compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Flyinghollander » vr jun 30, 2017 12:52

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:rond de 35 zeggen de geleerden daarna word het pas cv :evil: :evil:

Hoe meet je dat :?:

Neem 200 gram en duw in de magneetron en blijven wegen totdat het niet minder word?

of koop een koister dry matter tester
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » vr jun 30, 2017 12:55

Flyinghollander schreef:
boer pieter schreef:was gister even in herning op de vee keuring en sprak daar met wat collegas over cv en merkte dat er veel problemen hadden op het voer koel te houden ,ook een paar meelezers en die deden er zuur door wat doen jullie vtf prakkers er aan of word het bij jullie niet warm ,of gewoon terug naar gewoon voeren wat ook al heel veel doen

Adviseer ze om terug te gaan, jij vind het toch niks :wink:

wat denk je wat ik doe dan 35% niet natter
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor BsK » vr jun 30, 2017 13:20

Flyinghollander schreef:
boer pieter schreef:was gister even in herning op de vee keuring en sprak daar met wat collegas over cv en merkte dat er veel problemen hadden op het voer koel te houden ,ook een paar meelezers en die deden er zuur door wat doen jullie vtf prakkers er aan of word het bij jullie niet warm ,of gewoon terug naar gewoon voeren wat ook al heel veel doen

Adviseer ze om terug te gaan, jij vind het toch niks :wink:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor gydo » vr jun 30, 2017 13:44

Flyinghollander schreef:
jan.nl schreef:
boer pieter schreef:rond de 35 zeggen de geleerden daarna word het pas cv :evil: :evil:

Hoe meet je dat :?:

Neem 200 gram en duw in de magneetron en blijven wegen totdat het niet minder word?

of koop een koister dry matter tester

Magnetron heb ik ook geprobeert. naar als je hem te lang aan laat staan dan vliegt het voer in de brand :oops:
Toen toch maar een koster tester gekocht (y)
gydo

Berichtdoor Henk » vr jun 30, 2017 13:49

Denk dat het belangrijkste is dat al je voercomponenten aan mekaar plakken ipv die laatste % ds :yes:
Ds is geen getal om blind op te staren :no: Bijv. erwtenvezel van 23% ds is gewoon tjap terwijl perspulp van 26% gewoon aan te rijden is in de silo :yes: terwijl de droge bostel van 27% weer niet aan te rijden is :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr jun 30, 2017 15:43

Henk schreef:Denk dat het belangrijkste is dat al je voercomponenten aan mekaar plakken ipv die laatste % ds :yes:
Ds is geen getal om blind op te staren :no: Bijv. erwtenvezel van 23% ds is gewoon tjap terwijl perspulp van 26% gewoon aan te rijden is in de silo :yes: terwijl de droge bostel van 27% weer niet aan te rijden is :no:

Dat denk ik ook henk. Een homogeen rantsoen en elke hap moet hetzelfde ruiken/smaken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor coen dp » vr aug 18, 2017 12:18

coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Henk » vr aug 18, 2017 13:32

coen dp schreef:http://eurofins-agro.com/nl-nl/expertise/voederwaarde/artikelen/compact-voeren-vraagt-om-droge-kuilen

Ik zal wel weer de enigste zijn maar wat een zwamverhaal :mrgreen:
Dus je moet je gras droger gaan inkuilen zodat je water in je rantsoen kan doen :D
Kuil het gras dan gewoon eerder in :yes: dan is je rantsoen vochtig zat zodat het niet ontmengt :yes:

Nog effe en ze advizeuren je om weer hooi te gaan maken, net als 50 jaar geleden... :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » vr aug 18, 2017 13:39

Goed hooi is altijd handel in Henk
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor coen dp » vr aug 18, 2017 13:58

Henk schreef:
coen dp schreef:http://eurofins-agro.com/nl-nl/expertise/voederwaarde/artikelen/compact-voeren-vraagt-om-droge-kuilen

Dus je moet je gras droger gaan inkuilen zodat je water in je rantsoen kan doen :D
Kuil het gras dan gewoon eerder in :yes: dan is je rantsoen vochtig zat zodat het niet ontmengt :yes:

Nog effe en ze advizeuren je om weer hooi te gaan maken, net als 50 jaar geleden... :D

hooi is wat overdreven :yes: maar hier alles in de balen en heb ze dan idd liefst rond 60-70 %ds (y) :yes:
coen dp

Berichtdoor Kees99 » vr aug 18, 2017 14:17

Henk schreef:

Nee henk bij droger meer last van broei en dan is het beter om het in de was machien te doen. :roll:
Kees99

Berichtdoor boer pieter » vr aug 18, 2017 15:29

toch is het zo de iets drogere kuilen 45% ruiken altijd beter als die natte kuilen van onder de 30% :yes: en ebroei hoeft niet hakselen en goed aan rijden en afdekken dat weet toch elke boer :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » vr aug 18, 2017 20:11

tussen 30 en 45% is natuurlijk een gigantisch verschil... maar hoe natter hoe zuurder, dus niet alleen het ds% verschilt . maar van balen van 60% zal je volgens mij niet gauw >11000liter melken? :oops:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor coen dp » za aug 19, 2017 00:33

poekske schreef:maar van balen van 60% zal je volgens mij niet gauw >11000liter melken? :oops:

gaat dat met balen van 35-40% ds dan makkelijker :?:
moet je mij toch ff uitleggen :yes: hou wel ff rekening met het feit dat er max 2 kg ds snijmais in het winterrantsoen zit en dat de koeien minimaal 3500 uur per jaar buiten lopen . :idea: wil graag wat leren :wink:
coen dp

Berichtdoor poekske » za aug 19, 2017 06:06

Stond een? bij hé :wink:.
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer