Grasoogsten voor sillage zonder het te schudden.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Grasoogsten voor sillage zonder het te schudden.

Berichtdoor Henk » zo nov 01, 2009 19:48

Onder de 30% neemt je rantsoen snel in rendement af.
Malenstijn en van Nes zeggen nie voor nxx `je moet een koe niet met water plagen` :idea:
Natte kuilen hedde ok duk hoger amoniakgetal. Zelf prefereer ik 45-50% ds :yes:
Wanneer moejje schudden... :roll: tsja, hier int zuiden waait ut bijlange na niet as int noorden of westen :no:
Pissneetje hedde nie hendig een shakesessie ndig :no: maar verder he´k ut toch graag egaal gedroogt :yes:
En wrom zou schudden nu ineens dom werk zijn :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 20:27

Henk schreef:Onder de 30% neemt je rantsoen snel in rendement af.
Malenstijn en van Nes zeggen nie voor nxx `je moet een koe niet met water plagen` :idea:
Natte kuilen hedde ok duk hoger amoniakgetal. Zelf prefereer ik 45-50% ds :yes:
Wanneer moejje schudden... :roll: tsja, hier int zuiden waait ut bijlange na niet as int noorden of westen :no:
Pissneetje hedde nie hendig een shakesessie ndig :no: maar verder he´k ut toch graag egaal gedroogt :yes:
En wrom zou schudden nu ineens dom werk zijn :?:

Nou ja ik vindt het niet bepaalt intelligent werk. Wel is het ff ontspanning, nou ja het is wel te doen als het maar snel gaat. Engeland maken ze ook allemaal natte prut, toch lopen ze daar voor op kostprijs beheersing zeggen sommige geleerden. Als je het gras langer laat groeien en je hebt meer rc dan heb je misschien ook minder snel een te hoog NH3 gehalte. Je moet een koe niet plagen met water. 22% ds zoals Johannes is het andere uiterste en dat is in mijn optiek niet de bedoeling. Houd het eerst eens op 35%.
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof...
melkboer

Beroep: Chef kok m`r den veur koeiju

Berichtdoor auke » zo nov 01, 2009 21:21

@melkboer. heb niet de indruk dat de geringe hvh koolzaadstro de extra vems door kortere veldperiode te niet doet.
extra vems krijg je door iets jonger te maaien maar ook minder rc als gevolg
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor melkboer » zo nov 01, 2009 21:50

auke schreef:@melkboer. heb niet de indruk dat de geringe hvh koolzaadstro de extra vems door kortere veldperiode te niet doet.
extra vems krijg je door iets jonger te maaien maar ook minder rc als gevolg

Ik schreef ook gedeeltelijk te niet. Ik kuil trouwens ook lucerne door het gras misschien dat ik bij een nattere graskuil nog steeds geen stro hoef te voeren...
melkboer

Berichtdoor Johannes » zo nov 01, 2009 23:35

Johannes schreef:Ik voer nu 22% ds ronde balen :mrgreen: Is DUUR :mrgreen: maar voert prima :idea:

Deze ronde balen zijn idd met zuur :yes: Ronde balen heb ik liever veel droger en zonder zuur, uit kosten oogpunt, niet voertechnisch :idea: en het vorkt makkelijker De rijkuil heb ik liefst rond 30%, rijdt het stengelige gras ook beter aan, is idd 2 sneden/jaar, boven 30% is perssap te verwaarlozen :idea: . Heb nu enkele percelen met meer of minder raaigras, maar de laatste snede is toch lastig oogsten laat in het seizoen (doen de pinken nu).
Vorig jaar wel een perceeltje najaarsgras in ronde balen gedaan zonder zuur, ging goed, maar vanwege mogelijk mislukken en smakelijkheid doe ik dat niet met al het gras.
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Corjan » ma nov 02, 2009 01:08

Gatverdamme :x met zukke stink kuilen mag ik nie meer binnen kommen :cry: :cry: :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Johannes » ma nov 02, 2009 09:57

Stinkt niet: conservering is door zuur, dus ruikt niet zoals je zou verwachten :)
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor van wijk » ma nov 02, 2009 17:10

