compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor boer pieter » za aug 19, 2017 09:05

en moet dat dan 11000 liter 8)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Niels » za aug 19, 2017 09:12

Een beetje propionzuur door de tmr kan in de augustusmaand nooit kwaad, ongeacht het ds% in de kuil of mix (y)
Niels

Berichtdoor h.groothuis » za aug 19, 2017 09:16

boer pieter schreef:en moet dat dan 11000 liter 8)

Beetje uitdaging erin houden he :wink: met die keiharde selectie van tegenwoordig gaat het hier bijna vanzelf als je een beetje goed op de overblijvers past 8) sta j verstelt wat de beestjes kunnen :yes:
h.groothuis

Berichtdoor Sander » za aug 19, 2017 10:06

mijn uitdaging is meer verdienen
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor poekske » za aug 19, 2017 12:37

boer pieter schreef:en moet dat dan 11000 liter 8)

Zeg ik dat?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Henk » za aug 19, 2017 14:03

Kees99 schreef:
Henk schreef:
coen dp schreef:http://eurofins-agro.com/nl-nl/expertise/voederwaarde/artikelen/compact-voeren-vraagt-om-droge-kuilen

Ik zal wel weer de enigste zijn maar wat een zwamverhaal :mrgreen:
Dus je moet je gras droger gaan inkuilen zodat je water in je rantsoen kan doen :D
Kuil het gras dan gewoon eerder in :yes: dan is je rantsoen vochtig zat zodat het niet ontmengt :yes:

Nog effe en ze advizeuren je om weer hooi te gaan maken, net als 50 jaar geleden... :D

Nee henk bij droger meer last van broei en dan is het beter om het in de was machien te doen. :roll:

Ik vond het vooral een verhaal van gevalletje paard achter de wagen spannen.
Water toevoegen aan je rantsoen omdat het anders ontmengt valt iets van te zeggen (y) Water is dus een hulpmiddel :yes:
Maar nu gaat Eurofins er vanuit dat het water het doel is :? en daarom de graskuilen flink droger moeten :roll:

Heb je een regulier basismengsel van 35-40% ds hebt dan is de kans dat bijv. soja uit het mengsel valt nihil. Is je graskuil door omstandigheden veel droger dan is het rantsoen wellicht te droog om niet te ontmengen en kan water iets toevoegen :yes:

Maar Eurofins neemt het water als uitgangspunt :roll: , steekt vermanend een vingertje op en concludeert dat vanwege dat water de graskuilen te nat zijn met hun 35-40% ds :D

En over een paar jaar mekkeren ze weer dat de graskuilen broeien en de boeren niet zo droog moeten inkuilen :lol:
Of dat elke extra velddag voederwaarde kost...

Ja sorry ik ken helemaal niks met dergelijke theoretische roeptoeterij dat zich in een vaste cyclus van jaren blijft herhalen :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » za aug 19, 2017 15:33

Sprak net met een die werkt bij Stegro of zo in de no polder en die voeren hooi mais aan het voerhek en kv in de kracht voer boxen
boer pieter

Berichtdoor Robert » za aug 19, 2017 16:16

Als je in NL zou wonen dan had je Steegro niet als voorbeeld genoemd :wink:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor boer pieter » za aug 19, 2017 18:07

Hoe zo man vertelde dat ze een biogas hadden en van de rest warmte hooi maakten niet zo dom toch kregen ook nog al wat subsidie
boer pieter

Berichtdoor Corjan » zo aug 20, 2017 02:34

Hooi is kansloos :!: Als je vers gras naar binnen rijd en meteen opvoerd heb je de minste verliezen. Heb een keer een onderzoek gelezen en bij hooi verlies je 40% van energie en DS. Dus met land van 100.000 euro is hooi maken nie echt slim lijkt mij. Er zat al veel verschil in 0 of 1 of 2 nachten in het veld. Speciaal na 1 nacht gaan de ds en voederwaarde verliezen flink toe nemen. Dus er zal wel een optimum ergens zijn :yes: Maar te droog kost geld . En verteerbaarheid neemt ook nog eens af :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor postma friesland » zo aug 20, 2017 05:50

Enigste manier waar hooi interessant is, is bij transport, veel ds op een vracht.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor boer pieter » zo aug 20, 2017 06:55

Ach kansloos weet ik niet maar vond het wel een mooi verhaal ze hebben ook nog al wat akkerbouw van wat ik er van begreep CV is het ook niet er waren zeker 30 boeren daar en er waren er 2 of 3 die echt prakten maar bijna allemaal die een beetje water er bij mengden
boer pieter

Berichtdoor Hindrik » zo aug 20, 2017 11:51

Corjan schreef:Hooi is kansloos :!: Als je vers gras naar binnen rijd en meteen opvoerd heb je de minste verliezen. Heb een keer een onderzoek gelezen en bij hooi verlies je 40% van energie en DS. Dus met land van 100.000 euro is hooi maken nie echt slim lijkt mij. Er zat al veel verschil in 0 of 1 of 2 nachten in het veld. Speciaal na 1 nacht gaan de ds en voederwaarde verliezen flink toe nemen. Dus er zal wel een optimum ergens zijn :yes: Maar te droog kost geld . En verteerbaarheid neemt ook nog eens af :!:

Waar blijft die DS dan :?: :o
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor G.U. » zo aug 20, 2017 20:43

Hindrik schreef:
Corjan schreef:Hooi is kansloos :!: Als je vers gras naar binnen rijd en meteen opvoerd heb je de minste verliezen. Heb een keer een onderzoek gelezen en bij hooi verlies je 40% van energie en DS. Dus met land van 100.000 euro is hooi maken nie echt slim lijkt mij. Er zat al veel verschil in 0 of 1 of 2 nachten in het veld. Speciaal na 1 nacht gaan de ds en voederwaarde verliezen flink toe nemen. Dus er zal wel een optimum ergens zijn :yes: Maar te droog kost geld . En verteerbaarheid neemt ook nog eens af :!:

Die wordt omgezet in water en koolstofdioxide en methaan
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Corjan » ma aug 21, 2017 14:30

Hindrik schreef:

Wel bacterieen leven niet alleen van zuurstof :wink: En ook gewoon bladverlies op de grond :!: Vooral na de tweede dag loopt het snel op. Als je het niet geloofd laat je gazon gras maar eens liggen :idea: Of vaste mest wat gebeurd daar mee als je dat uitstrooid :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer