Het ideale robot rantsoen??

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Het ideale robot rantsoen??

Berichtdoor Robbert » di sep 15, 2009 11:19

Ik heb eventjes tussen de topics gekeken maar kon zo het zo snel niet vinden. Is er animo voor om een topic alleen over rantsoenen passend bij automatisch melksystemen te lanceren??
Zelf ben ik er nog niet uit wat het ideaal is, ook hangt het er vanaf op wat voor manier de krachtvoer verstrekking geregeld is, 1 of 2 soorten in de robot en/of extra kv box in de stal. Of een kilo extra in het basis ranstoen?

Mijn eigen rantsoen ziet er als volgt uit:

60% graskuil
40% maiskuil (is beide op volume bepaald aangezien ik voer met doseerwagen zonder weeginrichting.
daarbij 1.3 kilo mengsel met o.a. raapschroot, tarwegluten, tarwe etc.
plus 200 gram gehakseld koolzaadstro per koe

dit krijgen alle melkkoeien wel twee groepen maar voer als een groep.

verder krijgen de verse koeien tot 6 kilo opstartbrok (1e 70 dgn) in de robot (vaarzen 4.5 kilo)
en 4 kilo standaard brok die na de 70 dgn oploopt naar 8 kilo als de opstartbrok wordt afgebouwd.

Bij dit huidige rantsoen heb ik het idee dat de koeien niet actief genoeg zijn, het aantal melkingen blijft bij een aantal nieuw en iets verder in lactatie soms op de 2 keer steken. Ook wordt de brok niet goed genoeg opgegeten.
gemiddeld aantal bezoeken ligt op 2,6 - 2,7 maar met warm weer zakt dit terug naar 2,3 -2,4

wat zijn jullie ervaringen? (vraag met name voor robot bedrijven natuurlijk)
Robbert

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Meerdere

Re: Het ideale robot rantsoen??

Berichtdoor gabbertien » di sep 15, 2009 17:00

je zegt dat de brok niet wordt opgegeten? wat voor merk robot heb je? bij mij (DeLaval) kun je instellen hoe snel de robot voert (in % ) en na .. tepelbekers welke nog onderhangen er gestopt wordt met voeren.. controleer ook of er daadwerkelijk wel krachtvoer valt in de bak. mischien keer calibreren?

verhouding kuil - gras is denk ik wel in orde.. ook koolzaadstro (y) wat ik zelf ook gebruik: je merkt het verschil!
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor maistro » di sep 15, 2009 17:26

Hoe ziet jou graskuil eruit? heb soms het idee dat kuilen met hoog suiker
nadelig werken op robotbezoek , evenals hoog zetmeel gehalte ....
Heb je veel nieuw ingezaaid gras? >> vaak nadelig >> te hoog vc-os
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor martin b » di sep 15, 2009 17:49

maistro schreef:Hoe ziet jou graskuil eruit? heb soms het idee dat kuilen met hoog suiker
nadelig werken op robotbezoek , evenals hoog zetmeel gehalte ....

:yes:
martin b

Berichtdoor Robbert » do sep 17, 2009 13:37

gabbertien schreef:je zegt dat de brok niet wordt opgegeten? wat voor merk robot heb je? bij mij (DeLaval) kun je instellen hoe snel de robot voert (in % ) en na .. tepelbekers welke nog onderhangen er gestopt wordt met voeren.. controleer ook of er daadwerkelijk wel krachtvoer valt in de bak. mischien keer calibreren?

verhouding kuil - gras is denk ik wel in orde.. ook koolzaadstro (y) wat ik zelf ook gebruik: je merkt het verschil!

Ja wij melken idd ook met delaval. Zat vanochtend met de voerleverancier door de lijsten te bladeren, hieruit blijkt dat het gros van de koeien niet genoeg brok opneemt in de robot.
De instellingen zijn als volgt:
voeren stopt na afname van de 3e speen
snelheid voeren staat standaart op 100% (moet dat hoger)
Koeien kunnen maximaal 3 kilo opvreten.
Robbert

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Meerdere

Berichtdoor Glenwood » di sep 22, 2009 19:17

ben je tevreden met je productie, zo ja niet te veel veranderen, zo nee misschien wat krachtvoer (eventueel enkelvoudig kv) mengen door je mixer.
Glenwood

Beroep: dairy farm manager
Interesses: chicks, cows and dogs

Berichtdoor Gerton » wo sep 23, 2009 21:51

Glenwood schreef:ben je tevreden met je productie, zo ja niet te veel veranderen, zo nee misschien wat krachtvoer (eventueel enkelvoudig kv) mengen door je mixer.

KV bijmengen heeft als nadeel dat je oudmelkte koeien nog verzadigder raken en slechter op de robot lopen.
Mooiste is volgens mij om eiwitcorrectie in de robot te kunnen voeren. Je hoeft de oud melkte koeien geen extra lokbrok te voeren om naar de robot te komen en je rantsoen wordt op deze manier niet te rijk. Stelregel die lely hanteert voor de hoogte van het basisrantsoen is Gemiddelde dagproductie per koe - 7 kg. = de hoogte van je basisrantsoen. KV voeren in robot met een max van 8 kg in robot, rest in de KV box (die is dus noodzakelijk volgens mij). KV box wel op robotvoeren zetten, zodat koeien geen KV in de box op kunnen nemen als ze gemolken moeten worden. Verder de voersnelheid tussen 300 en 400 gram.

Hier 3 voersoorten in de robot en 1 in de KV box. Eiwit en startbrok worden beide in de robot gevoerd, productiebrok in beide. Bevalt uitstekend en we voeren op deze manier geen kilo teveel.
Gerton

Berichtdoor zwolle » do sep 24, 2009 20:42

Geef jij de oud melkte koeien dan geen krachtvoer in de robot , Gerton :?
koud zat !
zwolle

Beroep: melkveehouder
Interesses: ontiegelijk veul

Berichtdoor Gerton » vr sep 25, 2009 08:05

zwolle schreef:Geef jij de oud melkte koeien dan geen krachtvoer in de robot , Gerton :?

Ja, zeker wel. 1,5 kg is toch wel het minimum. Afhankelijk van het rantsoen krijgen ze dan eiwitbrok of productiebrok. Dus geen standaard(eiwit) aanvulling aan het voerhek nodig. Kunnen we ook moeilijk, omdat we met een weelinkhek voeren. Dat was ook de reden om voor 3 voersoorten in de robot te kiezen.
Gerton

Berichtdoor zwolle » vr sep 25, 2009 20:53

Gerton schreef:
zwolle schreef:Geef jij de oud melkte koeien dan geen krachtvoer in de robot , Gerton :?

Ja, zeker wel. 1,5 kg is toch wel het minimum. Afhankelijk van het rantsoen krijgen ze dan eiwitbrok of productiebrok. Dus geen standaard(eiwit) aanvulling aan het voerhek nodig. Kunnen we ook moeilijk, omdat we met een weelinkhek voeren. Dat was ook de reden om voor 3 voersoorten in de robot te kiezen.

Voer zelf ook met weelink voerhek en melk met 2 delavals.
Maak je ook gebruik van mengkuilen of voer je mais en gras aan het weelink hek.
Ben zelf nog een beetje zoekende. Heb wel mengkuil geprobeerd, maar ene keer gaat het goed en andere keer niet , zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is en het is een enorme kostenpost terwijl het voer hetzelfde blijft. Voer nu mais en grasblokken om en om . Heb 2 weelink hekken en 2 krachtvoersoorten op de robots en 1 krachtvoer automaat in de stal met dezelfde 2 soorten krachtvoer. Op het moment nog 24 uur per dag beweiding mogelijk. Nu met het kortere najaarsgras gaan de koeien wel minder naar de robot toe 2,4 bezoeken per dag en zat op 2,6 of 2,7.
koud zat !
zwolle

Berichtdoor hannibal » do okt 01, 2009 22:52

struktuurrijker voeren,
meer kr8voer in de robot, minder aan het voerhek,
zout toevoegen aan het rantsoen,
minder mais, meer graskuil voeren,
vaker voeren, minder per keer,
= meer bezoeken aan de robot :yes:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Gerton » vr okt 02, 2009 12:01

hannibal schreef:struktuurrijker voeren,

De meeste dingen kan ik onderstrepen alleen het zout toevoegen volg ik niet helemaal? Verklaar je nader!

O ja, en waarom minder mais -> Teveel zetmeel -> luie koeien?
Gerton

Berichtdoor maistro » vr okt 02, 2009 21:05

Hoe gaat dat nu met zo'n krachtvoerbox, sommige koeien krijgen wel wat andere niet,
moet je dan een koe weer leren om naar een krachtvoerbox te gaan als ze een tijdje
geen krachtvoer hebben gehad?
Hoor ook nogwel eens regelmatig in mijn studiegroep van een laag bezoekgedrag aan robot,
terwijl er wel kv-boxen aanwezig zijn en laag basisrantsoen . :no:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor zwolle » vr okt 02, 2009 21:23

Heb zelf de krachtvoerboxen aangezet omdat ik in de robot niet genoeg brok in de koeien kon krijgen, geef max. 9,25 kg brok.Geen lager bezoek gedrag hierdoor in de robots. Heb krachtvoerbox wel kort bij robots staan , zie dat koeien die meoten wachten bij robots nu eerst de krachtvoerbox in gaan en als de robots vrij zijn lopen ze er snel in. blijven dus actief aanwezig als ze even niet de robots in kunnen.
koud zat !
zwolle

Berichtdoor hannibal » vr okt 02, 2009 21:59

Gerton schreef:
hannibal schreef:struktuurrijker voeren,

De meeste dingen kan ik onderstrepen alleen het zout toevoegen volg ik niet helemaal? Verklaar je nader!

O ja, en waarom minder mais -> Teveel zetmeel -> luie koeien?

Van zout krijg je dorst, en als je dorst hebt, moet je lopen, en als je toch in de been bent......., en zout door het rantsoen krijg je soms een wat smaakelijker rantsoen :idea:

En van mais worden de koeien lui, volgens mij is dat het zetmeel verhaal, vorige herfst was factor pa heel royaal met maisvoeren omdat hij de kuil niet koud kreeg, vond het opzich niet zo'n slecht plan (maisvoeren bij herfstgras), alleen het aantal bezoekingen liep wel aardig terug, en daar was ik minder blij mee :yes:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Volgende

Keer terug naar Koe en voer