Koolzaad-/raapzaadschroot

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Koolzaad-/raapzaadschroot

Berichtdoor dieterv » wo okt 28, 2009 14:13

Hebben jullie ervaring met het voederen van Koolzaad- en/of Raapzaadschroot?
Lijkt me een heel interressant product qua prijs, ben van plan om naast bierbostel ook nog een mengsel van koolzaad en soja te voeren (50/50), maar zullen ze het product wel lusten? Is raapzaad beter dan koolzaad of maakt het niets uit? Hoe voeren jullie deze producten (krachtvoerautomaat, aan het voederhek, voermengwagen)? Negatieve invloed op de gezondheid van dieren (in vergelijking met andere eiwitproducten)? Hoeveel voeren jullie er van (kg)? enz.?
Veel vragen dus :!: :yes:
Alvast bedankt voor de info (y)
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Re: Koolzaad-/raapzaadschroot

Berichtdoor auke » wo okt 28, 2009 17:13

voer meestal raap bij als eiwitbron omdat het veel goedkoper is. Nadeel van raap is dat het veel sneller is dan soja dus als je al een rantsoen hebt dat snel is kan 100 procent raap niet. Meestal kies ik dan voor soja/raap 50/50
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Wim R » wo okt 28, 2009 17:23

Heb da int verleden ook als combimengsel gevoerd. Was toen redelijk aan de prijs. Vint op dit moment te duur ivm hoge soja prijs (n) (n) . Voer nu een raapvariant geperst in een brokje. . Spul is blijkbaar wa bitter van smaak, kiep het in de mengwagen dus koeien proeven het maar amper. Voer dit 2 kg per dag, heb enkele weken dit moeten verhogen omdat leverantie van citrocel een probleem gaf. Is behoorlijk rap spul in het rantsoen. :yes: :yes: :yes:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » wo okt 28, 2009 20:53

Al jaren alleen raap of iets in die geeat :yes: Nxx mis medda grei; Zit kmeen wel aardig P in :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo okt 28, 2009 22:28

Voer al jaren raapschroot in mengsel met sojaschroot. Eigenlijk altijd 50/50 verhouding. Raapschroot is met name interessant in rantsoenen die eiwitaanvulling nodig hebben en daarnaast veel snelle koolhydraten hebben. Bij veel suiker in de kuil bijvoorbeeld.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Koets » wo okt 28, 2009 22:31

voeren hier nu ook 2 kg raap; prijstechnisch interessant en rantsoentechnisch ook want kuil bevat 139 RE door lang materiaal :idea: :yes:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor maistro » ma nov 16, 2009 14:22

is dat niet gevaarlijk , zoveel raap ?

is soja niet veiliger ??
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor ngrootoonk » ma nov 16, 2009 18:58

maistro schreef:is dat niet gevaarlijk , zoveel raap ?

is soja niet veiliger ??

Soja en Raap zijn niet te vergelijken met elkaar. En Koets heeft het over lang materiaal, dus 2 kg raap hoeft echt geen probleem te zijn :idea: Veel veehouders voeren onbewust 2kg raap. 250 gram raap per 1kg brok is bij een gift van 8kg ook 2kg raap.
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor wil » di nov 17, 2009 02:45

voer ook raap goedkope eiwit vervanger
bij veel mais in randsoen wel zorgen voor extra prik je jaagt de koeien er volgens mij sneler mee overstuur dan met krachtvoer maar mij bevalt het wel
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor Arno » di nov 17, 2009 04:59

ngrootoonk schreef:
maistro schreef:is dat niet gevaarlijk , zoveel raap ?

is soja niet veiliger ??

Soja en Raap zijn niet te vergelijken met elkaar. En Koets heeft het over lang materiaal, dus 2 kg raap hoeft echt geen probleem te zijn :idea: Veel veehouders voeren onbewust 2kg raap. 250 gram raap per 1kg brok is bij een gift van 8kg ook 2kg raap.

Was dat nou weer voor onzin :shock: :?:
Raap zit iets minder eiwit in as in soja (+-10%) ,je moet er dus meer van voeren ,dus dat is een simpele rekensom wat goekoper is.
Nix ingewikkelds of magisch an :no: .
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor willemk » di nov 17, 2009 21:47

Hier wordt er door de mapmannen altijd aangeraden om niet meer als 2 kg raap te voeren. Dit ivm vruchtbaarheid. Ik weet het niet precies meer maar als ik me goed herinner zit er een stofje in die cystys op de eierstokken veroorzaken.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor impactdairy » vr nov 20, 2009 11:32

Als je problemen hebt of krijgt met uierontsteking, witvuilen, alle vormen van ontstekingen moet je de gift verminderen en/of soda (natriumbicarbonaat 50-100 gram per koe per dag) erbij voeren. Op de lange duur kan het al dan niet in combinatie met veel mineralen, koper tekorten veroorzaken in de koe, doordat de koperopname beperkt wordt.
Fok- en managementdoel: 5% vet, 4% eiwit, genetisch hoornloos, 450-500kg koe, vruchtbaar en duurzaam, winst.
impactdairy

Beroep: Melkveehouder en Geneticsimporteur
Interesses: veeverbetering, volleybal, tennis

Berichtdoor ngrootoonk » zo nov 29, 2009 22:47

willemk schreef:Hier wordt er door de mapmannen altijd aangeraden om niet meer als 2 kg raap te voeren. Dit ivm vruchtbaarheid. Ik weet het niet precies meer maar als ik me goed herinner zit er een stofje in die cystys op de eierstokken veroorzaken.

Dit heeft met subacute pv te maken (onv vetz). Daarom volgens dhr Ramp ook bicarbonaat voeren maar dit is dan alleen een lapmiddel. Raap en Soja zijn inderdaad eiwitrijke producten maar op gebied van verzuring,onbestendigheid wel totaal verschillend. Vem 880 en 1040 :idea:
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor dieterv » zo dec 13, 2009 13:44

Is bestendige(extra verhit) soja of raapschroot een goed voedermiddel, of is het te duur of moeilijk te verkrijgen? Bevat meer DVE ipv OEB zag ik. Iemand ervaring mee?
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor W.A » zo jan 17, 2010 12:34

En hoe zit het met zonnebloemenschroot in N-Landen? Hier in Hu te koop voor 32 Forint/kg is nu 118 Eur/ton. Raap is zelfde prijs alleen iets lager eiwit. Bierbostel kopen we voor 37 Eur /ton. Voor de zonnenbloem hebben we een jaarcontract gemaakt gelukkig, sinds oogst is de prijs al 10 Forint gestegen. Doen we dus volgend jaar weer zo! :lol:
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Volgende

Keer terug naar Koe en voer