Laatste jaren droogt t gras vaak erg snel, zelfs zonder kneuzerij op de maaier. Daarom schud ik steeds minder. Gewoon wachten met maaien tot de zon schijnt en de grond droog is, en dan volgende dag bij elkaar harken.
De schudder kan ik nog niet missen, want hooi maken zonder schudden dat is nog een brug te ver :wink:
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor kees van loon » ma nov 02, 2009 19:00

Wij hebben vaak nieuw grasland met snelgroeiende grassen en dan moeten we toch wel de eerste 2 snedes schudden want dan staat er veel op. Later in de zomer word het droger en niet zon zwaar gewas en dan kunnen we wel een keer zonder schudden.
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor melkboer » ma nov 02, 2009 19:38

Mensen, ff back to basic met het volgende artikel uit het jaar 1959, jammer genoeg is het geen A.B.N. :oops: De inleiding van het artikel is al veel zeggend denk ik...
http://www.caf.wvu.edu/~forage/library/ ... /s1032.pdf
melkboer

Berichtdoor melkboer » ma nov 02, 2009 19:46

kees van loon schreef:Wij hebben vaak nieuw grasland met snelgroeiende grassen en dan moeten we toch wel de eerste 2 snedes schudden want dan staat er veel op. Later in de zomer word het droger en niet zon zwaar gewas en dan kunnen we wel een keer zonder schudden.

Haal je zonder schudden geen 35% of iets in die buurt? Hoeveel ds heb je in je huidige kuilen als ik vragen mag?
melkboer

Berichtdoor van wijk » ma nov 02, 2009 19:48

Weinig veranderd in 50 jaar, mooi om te lezen.

( Alleen wat ze nou met preservatives moeten bij dat gras... 8) )
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Anton B » ma nov 02, 2009 19:59

Ha, een leuk voorbeeld. M'n buurman had maanden vooruit speciale tactiek bedacht. 's Ochtends maaien, tegen de avond harken en de volgende morgen hakselen. En dan doet hij dat ook en kijkt niet naar de omstandigheden.
Het was een flinke 1e snede, gemaaid met dauw. Ik hielp 's avonds met harken en wat het eerst gemaaid was, was gewoon een kledderzooi.
Het was op een zonnige dag, echt zonde om niet te schudden (q)
We waagde er een weddenschap aan. Hij zei 37% ds en ik zei 33, al dacht ik wel dat dat nog hoog was. Uitslag 22% :!: ds.
De taart was (y) :yes: :wink:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Henk » ma nov 02, 2009 20:03

melkboer schreef:
kees van loon schreef:Wij hebben vaak nieuw grasland met snelgroeiende grassen en dan moeten we toch wel de eerste 2 snedes schudden want dan staat er veel op. Later in de zomer word het droger en niet zon zwaar gewas en dan kunnen we wel een keer zonder schudden.

Haal je zonder schudden geen 35% of iets in die buurt? Hoeveel ds heb je in je huidige kuilen als ik vragen mag?

Ut komp mij allemaal 'n bietje over as da meer dan 30-35% ds a bloody shame is... :mrgreen:
Als je aardappelpersvezel voert of net as Rody TGC, bende maar wát bliede met een wat drogere kuil :idea: :yes:

Henk

Berichtdoor Henk » ma nov 02, 2009 20:06

Anton B schreef:Ha, een leuk voorbeeld. M'n buurman had maanden vooruit speciale tactiek bedacht. 's Ochtends maaien, tegen de avond harken en de volgende morgen hakselen. En dan doet hij dat ook en kijkt niet naar de omstandigheden.
Het was een flinke 1e snede, gemaaid met dauw. Ik hielp 's avonds met harken en wat het eerst gemaaid was, was gewoon een kledderzooi.
Het was op een zonnige dag, echt zonde om niet te schudden (q)
We waagde er een weddenschap aan. Hij zei 37% ds en ik zei 33, al dacht ik wel dat dat nog hoog was. Uitslag 22% :!: ds.
De taart was (y) :yes: :wink:

(y) Anton :yes:
een fatsoenlijke snede is schudden echt niet foulish labour maar duk ut verschil tussen brol en een geslaagde kuil :yes:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer