Water

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Water

Berichtdoor Sander » wo dec 24, 2014 12:06

yep waarom niet, water is van beste kwaliteit. wilde het huis er ook op aansluiten 3,5 jaar geleden maar dat raden ze me af.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor PdeB » za jan 31, 2015 13:37

Belangrijkste voor een koe is goed water, maar als je op veeteeltforum zoekt naar Water of Bronwater. Kom je maar op een topic uit met maar 60 reacties.Wij hebben zelf een ontijzeringsinstalatie deze pompt het water van 60 meter diepte op en er zit een berg ijzer in. Nu is de capacatiteit van dat ding aan de krappe kant en dus de filtering matig. We denken nu over een flessen systeem met hars (ionenwisselaar) aan te schaffen om de capaciteit te verhogen en het water alsnog via de ontijzering te laten gaan om dood water te voorkomen. Heb ook wel gelezen dat een aantal uit de sloot de stal in pompen of uit een ondiepe put rechtstreeks allemaal mooi goedkoop (y) Maar hier kan dat niet. Mijn vraag is aan jullie of jullie ervaringen hebben met zo'n flessensysteem.
PdeB

Berichtdoor G.U. » za jan 31, 2015 15:54

Heb hier een omgekeerde osmose plus multifilter van ramon. Werkt net weer even anders als harssysteem. Water hoort van onberispelijke kwaliteit te zijn, dat spreekt voor zich. Maar zomers drinken de koeien hier uit de sloot. Of het water dan altijd aan de normen voldoet is een tweede. Heb hier het huis trouwens ook op de bron. Gebruik leidingwater alleen bij storing of onderhoud en das ongeveer 1x in het jaar.
Multifilter zit er trouwens nog maar net tussen. In het water hier zit moerasgas wat de osmose er niet uit krijgt. Had er eerst een beluchtingstoren tussen maar die ging helemaal vol zitten met slijm waardoor het kiemgetal boven de 100 kwam :oops: het water komt hier trouwens van 45 meter
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » za jan 31, 2015 16:44

hoe is het met salmonella gu omdat koeien zomers uit sloot drinken?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Davy » za jan 31, 2015 16:56

En nu jullie het toch over water hebben, wij denken er al lang aan om regenwater aan onze koeien te geven, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik vroeg mij vooral af hoe je het best de kwaliteit garandeert, met een filter en/of toevoeging van een ontsmettingsstof? Of kan het gewoon zonder (bij regenwateropslag in een afgedekte put)?
Davy

Berichtdoor MarcB » za jan 31, 2015 17:08

Davy schreef:En nu jullie het toch over water hebben, wij denken er al lang aan om regenwater aan onze koeien te geven, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik vroeg mij vooral af hoe je het best de kwaliteit garandeert, met een filter en/of toevoeging van een ontsmettingsstof? Of kan het gewoon zonder (bij regenwateropslag in een afgedekte put)?

wij hadden vroeger aan ons woonhuis een kelder die we gebruikten voor opvang van regenwater. En dat gebruikten wij terug voor toilet en wasmachine. Wij maakten die kelder 1x per jaar zuiver, het belangrijkste is dat er geen zonlicht bij kan. Want dan heb je de kans op algen vorming. Maar hebben jullie in de Kempen geen mogelijkheid om een bron te slaan?
Want dan kan je gewoon goed water oppompen zonder zuivering.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Jds » za jan 31, 2015 18:12

Davy schreef:En nu jullie het toch over water hebben, wij denken er al lang aan om regenwater aan onze koeien te geven, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik vroeg mij vooral af hoe je het best de kwaliteit garandeert, met een filter en/of toevoeging van een ontsmettingsstof? Of kan het gewoon zonder (bij regenwateropslag in een afgedekte put)?

Davy, je kan dat via elektrochemische activatie doen, dan krijg je water dat voldoet aan alle normen, en waar je ook de melkmachine enzo mee kan reinigen, op de hooibeekhoeve hebben ze daar ervaring mee:
http://www.vilt.be/melkkoeien-op-hooibeekhoeve-drinken-enkel-regenwater
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor Davy » za jan 31, 2015 18:34

Heb ik indertijd eens gaan bekijken op de hooibeekhoeve, is idd een mooi systeem, maar de prijs navenant. Dit systeem maakt enerzijds water dat drinkbaar is en anderzijds een soort ontsmettingsvloeistof (ben eventjes de naam kwijt), dat gebruikt kon worden voor alles; van potenbad tot reinigen/ontsmetten melkemmers bij de kalfjes, er was zelfs een proef lopende om ermee te dippen!
Al bij al kwam het er op neer dat het hele concept pas rendabel was als er veel water van drinkwaterkwaliteit (voor humaan gebruik) benodigd was (melkverwerking als neventak). Het zou dus nog iets voor jullie kunnen zijn :yes:
Ik ben echt op zoek naar de goedkoopste oplossing om het van zichzelf redelijk zuivere regenwater geschikt te maken als drinkwater voor melkvee. Reiniging melkinstallatie doen we met leidingwater. Dus als iemand ervaring heeft?
Davy

Berichtdoor king » za jan 31, 2015 19:44

Sander schreef:hoe is het met salmonella gu omdat koeien zomers uit sloot drinken?

hier ook uit sloot, maar nooit last van gehad
Zat koeien vinden het slootwater veel lekkerder, als ze buiten komen na het melken, direct naar sloot om te drinken.
Wel zorgen voor voldoende doorstroming, heb je altijd vers water, met hier voldoende(een snufje zeezout) zout(scheelt je gelijk een paar likstenen per jaar (y) ), zitten vlakbij inlaat uit het NH kanaal
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor poekske » zo feb 01, 2015 03:35

Davy schreef:Heb ik indertijd eens gaan bekijken op de hooibeekhoeve, is idd een mooi systeem, maar de prijs navenant. Dit systeem maakt enerzijds water dat drinkbaar is en anderzijds een soort ontsmettingsvloeistof (ben eventjes de naam kwijt), dat gebruikt kon worden voor alles; van potenbad tot reinigen/ontsmetten melkemmers bij de kalfjes, er was zelfs een proef lopende om ermee te dippen!
Al bij al kwam het er op neer dat het hele concept pas rendabel was als er veel water van drinkwaterkwaliteit (voor humaan gebruik) benodigd was (melkverwerking als neventak). Het zou dus nog iets voor jullie kunnen zijn :yes:
Ik ben echt op zoek naar de goedkoopste oplossing om het van zichzelf redelijk zuivere regenwater geschikt te maken als drinkwater voor melkvee. Reiniging melkinstallatie doen we met leidingwater. Dus als iemand ervaring heeft?

simpel de stal inpompe. dikwijls goten kuisen, put reinigen enzo. wel het verse regenwater laten doorsijpelen door poreuze stenen, dat vuil achterblijft in de kant waar water toekomt. en andere kant pompen, altijd mooi zuiver.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » zo feb 01, 2015 10:00

Sander schreef:hoe is het met salmonella gu omdat koeien zomers uit sloot drinken?

Tsja salmonella...deze herfst voor het eerst positief in de tank daarvoor nog nooit maar heb het idee dat dat eerder van ganzen kwam. Bij heronderzoek was de uitslag weer gunstig, wel met de koeien opstal
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor maistro » zo feb 01, 2015 10:20

Remon heeft systeem tekoop met omgekeerde osmose werking werkt onder hoge druk
en wordt door filters geperst super schoon water , maar wordt soms nog weer kalk toegevoegd
omdat anders het water "te schoon" is hardheid water moet niet te laag zijn ook volgens GD
daarom zouden harsfilters die alle kalk eruit halen weer niet goed zijn??
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Davy » zo feb 01, 2015 10:26

poekske schreef:
Davy schreef:Heb ik indertijd eens gaan bekijken op de hooibeekhoeve, is idd een mooi systeem, maar de prijs navenant. Dit systeem maakt enerzijds water dat drinkbaar is en anderzijds een soort ontsmettingsvloeistof (ben eventjes de naam kwijt), dat gebruikt kon worden voor alles; van potenbad tot reinigen/ontsmetten melkemmers bij de kalfjes, er was zelfs een proef lopende om ermee te dippen!

simpel de stal inpompe. dikwijls goten kuisen, put reinigen enzo. wel het verse regenwater laten doorsijpelen door poreuze stenen, dat vuil achterblijft in de kant waar water toekomt. en andere kant pompen, altijd mooi zuiver.

Ok Simpel en goedkoop dus, my kind of thinking (y)
Davy

Berichtdoor poekske » zo feb 01, 2015 11:01

Davy schreef:
poekske schreef:

Ok Simpel en goedkoop dus, my kind of thinking (y)

bvb een dunne snelbouwmuur erin knuppelen. Assteen werkt niet goed
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » zo feb 01, 2015 14:06

maistro schreef:Remon heeft systeem tekoop met omgekeerde osmose werking werkt onder hoge druk
en wordt door filters geperst super schoon water , maar wordt soms nog weer kalk toegevoegd
omdat anders het water "te schoon" is hardheid water moet niet te laag zijn ook volgens GD
daarom zouden harsfilters die alle kalk eruit halen weer niet goed zijn??

Wordt bij omgekeerde osmose indd kalk toegevoegd. Omdat anders de leidingen wegvreten
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer