compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor jan.nl » zo dec 22, 2013 13:23

Hookwood Holsteins schreef:
Sander schreef:je kunt toch ook gewoon zorgen dat je mais en gras niet te droog de kuil in gaan? hookwood kun je uitleggen waarom je het bent gaan doen, en wat je verwachtingen zijn?

Waarom? Omdat het eigenlijk wel logisch klinkt. Hier is met name de droge kuil met veel suiker lastig te mengen. Die selecteren ze makkelijk uit.

Ik vind het opvallend dat de koeien nu meer vreten, minder tijd aan het voerhek staan en meer in de ligboxen liggen.

Dit was eergisteren: http://youtu.be/dncmv9lcCbQ

Lijkt me logisch,voer voelt als een baksteen aan in de maag :roll: volgende x radio ff afstellen :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor boer pieter » zo dec 22, 2013 13:33

ik vind het ook allemaal een beetje vreemd sander :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » zo dec 22, 2013 14:15

Filmpje is 2 weken oud als ik me niet vergis.

Pieter staat er niks in landbrugavisen over dit onderzoek? Hoorde dat er een 25 melkveehouders mee deden.
Flyinghollander

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 14:51

jan.nl schreef:
Sander schreef:je kunt toch ook gewoon zorgen dat je mais en gras niet te droog de kuil in gaan? hookwood kun je uitleggen waarom je het bent gaan doen, en wat je verwachtingen zijn?

Waarom? Omdat het eigenlijk wel logisch klinkt. Hier is met name de droge kuil met veel suiker lastig te mengen. Die selecteren ze makkelijk uit.

Ik vind het opvallend dat de koeien nu meer vreten, minder tijd aan het voerhek staan en meer in de ligboxen liggen.

Lijkt me logisch,voer voelt als een baksteen aan in de maag :roll: volgende x radio ff afstellen :wink:

Hoezo logisch? Koeien krijgen nu 3,6 kg water extra per dag. Dat is niet schokkend.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 14:53

Sander schreef:die boer op filmpje doet het nog maar sinds augustus 2013 mag ik aannemen? hij heeft het over augustus in elk geval. filmpje zal wel uiterlijk van begin december zijn dus max 4 maand ervaring. en hij verneemt een duidelijke afname witlijn defect. vind ik wel bijzonder....

verder is het ruwvoer 29-31 procent ds. voegt nog 200 kg water toe en het rantsoen is 35% ds.....

hookwood neem aan dat jij kuilen hebt met hogere ds. hoeveel water voeg jij wel niet toe? ook al ganzevoet op vijzel van je mengwagen gelast?

200 liter per dag. Bij mijn wagen blijft het niet staan aan de zijkanten.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor jan.nl » zo dec 22, 2013 15:26

Hoezo logisch? Koeien krijgen nu 3,6 kg water extra per dag. Dat is niet schokkend.

Nee idd,had je al nat rantsoen :?: laat je het inweken :?:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 16:11

jan.nl schreef:

Nee idd,had je al nat rantsoen :?: laat je het inweken :?:

Ik ben nu van 38 naar 35% ds gegaan. Ik laad de kuil, de sojaraap en de mineralen 's avonds. De maïs doe ik de volgende ochtend.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arno » zo dec 22, 2013 16:20

Sander schreef:
opelmanta schreef:Volgens mij maken ze het zo nat dat je dat met natte kuil en mais niet red. Ik ben ook wel benieuwt naar hoe het gaat bij Hookwood, ik ben te schijterig om er mee te beginnen. Mooi dat een ander dat niet is.

droog kuil plus water is niet hetzelfde als natte kuil, qua ph etc. denk ik dan

:yes: een rantsoen zeiknat maken met natte kuil maakt het een stinkerig en vaak zurig rantsoen ,vers water bijvoegen maakt qua smaak en geur geen verschil.
Was hier in het begin een heel 'probleem' met verse alfalfa in het rantsoen ,volgens de meeste voeradviseurs word je rantsoen veel te nat daardoor maar wat ze vergaten/vergeten is dat je over vers water praat in dat geval ,dus is wat heel anders als natte silage.
Maar hookwood zn 38% vind ik al vrij nat btw ,ik zou geen water toevoegen in dat geval :idea: .
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Marcel V » zo dec 22, 2013 16:50

Ik denk dat wij al 15 jaar water in de voerwagen toevoegen als het ds gehalte boven de 45% komt. Het is niks nieuws dat een te droog rantsoen ten koste gaat van de opname.
Iedereen met een voerwagen + weeginrichting kan dit simpel proberen door elke dag een paar % water toe te voegen en dit eventueel op te voeren naar gelang het ds % van het beginrantsoen. Je zal zien dat de dieren dezelfde kg voer + water eerder op hebben dan alleen het voer.
Als het niet bevalt stop je er weer mee, tis niet dat je een dikke investering moet doen of zo :no:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Niels » zo dec 22, 2013 16:57

Ik meng nu ruim 1000 liter water mee voor 110 koeien. Kan echt geen kwaad. :no:
Niels

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 17:32

Arno schreef:Maar hookwood zn 38% vind ik al vrij nat btw ,ik zou geen water toevoegen in dat geval :idea: .

Ik zou dat ook niet doen, maar nu ik het doe is de ds - opname aan het voerhek 10 % gestegen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor karst-jan » zo dec 22, 2013 17:33

Arno schreef:Maar hookwood zn 38% vind ik al vrij nat btw ,ik zou geen water toevoegen in dat geval :idea: .

Ik zou dat ook niet doen, maar nu ik het doe is de ds - opname aan het voerhek 10 % gestegen.

is je efficiëntie ook toegenomen of weet je dat nog niet ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Flyinghollander » zo dec 22, 2013 17:53

Melken, daar verandering? koeien rustiger? Melk ><?
Flyinghollander

Berichtdoor hulsteins » zo dec 22, 2013 18:24

m'n ezel en m'n os staan ook maar wat droog te kanen :arrow: eerst 's een emmer water de kerststal in flikkere
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 18:45

karst-jan schreef:

is je efficiëntie ook toegenomen of weet je dat nog niet ?

Ik ben nog geen week bezig...
Hookwood Holsteins

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer