Grasoogsten voor sillage zonder het te schudden.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Grasoogsten voor sillage zonder het te schudden.

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 12:50

Mensen die bijvoorbeeld in Denemarken of Noorwegen zijn gaan wonen verklaren ons in Nederland voor gek dat we gras gaan lopen schudden. Daar steken ze het geld wat ze op een schudder besparen bijv. uit aan een dubbel zo brede hark. Dat bespaard veel arbeid. De mensen maken veelal ééndagskuil, een kortere veldperiode is voerderwaarde behoud zei de leraar vroeger op school. Het beteken wel dat meer water getransporteerd moet worden.

Mijn vader wil eerst altijd hooi op het land zien en dan vervolgens er kuil van maken....beetje overdreven gezegd. Maar meestal zitten onze kuilen op 50% of hoger.

Waar zou je nou meer rendement mee halen? Schudden is maar dom werk bovendien. Zouden we niet beter die schudder bij mooi weer maar helemaal achter in de schuur zetten voortaan?
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof...
melkboer

Beroep: Chef kok m`r den veur koeiju

Re: Grasoogsten voor sillage zonder het te schudden.

Berichtdoor auke » zo nov 01, 2009 13:06

doe ik al 2 jaar bij de 2e en latere snede's. gaat grandioos als je het weer mee hebt
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 13:46

auke schreef:doe ik al 2 jaar bij de 2e en latere snede's. gaat grandioos als je het weer mee hebt

Hebt u ook een vlasilo op het erf (voor natte bijproducten)? En voert u ook bewust(aangekochte) structuur bij aan de mk?
melkboer

Berichtdoor Corjan » zo nov 01, 2009 15:10

:shock: skudden :?: :?: :?: was da :?: :?: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Johannes » zo nov 01, 2009 15:24

Ik voer nu 22% ds ronde balen :mrgreen: Is DUUR :mrgreen: maar voert prima :idea:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor JA » zo nov 01, 2009 15:42

de kuil voor het jongvee wordt hier ook nooit geschud. altijd mooi spul en je hebt er weinig werk van. Tijdens stage in zweden nog nooit een schudder gezien en werd meestal ook geen hark gebruikt maar het spul wat ze daar inkuilden was wel heel anders dan hier. stond erg droog op stam en was veel structuurrijker. dat schilt natuurlijk ook een hoop...
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor auke » zo nov 01, 2009 15:54

ik voer geen natte bijproducten en voer de koeien 300 gram gehakseld koolzaadstro bij als er te weinig structuur in de kuil zit.
kuilen dit jaar zitten tussen de 35 en 45 procent droge stof
auke

Berichtdoor Guus J » zo nov 01, 2009 15:56

auke schreef:ik voer geen natte bijproducten en voer de koeien 300 gram gehakseld koolzaadstro bij als er te weinig structuur in de kuil zit.

300 gram... vind je da genoeg auke??
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 16:21

guus j schreef:
auke schreef:ik voer geen natte bijproducten en voer de koeien 300 gram gehakseld koolzaadstro bij als er te weinig structuur in de kuil zit.

300 gram... vind je da genoeg auke??

300 gram, wat is dat voor geestelijke beperking? U moet gewoon fysisch voelen of er genoeg stekende delen in zitten plus dat er genoeg lange delen in zitten en aan de hand van die bevindingen gaan optimaliseren? Met 300 gr per koe in de mengwagen kakken is het misschien niet optimaal, want je evalueert niet.

Ik zeg het misschien wat onhandig, bewust want ik wil uw brain ff prikkelen....
melkboer

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 16:34

JA schreef:de kuil voor het jongvee wordt hier ook nooit geschud. altijd mooi spul en je hebt er weinig werk van. Tijdens stage in zweden nog nooit een schudder gezien en werd meestal ook geen hark gebruikt maar het spul wat ze daar inkuilden was wel heel anders dan hier. stond erg droog op stam en was veel structuurrijker. dat schilt natuurlijk ook een hoop...

Ik heb nu een paar percelen Zweedsgras. Daarmee zou ik het wel eens willen proberen. Johannes maait maar 2 snedes per jaar. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen :roll: En dan de zelfde of opeenvolgende dag na het maaien oprapen :roll:
melkboer

Berichtdoor martin b » zo nov 01, 2009 16:56

Johannes schreef:Ik voer nu 22% ds ronde balen :mrgreen: Is DUUR :mrgreen: maar voert prima :idea:

moet je er ook niet bijvertellen dat je het mega aangezuurd hebt :?:
martin b

Berichtdoor pinguin » zo nov 01, 2009 18:18

martin b schreef:
Johannes schreef:Ik voer nu 22% ds ronde balen :mrgreen: Is DUUR :mrgreen: maar voert prima :idea:

moet je er ook niet bijvertellen dat je het mega aangezuurd hebt :?:

De balen zijn niet aangezuurd martin :wink: dat doet ie bij de hakselkuil :yes:
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor auke » zo nov 01, 2009 18:56

melkboer schreef:300 gram, wat is dat voor geestelijke beperking? U moet gewoon fysisch voelen of er genoeg stekende delen in zitten plus dat er genoeg lange delen in zitten en aan de hand van die bevindingen gaan optimaliseren? Met 300 gr per koe in de mengwagen kakken is het misschien niet optimaal, want je evalueert niet.

die 300 gram is na een langdurige graai en structuurvoel sessie eruit gekomen als zijnde voldoende extra . hebben 5 wagens gedaan met als standaard 100 gram en elke volgende wagen 100 gram per koe er extra bij. Na flink gegraaid en gevoeld te hebben bleek dus uit empirisch onderzoek dat er bij de 300 gram voldoende stuctuur te voelen was.
auke

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 19:19

auke schreef:
melkboer schreef:300 gram, wat is dat voor geestelijke beperking? U moet gewoon fysisch voelen of er genoeg stekende delen in zitten plus dat er genoeg lange delen in zitten en aan de hand van die bevindingen gaan optimaliseren? Met 300 gr per koe in de mengwagen kakken is het misschien niet optimaal, want je evalueert niet.

die 300 gram is na een langdurige graai en structuurvoel sessie eruit gekomen als zijnde voldoende extra . hebben 5 wagens gedaan met als standaard 100 gram en elke volgende wagen 100 gram per koe er extra bij. Na flink gegraaid en gevoeld te hebben bleek dus uit empirisch onderzoek dat er bij de 300 gram voldoende stuctuur te voelen was.

Mooi dan issut voldoende, bedankt. Ik hoef nu geen structuur toe te voegen aan het voer voor de mk. Een gedeelte van de vem winst door de kortere veld periode wordt in het uiteindelijke rantsoen dus ff teniet gedaan door lage vem structuur middelen, uitgaande van engelsraaigrassillage, want dat zal u wel hebben Auke?
melkboer

Berichtdoor Jappie » zo nov 01, 2009 19:20

Zonder skudden moet wel kunnen als je totale rantsoen maar om en denabij de 40% ds, denk dat je met een mengwaggel toch beter wat droger kunt kuilen aangezien je makkelijker je rantsoen vernat dan verdroogt zeg maar. Zou met zoveel land als jullie toch streven naar 45 ds aangezien je dan de meeste kg ds in je opraapwaggel houdt. En als je dat nu bereikt met of zonder skudden tja datis aan jou! Weet wel dat het allemachtig hard kan drogen alst opde wiers ligt, vielleicht 1x schudden en bijtijds harken en niet bang wezen voor groene plukkies :no:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Volgende

Keer terug naar Koe en voer