Koolzaad-/raapzaadschroot

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Koolzaad-/raapzaadschroot

Berichtdoor pinguin » zo jan 17, 2010 14:13

impactdairy schreef:Als je problemen hebt of krijgt met uierontsteking, witvuilen, alle vormen van ontstekingen moet je de gift verminderen en/of soda (natriumbicarbonaat 50-100 gram per koe per dag) erbij voeren.

kan dit ook gelden wanneer er andere dingen gevoerd worden ? heb de laatste weken al 2 pinken met uieronsteking en 1 zwaar verhoogde celgetal koe en 2 witvuilers,

rantsoen momenteel onbeperkt gras 15 kg mais, 2 kg geplette rogge 50 gram krijt en 0 tot 4 kg ewitrijk brokkie
dieren mooi op de mest en pensvulling/activiteit prima
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Arno » zo jan 17, 2010 18:50

W.A schreef:En hoe zit het met zonnebloemenschroot in N-Landen? Hier in Hu te koop voor 32 Forint/kg is nu 118 Eur/ton. Raap is zelfde prijs alleen iets lager eiwit. Bierbostel kopen we voor 37 Eur /ton. Voor de zonnenbloem hebben we een jaarcontract gemaakt gelukkig, sinds oogst is de prijs al 10 Forint gestegen. Doen we dus volgend jaar weer zo! :lol:

Hier is die zonnebloemshit 1% lager in eiwit dan raap :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor skooistra » ma jan 18, 2010 10:08

een boer zei mij laatst, dat raapzaadschroot de koeien kapot maakte. daarom voerde hij alleen soya. dat was dan wel duurder zei die, maar raap zat ook minder in. cliche? of waarheid?
skooistra

Beroep: Student
Interesses: Rundveehouderij (m.n. veevoeding)

Berichtdoor Roderick » ma jan 18, 2010 10:19

Ohw :shock: :shock: ............dan zou ik al geen koe meer hebben. :no: :lol: :lol:

Raap is wat sneller als soja, en het mot gewoon int rantsoen passen...........verder nix mis mee. :no: (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor skooistra » ma jan 18, 2010 10:40

FRE 1 FRE 2 FRE 3 FHH 1 FKH 2 FKH 3 PFOS
Raapzaad 147 107 28 183 98 26 586
soya 92 122 59 151 42 40 506

klopt dus ;)

vraag me nu wel af wat die boer zijn motivatie was, zal hem nog is vragen :yes:
skooistra

Interesses: Rundveehouderij (m.n. veevoeding)

Berichtdoor maistro » ma jan 18, 2010 11:11

Heb ook die ervaring :oops:
vraag me af of dat ook niet zo gaat met gecoat ureum ...
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor dieterv » ma jan 18, 2010 16:01

Ik voer momenteel per dier 1,5kg in verhouding 70/30, sojaschroot/ Koolzaadschilfers, ze doen het daarop momenteel erg goed, was van plan voor volgende bestelling over te stappen op 50/50 verhouding, maar kzie dat de prijs van koolzaadproducten onlangs flink is gestegen tov sojaschroot :roll:
Iemand ervaring met schilfers tov schroot :?: De schilfers zijn iets duurder dan het schroot :!:
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor ngrootoonk » wo jan 20, 2010 22:17

dieterv schreef:Ik voer momenteel per dier 1,5kg in verhouding 70/30, sojaschroot/ Koolzaadschilfers, ze doen het daarop momenteel erg goed, was van plan voor volgende bestelling over te stappen op 50/50 verhouding, maar kzie dat de prijs van koolzaadproducten onlangs flink is gestegen tov sojaschroot :roll:
Iemand ervaring met schilfers tov schroot :?: De schilfers zijn iets duurder dan het schroot :!:

Schilfers hebben iets meer Vem t.o.v schroot. Dit komt voornamelijk door het onverzadigde vet. Heeft ook een positief effect op de vruchtbaarheid!
??
ngrootoonk

Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor aj35 » do jan 21, 2010 14:19

Ik voer al 2jaar koolzaadschroot bevalt mij prima op dit moment 4 kg per dag in het winterrantsoen
ik hou als vuist regel aan dat je ongeveer 1.3 kg koolzaadschroot nodig heb tegen 1kilo soja 48
tevens kan koolzaadsch. je vetgh. naar beneden drukken en eiwit iets verhogen
de reden dat ik overgestapt ben is puur economiche
prijs voor koolzaadsch. is 170 euro bij 25ton
soja is 345 euro bij 25ton
aj35

Beroep: veehouder
Interesses: veel

Berichtdoor maistro » ma okt 10, 2016 09:44

auke schreef:voer meestal raap bij als eiwitbron omdat het veel goedkoper is. Nadeel van raap is dat het veel sneller is dan soja dus als je al een rantsoen hebt dat snel is kan 100 procent raap niet. Meestal kies ik dan voor soja/raap 50/50

Bij snelle kuil veel suiker of veel zetmeel heb je toch just snel eiwit nodig ? Merk dat krachtvoer bedrijven minder raap in zetten om dat P nogal hoog is
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Flyinghollander » ma okt 10, 2016 11:46

aj35 schreef:Ik voer al 2jaar koolzaadschroot bevalt mij prima op dit moment 4 kg per dag in het winterrantsoen
ik hou als vuist regel aan dat je ongeveer 1.3 kg koolzaadschroot nodig heb tegen 1kilo soja 48
tevens kan koolzaadsch. je vetgh. naar beneden drukken en eiwit iets verhogen
de reden dat ik overgestapt ben is puur economiche
prijs voor koolzaadsch. is 170 euro bij 25ton
soja is 345 euro bij 25ton

Hoe doe je dat dan met je DVE? energy?
Flyinghollander

Vorige

Keer terug naar Koe en voer