Grasseizoen 2009

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Grasseizoen 2009

Berichtdoor melker » ma dec 21, 2009 11:04

Je kan beter in zo'n ganzengedooggebied zitten dan net er buiten, binnen gebied vaste vergoeding plus variabele vergoeding net er buiten zelfde schade maar veel werk om vergoeding te krijgen, bij zulke grote aantallen is verjagen eigenlijk niet te doen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor van wijk » ma dec 21, 2009 14:07

In principe heb je gelijk Melker, alleen overheid is een onbetrouwbare zakenpartner; ganzengebied zou eerst aaneengesloten gebied van 100 hectare moeten zijn, en toen ineens 250 in een zoekgebied van 600.
Verder werd het gepresenteerd als losse regeling maar tegen dat t op papier geregeld moest worden werd het gekoppeld aan slootkantbeheer of een andere beheersregeling. Ja daar maak je mensen dus niet enthousiast mee.
Zo zou voor 2010 de probleemgebieden regeling uitgebreid worden; behalve bergboerend zuid limburg zou onder andere veenweidegebied, middag humsterland en het gebied bij pinguin erin komen. Maar t geld was nog niet gevonden, en afzonderlijke provincies willen er nog extra gebieden in. Dus omdat bijvoorbeeld friesland ligt te zeuren dat de noordelijke friese wouden erbij moeten is de landelijke regeling nog niet klaar en is het voor 2010 helemaal niks.

Zelf heb ik via de natuurvereniging nou aangemeld voor vogelregelingen, ben benieuwd of t wat wordt. Ik vind t behoorlijk royale vergoedingen (y) (y)
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor willemk » ma dec 21, 2009 20:59

Normaal vliegen de ganzen hier twee keer per jaar over. Dit jaar is er echter een groep van ongeveer 100 beesten blijven 'hangen'. Voor de vorst zaten ze overdag vaak op de maisstoppel. In deze aantallen heb ik er echter vrede mee
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor melker » di dec 22, 2009 14:16

De regelingen verschillen ook per provincie, hier is het belangrijk dat je veel grutto's per 100 ha. hebt en dat kan aan tonen. Grutto kringen moeten minimaal 100 ha aaneengesloten zijn, zonder grote wegen of vaarten wat nog niet mee valt en anders moet je voor parel aan vragen maar dan moeten er wel heel veel grutto's op dat kleinere hoekje zitten. Bovendien mogen er niet veel bomen in de buurt staan vanwege predatie. Wij hebben op 60 hectare nestbescherming en 40 ha een 1 en 8 en 22 juni regeling en daarnaast nog ganzenbeheer op 85 ha soms op dezelfde percelen. Natuurbeheer is zo een goede tweede tak, overheid betaalt soms wel laat en veel controles op de koop toe maar met oog op het her verdelen van bedrijfstoeslagen hopen we hier op in te springen. Mocht het niet bevallen na 2015 zijn we weer vrij en gaan dan wel 2 keer zo veel koeien melken of wat anders doen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor van wijk » di dec 22, 2009 18:21

Precies, gewoon doen wat je past. Mijn bedrijf staat nog even in de ruststand, maar voor de toekomst wil ik alle opties open houden, en ter overbrugging past een natuurcontract prima. Liever dit dan een schuur vol caravans :wink:

Ik wist helemaal niet wat hier in groningen mogelijk was, maar mn hele kavel was "zoekgebied" voor vogelregelingen. Natuurvereniging regelt t hele verhaal namens de provincie, en die hebben wat variatie in maaidatum en beheersvorm voorgesteld.
Bontanisch weiland en dergelijke levert goed geld op maar dan zit je vast aan niet scheuren enzo. Dus dat doe ik maar even niet.

Controles schijnt in het nieuwe systeem minder te zijn.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Vorige

Keer terug naar Koe en voer