen dat ze 14 liter kregen :shock: en dat ging dus goed :yes: Nu zijn er meerdere gestart zo en lijkt een goed antwoord te zijn tegen longontsteking :idea: Vooral in de koude winters voer je ze snel teweinig en neemt de weerstand af :wink:
Corjan

Berichtdoor Vie » vr nov 21, 2008 15:46

Ja van de winter zat ik eigenlijk ook aan een xtra feeding te denken :yes: T wil hier nog wel es wat vriezen wa 8)
Vie

Berichtdoor postma friesland » vr nov 21, 2008 17:08

Corjan schreef:Dat van veul melk hek anderen eerst uit laten proberen :idea: :mrgreen: Iemand in de buurt bakte het wel heeeeel errug bond :lol: Was wat mis gegaan met de instellingen en kregen het dubbelen bleek pas veel later. Ze snapte er eerst geen zak van 7 liter kregen ze (dachten ze) groeiden als kool en zopen lang niet altijd alles op :shock: Bleek toen dat ze 14 liter kregen :shock: en dat ging dus goed :yes: Nu zijn er meerdere gestart zo en lijkt een goed antwoord te zijn tegen longontsteking :idea: Vooral in de koude winters voer je ze snel teweinig en neemt de weerstand af :wink:

Dat heb ik nog niet zo ervaren, toen we ze 8 liter voerden hadden we ook meer last van longontsteking, maar de ventilatie is ook nog niet 100 %. De stal waar ze in zitten is opgezet als warme stal voor in de winter dus rond het vriespunt maar niet veel kouder. Aan beide zijden helemaal lumitherm (opblaaszak). Nadeel van dat spul is dat het of dicht zit of open (ong 30 cm) Om toch luchtverversing te krijgen wanneer het in de stal kouder is als ingestelde waarden ( dus gordijn is dan eigenlijk altijd dicht) gaat het gordijn 1 keer per uur of per 2 uur gaat het gordijn dan 30 cm open aan beide zijden waardoor er in 1 keer een klap koude lucht naar binnen komt, wat niet bevordelijk is voor het jonge grut naar mijn inziens.

Corjan schreef:1 tot 2 dagen biest of volle melk (4 liter per dag) en dan naar de automaat. Daar in 7 dagen van 6 naar 10 liter en max 1.5 liter per keer. Daarna 30 dagen op 10 liter, en max 2 liter per keer. En dan in 10 dagen van 10 naar 0 liter.

Ze hebben onbeperkt water en hooi en een brokje tot hun beschikking. Hoeveel brok ze op nemen weet ik nie precies :oops: Er lopen nu 25 kalveren tussen 0 en 4 maanden in die groep en pleur ongeveer 50 kg per dag in de voorraad bak.

En das 100% kunstmelk ? Denk dat we met de verse melk teveel variatie hebben waardoor het bij ons ook mis ging met de grote hoeveelheid melk voeren.
Das 2 kg gemiddeld :shock: Dus de kalveren ouder dan 2 maand vreten bij jou wel 3-4 kg, tenminste hier komen ze pas vanaf 2 weken in het krachtvoerstation en dan zijn het maar kleine beetjes 50 gr oid.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Johannes » vr nov 21, 2008 17:15

Corjan schreef:Dat van veul melk hek anderen eerst uit laten proberen :idea:

Kalvermesters stoppen op een gegeven moment met liters verhogen, maar verhogen de concentratie kunstmelk :idea: Of dat beter is of alleen handiger weet ik niet, ben geen kalvermester :mrgreen:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor auke » vr nov 21, 2008 17:31

die 10 liet of meer krijgen ze niet op dus meer geconcentreerd voer erin. Doen ze bij de varkens toch ook( fokzeugen)
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Flyinghollander » zo feb 01, 2009 20:40

Heeft iemand nog wat geranimussen te koop, kan het oude l*k daar water aanvoeren.
Nu heeft ze bedacht dat de kalveren de eerste twee weken maar 2 liter melk mogen. (ok voor de eerste dagen). Maar ze kan er totaal niet uitkomen,temp zit ze mee te klote,hoeveelheid poeder.... kost me kalveren, maar ja zoonlief, die roept alleen maar hoe lang ze al kalveren voert.
(heb nu gezegd dat het zijn verantwoordelijkheid is en van moeders en dat ik spuit wat er gespoten moet worden grrrr
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » ma feb 02, 2009 09:54

Flyinghollander schreef:Heeft iemand nog wat geranimussen te koop, kan het oude l*k daar water aanvoeren.
Nu heeft ze bedacht dat de kalveren de eerste twee weken maar 2 liter melk mogen. (ok voor de eerste dagen). Maar ze kan er totaal niet uitkomen,temp zit ze mee te klote,hoeveelheid poeder.... kost me kalveren, maar ja zoonlief, die roept alleen maar hoe lang ze al kalveren voert.
(heb nu gezegd dat het zijn verantwoordelijkheid is en van moeders en dat ik spuit wat er gespoten moet worden grrrr

Ben nie zo scherp heut maar wat bunt geranimussen :?: En wie isser precies een old liek :?: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer