Probleem met Kunstmelk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Probleem met Kunstmelk

Berichtdoor KVASIMON » vr dec 26, 2008 12:56

Geachte,

Op ons bedrijf kampen met een probleem en ik was benieuwd of er mensen op dit forum zijn die suggesties hebben. Ons mapman bedrijf is sinds kort overgestapt naar een andere leverancier. De kalveren kregen dus ook een nieuw soort kunstmelk en deze overgang verliep zonder problemen. Tot naar ongeveer 2 weken lieten de koekalveren de melk staan. Naar goed overleg besloten om over te gaan op stierkalf kunstmelk. Hiermee leek het probleem opgelost.. Echter niets is minder waar. Want de nieuwe lichting kalveren drinkt het stierkalfmelk weer niet.

Vanuit mijn eigen ervaring geprobeerd naar een oplossing te zoeken. De hygiene van de emmers (geen speenemmers) is goed, tevens is de melk goed op temperatuur. Maar nadat ze ongeveer een halve liter gedronken hebben ist einde verhaal.

Zijn er personen met dezelfde problemen? of misschien heeft iemand suggesties?

Met vriendelijke groeten,

Simon Kooistra
namens MTS. Kooistra
Weet wat je koe eet :idea:
KVASIMON

Beroep: Student
Interesses: Veevoeding, Gezondheid

Re: Probleem met Kunstmelk

Berichtdoor Deense boerin » vr dec 26, 2008 13:03

Heel vreemd dat de kalveren de eerste twee weken de melk wel hebben gedronken en daarna niet meer. Mag ik vragen welke kunstmelk je gebruikt? Ik kan je eigenlijk niet helpen, want:

Wij gebruiken momenteel nog Sprayfo (blauw, niet dezelfde als in NL), maar voeren nu de laatste twee zakken op. De kalveren drinken het lang zo goed niet meer, laten het soms staan en raken eerder aan de schijt. Kwaliteitsverandering? Wij weten het niet. We stappen nu over naar Denkamilk, stierstart. Maar eens kijken hoe dat gaat.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Johannes » vr dec 26, 2008 13:05

Hoe oud zijn de kalveren die de nieuwe kunstmelk weigeren :?:
Misschien bevat het voer de verkeerde soort eiwit alleen voor oudere kalveren te verteren :?: Heb je de twee soorten een tijdje gemengd gevoerd :?:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor KVASIMON » vr dec 26, 2008 13:35

Wij gebruiken ook denkamilk, stierstart.. als vervanger voor Fokkamel (de normale).. maar beide willen ze maar matig drinke. Wat ik bedoel is, bijvoorbeeld. kalf A wil alleen fokkamel. Kalf b alleen stierstart.. terwijl voorheen dronken ze altijd alles op , als gekken .. vooral dat fleckvie
KVASIMON

Berichtdoor Niek Arends » vr dec 26, 2008 13:51

Heb dat probleem ook wel eens. Drinken paar dagen goed en dan ineens vertikken ze het om te drinken. Net wat Deense boerin schreef worden ziekkig enzo. Na een paar dagen worstelen :mrgreen: drinken ze ut wel weer op. :evil: :evil: Sprayfo geel krijgen ze hier.
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Brecht » vr dec 26, 2008 13:55

wij hebben ut dacht ik 1 keer gehad met een vleesveekalfje dat amper een weekje dronk en daarna niet meer.was eig probleemkalf :roll: dronk soms een week niet,dan een x wel,dan weer niet :evil: :evil:

denkamilk hier :yes:
kleine gangsters beroven een bank, grote gangsters leiden een bank.
Brecht

Beroep: akkerbouw en vleesvee/student
Interesses: landbouw,veevoeding, rundveehouderij, melkgeitenhouderij

Berichtdoor KVASIMON » vr dec 26, 2008 14:06

Maar goed, we zien dus dat het probleem zowel optreedt bij sprayfo als bij denkamilk.. maar waar zouden we het in kunnen zoeken dan? nog nooit last van gehad voorheen :O
KVASIMON

Berichtdoor Groenwold » vr dec 26, 2008 14:11

dan licht het aan de kalveren. hebben hier ook wel is een kalf dat verekt op kunstmelk te zuipen (n)
beter bij de hand dan bij de voet anders moet je bukke
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor KVASIMON » vr dec 26, 2008 14:13

jaja, maar wat ik bedoel is dat we het probleem in al die jare nog nooit hebbe gehad :evil:
KVASIMON

Berichtdoor Groenwold » vr dec 26, 2008 14:22

KVASIMON schreef:jaja, maar wat ik bedoel is dat we het probleem in al die jare nog nooit hebbe gehad :evil:

zat die zak met poeder goed dicht :?: ik noem ook maar wat tis vreemd allemaal
beter bij de hand dan bij de voet anders moet je bukke
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor pinguin » vr dec 26, 2008 14:23

zakkie halen van je oude leverancier (q)
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor KVASIMON » vr dec 26, 2008 15:04

Zou een optie zijn, maar het is niet een oplossing van het probleem.
KVASIMON

Berichtdoor Vie » vr dec 26, 2008 16:00

1 x gehad met 5 kalfjes paar jaar terug. Maar die waren al ziek denk en binnen 2 daag waren ze alle 5 dood :evil: Daarna eigenlijk nooit meer last :no: Wel eens dat t moeilijk mixen is, en je klontjes krijg :?
Vie

Berichtdoor Pieter Assen » vr dec 26, 2008 16:09

mijn kalfjes van 2 weeken oud willen niet drinken als ik in tussen de spenen heb veranderd van mijn speenemmers. die zijn gewent dat de melk er zo uit komt lopen en dat ze niet hoeven te zuigen. als er dan nieuwe spenen aankomen dan willen ze ineens nie meer drinken (zuigen). dus met elk nieuwe koppel starten we met nieuwe speenen en die gaan dan net zolang mee totdat ze van de melk afzijn en niet halverwege nieuwe spenen.

maar simon jij doet ze uit de emmers laten drinken dus dat zal dan wel weer een ander probleem zijn.
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

Berichtdoor auke » vr dec 26, 2008 17:04

kannut zijn dat ze wat longproblemen hebben. had een poos terug ook een kalf dat na een paar teugen er mee stopte, leek verder wel gezond. samen met de koopman ff gekeken en die zei dattie wat last had van zn longen. zodra hij begint te drinken voelt ie wat pijn oid en stopt dan. kalf 2 dagen nuflor gegevene en toenb was het over. kijk voor de aardigheid eens als ze drinken naar de zijkant van het kalf, of ze "buikslag" hebben zoals wij dat noemen( soort van versnelde ademhaling)
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en voer