weiden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Koeien weiden ten gunste van de consument. Wel doen of niet ?

>
A : wel doen
33
57%
>
B : niet doen
25
43%

Totaal aantal stemmen : 58

weiden

Berichtdoor Henk » wo dec 07, 2005 15:53

Momenteel buitelen het ministerie, NZO, CBL en LTO over elkaar heen aangaande het 'gewichtige' onderwerp : weiden.
Weiden heeft voorkeur voor hen allen, en dan vooral richting consument.
Is dit terecht of verloren moeite omdat de consument tóch niet wenst te betalen voor weidemelk, oftewel ; wil wel de lusten maar niet de lasten.
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » wo dec 07, 2005 17:24

Als de consument ons er geld voor gunt, dan wil ik me er wel voor aanpassen.
Heb nu nog alleen overdag de koeien buiten lopen vanaf 1 juni.
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor boer pieter » wo dec 07, 2005 18:53

ja mee eens koeien horen buiten maar niet tegen alle kosten s nachts binnen overdag er uit dat is het mooiste
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Cowboy » wo dec 07, 2005 23:09

boer pieter schreef:ja mee eens koeien horen buiten

En een vrouw hoort achter het aanrecht, een ferrari hoort rood te zijn en gehakt hoor je op woensdag te eten. :lol:

Ik vind dat hele weidegang zo'n waardeloze discussie, alsof het welzijn van de koe staat of valt bij weidegang.
Het welzijn van de koe is van zoveel verschillende faktoren afhankelijk maargoed dat hoef ik hier natuurlijk niet te vertellen. Maar maak dat de burger maar eens wijs. :roll:
Met een uitgemergelde koe in een kaalgevreten stuk land, die s'winters in een bedompte grupstal op het beton ligt is het natuurlijk veel beter gesteld dan met een goed gevoerde koe die het jaarrond in een open stal in een dik zaagselbed kan liggen. Om maar eens een extreem voorbeeld te geven.
Als ik een burger vertel dat bij ons de koeien het jaar rond opstal staan ben je gelijk de kwaaie pier, terwijl een prutser die zijn vee verwaarloosd maar wel buiten laat lopen een toffe peer is. :evil:
Welzijn is niet (alleen) afhankelijk van weidegang. :!:
Cowboy

Berichtdoor Corjan » do dec 08, 2005 03:33

Ben het bijna met je eens cowboy, alleen dat zaagselbed moet natuurlijk een zandbed zijn.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Cowboy » do dec 08, 2005 23:44

Corjan schreef:Ben het bijna met je eens cowboy, alleen dat zaagselbed moet natuurlijk een zandbed zijn.

Zandbed is natuurlijk helemaal ideaal maar dan moet je natuurlijk wel een dichte vloer hebben ipv. roosters. :wink:
Cowboy

Berichtdoor eikelenboom » vr dec 09, 2005 21:04

De consument wil maar een ding en dat is een zo goedkoop mogelijk voedsel paket en gratis recreeren op het platteland. Laat de consument maar mee betalen aan koeien in de wei en het onderhoud van het platteland door een toeslag op de zuivelproducten in de winkel.
Voor sudsidies die we ontvangen hoeven we ons niet te schamen, de mensen die het hards brullen (links georienteerd) ontvangen zelf vaak heel veel subsidie/toeslagen
eikelenboom

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Hans W Brus » zo jan 29, 2006 02:30

Cowboy schreef:
boer pieter schreef:ja mee eens: Koeien horen buiten

En een vrouw hoort achter het aanrecht, een ferrari hoort rood te zijn en gehakt hoor je op woensdag te eten.
in een dik zaagselbed ....wel buiten laat lopen een toffe peer is.

In het land van mist en mest
en koel kabbelende stromen
daar waar koeien loom aan oevers
gemoeielijk staan te dromen....

Deze poëzie van de dichter Marsman heeft elke beetje literaturaloog wel ergens in haar achterhoofd en dat drijft die gedachte dat koeien buiten moeten.
Maar met de klimaatsverandering en steeds meer hetere dagen en geen schaduw om te zijn, is het geen pretje voor zo'n dier. En dan al die luchtverontreininging en smog van al die auto's. En de beekjes en rivieren vol met elementen die haar melk kunnen contamineren. En insecten die haar in haar ogen plagen en in haar spenen steken en wrang overdragen... Nee, nee niet buiten. Binnen is beter.
Hans W Brus

Beroep: Farmer en Sales Rep for CRI-Genex + HG and SvenskAvel
Interesses: appels+melk+auto's = www.brusorchards.com

Berichtdoor Fryslan boppe » di maart 07, 2006 11:07

koeien in de wei is prachtig !!!!!!! dat hoort gewoon zo eigenlijk maar in sommige bedrijfsvoeringen is het niet toe te passen ????? waarom niet het moet toch overal kunnen met land om huis!!
Fryslan boppe

Beroep: Veehouder in opleiding

Berichtdoor auke » di maart 07, 2006 12:18

niet iedereen heeft een huiskavel die zo groot is. en wat denk je van het werk als je een grote koppel hebt? kan me best voorstellen als je 200 koeien hebt dat je dan beperkt gaat weiden of jaarrond opstallen. heb ze zelf vanaf juli dag en nacht in de weide. grote punt is altijd wanneer ga je ze weer snacht op stal doen. bij jaarrond opstallen is het voeren ook wat gemakkelijker.
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Davy » za maart 11, 2006 16:49

Weiden moet volgens mij de keuze blijven van elk individueel bedrijf; m.a.w. het kan niet zijn dat een overheid je verplicht van je koeien buiten te laten. Het kan bv. goed zijn dat je dat arbeidtechnisch niet haalt (te grote kudde, evt. robot,enz.)
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor harm » za maart 11, 2006 21:28

Met ingang van 2009 koeien nog buiten???????????? denk het niet 290 kg N heb je wel nodig kun je alleen maar maaien. Ik dank meneer Buckman zeer.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor peter » za maart 11, 2006 22:10

harm voor weide heb je natuurlijk minder N nodig maar je kunt altijd nog wat klavers zaaien. Ik denk dat de belachelijke fosfaat norm een probleem is die zogenaamd evenwichtsbemesting heet maar tel maar uit je haalt minstens 125 kg fosfaat van het land. En bij maaien is de fosfaat behoefte nog groter. Dus wie denk de koeien binnen te houden en 5 snedes per jaar te maaien trekt de grond leeg aan fosfaat
peter

Berichtdoor teun » za maart 11, 2006 22:46

uhh je mag toch weer kunstmest gebruiken met die nieuwe regels van jullie?? of heb ik wat gemist
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hendrik Kreuger » ma maart 13, 2006 11:31

Ja stikstof wel, maar vrijwel geen fosfaat uit kunstmest.
Als je 12 ton ds met 4,0 kg fosfor van een hectare haalt, zit je al op een onttrekking van 110 kg fosfaat/ha.

Nu is 110 de norm en over twee jaar is dat nog maar 100. Dat nauwelijks genoeg om al je eigen drijfmest kwijt te raken.... De fosfaatbenutting moet dus naar de 100%, terwijl die normaal rond de 80% zit....

De enige manier om toch wat fosfaat kwijt te kunnen op je land is via de aankoop van voer.
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Volgende

Keer terug naar Koe en voer