Graanbostel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Graanbostel

Berichtdoor Wim R » za nov 15, 2008 10:19

Ben een dikke maand graanbostel aan het voeren. Zijn er wat forummers die hier al wat langer ervaring in hebben.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Re: Graanbostel

Berichtdoor Arno » za nov 15, 2008 15:09

Bierbostel :?: :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor dieterv » za nov 15, 2008 15:41

Als je bierbostel/draf bedoelt, ja kopen dat ook regelmatig eens, hou goed je ureumgehalte in het oog als je dit bijvoedert!!!
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor wimr » za nov 15, 2008 18:11

dieterverhaeghe schreef:Als je bierbostel/draf bedoelt, ja kopen dat ook regelmatig eens, hou goed je ureumgehalte in het oog als je dit bijvoedert!!!

Nee geen bierbostel maar een product dat vrij komt bij bio ethanol. Is droger en zit meer eiwit in dan bierbostel.
wimr

Berichtdoor Koets » za nov 15, 2008 18:13

tarwe gist concentraat???
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Door » za nov 15, 2008 20:17

hmm zie er hier toevallig papiertje van liggen... handig zo'n niet altijd even netjes opgeruimd kantoor ;).
"komt vrij bij de bereiding van ethanol uit hele graankorrels. het combineert een zeer hoog energiegehalte met een zeer goed eiwitgehalte" (wat is goed?)
ruw eiwit is 225, dve 129, oeb 35, vem is 991, ds 35.
Door

Beroep: Student
Interesses: Koeien & Voetbal

Berichtdoor ngrootoonk » zo nov 16, 2008 18:26

Bedoel je dit??...

www.duynie.nl/duynie/download/274Onderz ... ten_GG.pdf

Is vergelijkbaar met bierborstel, heeft ook een gezond effect op de pens.
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Wim R » zo nov 16, 2008 22:32

GRAANBOSTEL

Graanbostel is een smakelijk en hoogwaardig rundveevoer dat vrijkomst bij de productie van bioethanol uit hele graankorrels.

Graanbostel bevat veel eiwit met een hoge darmverteerbaarheid. Daardoor heeft het een hoge energiewaarde welke geleidelijk in de pens fermenteert. Graanbostel bevat minder fosfaat dan andere eiwitrijke voeders. Graanbostel heeft een hoog droge stof gehalte en heeft daardoor weinig tot geen inkuilverliezen. Aan graanbostel worden tijdens het productieproces middelen toegevoegd die de conserveerbaarheid bevorderen. Graanbostel is geschikt om in te kuilen en vers te voeren.

Informeer bij onze vertegenwoordiger in uw regio.

Samenstelling graanbostel (in gram per kg droge stof voortschrijdend gemiddeld)

DS 35 %
VEM 991
VEVI DVE 1080 129
OEB *35
RV RE 75 225
RC 177
RA ZET 23 47
SUI 23

Dit is het spul, moet net zo goed zijn als bierbostel
Heb toch mijn twijfels :? :?
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Bassie » zo nov 16, 2008 22:54

wij hebben het nu maand of 2 gevoerd. worden geadviseerd geen nederlands te gebruiken.

reden volgens mapman: Alle schimmels die in tarwe zitten komen in tarwebostel. met een nat jaar als deze is veel schimmel in de tarwe geweest dus nederlands tarwe bostel is niet goed. als je het wel wilt gebruiken moet je franse hebben ( drooge oogst). aldus mapman.

vanaf eergister voeren we maisbostel, iemand ervaringen?. khad er nog nooit vean gehoord.
Bassie

Berichtdoor Henk » ma nov 17, 2008 12:16

Bassie schreef:

vanaf eergister voeren we maisbostel, iemand ervaringen?. khad er nog nooit vean gehoord.

wrom voer je zuk grei dan :?:

Ben soweiso geen voorstander van da voorgemengd spul :no: kende beter mais en bostel appart kope; kende mengen wa zelf ut beste uutkump seku past :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » di nov 18, 2008 01:42

Bassie schreef:

Komt dat ook van een ethanol fabriek :?: :?: Zo ja, dan noemen wij dat corndestillers en moet je net als bij die terwetroep oppassen voor schimmels :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Bassie » di nov 18, 2008 11:19

Corjan schreef:
Bassie schreef:

Komt dat ook van een ethanol fabriek :?: :?: Zo ja, dan noemen wij dat corndestillers en moet je net als bij die terwetroep oppassen voor schimmels :idea:

Kan best wezen, geel kleurig en beetje brokkerig. kvind ut niet zo lekker mengen in voermengwagen. kun je beter bierbostel hebben :yes:

En henk tis geen mais gemengd met bierbostel oid. Gewoon bierbostel alleen dan mais variant :yes:
Bassie

Berichtdoor Henk » di nov 18, 2008 11:22

Bassie schreef:
En henk tis geen mais gemengd met bierbostel oid. Gewoon bierbostel alleen dan mais variant :yes:

:shock: Wa moe'k me daar bij voorstellen :?:

Henk

Berichtdoor Gino » di nov 18, 2008 17:08

Graanbostel, DDGS en welke namen je er nog meer voor kunt verzinnen.
Het blijft opletten met deze producten vanwege de mogelijk hoge gehalten aan mycotoxinen.
Ik heb geprobeerd een tabel erbij te zetten, maar dit is mij niet gelukt. Als het goed is gaat Robert dit voor mij proberen.
De tabel is een onderzoek op 103 monsters DDGS. Duidelijk te zien is het aantal positieve monsters (bijna allemaal) en het gemiddelde gehalte aan mycotoxinen.
Natuurlijk zijn er Europese normen voor mycotoxinen die vrij hoog liggen. Deze zijn echter met wetenschappelijke proeven met zuivere mycotoxinen vastgelegd.
In graanproducten zitten zoals je ook in de tabel kunt zien vaak meerdere mycotoxinen die gezamenlijk grotere gevolgen hebben dan een enkele mycotoxine alleen.
Volgens mij is dit een risicovol product en kan het alleen worden gebruikt in combinatie met een mycotoxine binder/deactiveerder.
Gino

Beroep: Nutritionist
Interesses: Gezin, voeding, gezondheid, wetenschap, voetbal

Berichtdoor Henk » di nov 18, 2008 17:32

Gino schreef:Volgens mij is dit een risicovol product en kan het alleen worden gebruikt in combinatie met een mycotoxine binder/deactiveerder.

Die gij toevallig in de aanbieding hebt sekers :?: :wink:

Maar ik agree met je Gino :yes: Ik moet ok nxx hebben van die rotzooi uit die reststroom... (n)

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en voer