compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 18:46

Flyinghollander schreef:
Hookwood Holsteins schreef:
Arno schreef:Maar hookwood zn 38% vind ik al vrij nat btw ,ik zou geen water toevoegen in dat geval :idea: .

Ik zou dat ook niet doen, maar nu ik het doe is de ds - opname aan het voerhek 10 % gestegen.

Melken, daar verandering? koeien rustiger? Melk ><?
koeien idd rustiger, verse koeien doen het goed. Voor de rest moet je zoiets niet op een paar dagen beoordelen. Ik heb er wel een goed gevoel bij.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » zo dec 22, 2013 22:18

boer pieter schreef:ik vind het ook allemaal een beetje vreemd sander :yes:

later in het filmpje hoor je hem nog zeggen dat het luzerne hooi er een maand uit is. is zijn mening over wittelijndefecten ook niet veel meer waard.

ik kan er niet zo goed bij, deze man heeft erg natte kuilen, gooi daar blijkbaar nogal wat kv achtigen bij van 95% ds, want hij komt incl 200 liter water op 35% ds. Dan gaat ie dat 11 minuten mengen op 1000 toeren. een nacht laten staan, dan weer 11 minuten mengen met mais erbij op 540 toeren. hij hield het graag simpel zegt ie aan het begin....

wat marcel v schrijft is idd bekend, maar 45% is heel wat anders als 35, laat staan 22 minuten mengen.

dat elke hap gelijk is, dat hij 4 sneden over elkaar heen kuilt dat is allemaal logisch te volgen dat dat goed is, dat de ph hierdoor stabiel is, de pensbacterien prima in orde zijn. maar deze man doet het net ff te kort om hem klakkeloos te kopieren.

10% meer voer is trouwens nogal wat op jaarbasis hookwood. blijkbaar merk je nog geen 10% meer meetmelk. maar ben zeer benieuwd naar je bevindingen komend jaar.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » ma dec 23, 2013 10:34

ik vind het eigenlijk maar een geklooi als je het goed bekijkt moet je s''avonds nog weer wat kv mengen en weken enz en je moet zo i zo een paar keer het voer invegen lijkt mij
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma dec 23, 2013 10:58

boer pieter schreef:ik vind het eigenlijk maar een geklooi als je het goed bekijkt moet je s''avonds nog weer wat kv mengen en weken enz en je moet zo i zo een paar keer het voer invegen lijkt mij

Ik voer de koeien 's ochtends om half tien en schuif het nu nog maar één keer aan, ' s avonds om een uur of tien. Voorheen moest dat vaker op de dag om dat ze door het zoeken het voer wegschuiven. 's Ochtends hadden ze het dan ook zo ver weggeschoven dat er nog een hele rand lag waar ze niet meer bij konden. Nu is dat niet meer het geval.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » ma dec 23, 2013 13:01

Arno schreef:Zo moeilijk is het natuurlijk nie om water vorst vrij te houden ,ik neem an dat iedereen dat in zn stal en tankkamer ook doet :?
Is allemaal niezzo schokkend nieuw ,droge koeien gooit hier zon beetje iedereen wel water in t rantsoen en bij drogere melkkoeien rantsoenen word het ook al jaren geadviseerd ,mengt beter ,minder uitsorteren en blijkbaar eet een koe nie graag een heel droog rantsoen.
Henk hep weer zn klassieke reactie dattie t eigelijk al nix vind voordattie uberhaupt het fillempie gezien hep :? :lol: :lol: :lol:

Was geen filmpje te zien toen ik er op reageerde :no: dus vandaag beelden pas gezien :idea: en als ik die dude hoor vertellen dat ie zn mengert moes verbouwen omdat ie anders de tjap niet meer mengde dan wordt ik door niet enthousiast van nee :no: en ik weet wel, tis hip dus behoor je het vetcool te vinden :roll: maar daar heb ik altijd royaal schijt aan gehad :idea:
Dr is eik niks nieuws onder de zon :no: een rantsoen van 35% ds roepen mapmannen heel hun leven al :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » ma dec 23, 2013 13:53

Ja een beetje water toevoegen is nie zo moeilijk :no: Maar die zemel hek nie eens af gekeken :oops: :oops: vond hem maar een beetje lullen als een kip zonder kop :oops: :oops: .22 minuten mengen poets je de $$ voordelen natuurlijk drek al weer weg :wink: (n)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » ma dec 23, 2013 13:55

@henk
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele diepe zucht :?
Ten 1e adviseerd niemand om een zeiknat silage rantsoen van 35% te maken,ten tweede ,henk doet het niet dus automatisch is het "onzin ,en men doet dat alleen omdat het vetcool :roll: is"
Een droge koeien rantsoen of een erg droog mk rantsoen voert vele malen beter met minder uitsorteren als je er wat water bijknikkert ,dat is een feit ,hep nix te maken met dat jij daar 'schijt an hep'.
Hebben hier een goed gezegde daarvoor ,hep iets te maken met hoofd en daglicht enzo :wink: 8)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor kobonde » ma dec 23, 2013 13:59

Het hele idee is dat het krachtvoer aan het gras plakt, en alles zo fijn maakt dat er niks te selekteren valt, en de koe er
makkelijker veel van vreet doordat je alle struktuur er uit haalt. Het druist in tegen alles wat ons altijd is voorgehouden.
Maar de resultaten lijken erg goed, je moet niet vergeten dat de produktie per koe in DK nogal wat hoger is dan in nl.
en er meer krachtvoer/per koe gevoerd wordt. Omdat het qwotum bijna niks kost is er meer focus op een hoge,
produktie per koe. in NL word er gefocust op saldo/per liter in DK op saldo/per Koe.
Het zijn vooral bedrijven die al boven de 10000 kg per koe/jaar liggen die er mee beginnen om zo meer voer in de koe te krijgen.
Nu zullen er velen zijn die zeggen het gaat toch zo slecht in de Deense melkveehouderij, maar dat ligt niet aan het
saldo, maar door te snelle uitbreiding met te dure stallen te dure grond en te hoge finacierings lasten, valuta en
renteswaps.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor wit » ma dec 23, 2013 14:21

Oké, water toevoegen om een te droog rantsoen beter op te laten nemen en het krachtvoer niet te laten uitselecteren,prima (y)
Maar bij al een hoog krachtvoeraandeel de aanwezige structuur tot snot mengen om zodoende meer voer in de koe te krijgen :?
Varkens vreten brijvoer,koeien herkauwen bij mijn weten.
Maar daar zal het geheim wel inzitten,koeien hoeven niet meer te herkauwen :arrow: meer tijd om te vreten :arrow: minder energie nodig vanwege niet herkauwen :arrow: meer energie voor productie (q) Wel genoeg bicarbonaat bijmengen natuurlijk.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Arno » ma dec 23, 2013 15:09

Daar hep je wel gelijk in natuurlijk ,dat geneuzel op dat fillempie moejje ook nie teveel aandacht an besteden ,klauwproblems los je nl niet op in een paar maanden ,en compleet overmengen is ook onzin.
Wel weer intressant dat dat peeconnetje moest worden uitgerust met een uitvinding van supreme om een beetje fazzoenlijk te mengen 8) :lol: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » ma dec 23, 2013 15:17

ik vind het mooi deze discusie :yes: :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Niels » ma dec 23, 2013 16:23

@ Wit, beetje onzin allemaal natuurlijk om een goed gemengd rantsoen met varkensvoer te vergelijken. Al je krachtvoer bestanddelen malen en in een brok persen is ook niet meteen de beste oplossing. Over varkensvoer gesproken. :roll:
Niels

Berichtdoor Henk » ma dec 23, 2013 16:42

Arno schreef:@henk
Ten 1e adviseerd niemand om een zeiknat silage rantsoen van 35% te maken,ten tweede ,henk doet het niet dus automatisch is het "onzin ,en men doet dat alleen omdat het vetcool :roll: is"
Een droge koeien rantsoen of een erg droog mk rantsoen voert vele malen beter met minder uitsorteren als je er wat water bijknikkert ,dat is een feit ,hep nix te maken met dat jij daar 'schijt an hep'.
Hebben hier een goed gezegde daarvoor ,hep iets te maken met hoofd en daglicht enzo :wink: 8)

Kan allemaal wel wezen maar wat's new :?: Het gaat er grofweg over dat een te droog mengsel slechter opneemt en de koeien makkelijker uitsorteren......da wisten wij boeren 25 jaar geleden toch al :yes: Toen adviseerden ze al rantsoenen van 35-40% ds te maken :idea: dus de nieuwswaarde van dat waterverhaal is vrij nihil vind ik.
En water bijmengen; welke veehouder heeft er op een logistiek goed plaats een watervoorziening hangen met een voldoende grote opbrengst :?: En waarbij je precies kan zien hoeveel liter je dr in dropt :?: Tzal in 10 van de 9 gevallen wel weer aankutten worden met een waterslang...
En dat 2 x 11 minuten mengen vind ik wel de allergrootste domper (n) (n) Tot vorige week mengden we allemaal te lang en werd alles vermoest :roll: en nu ineens ken het niet lang genoeg... :?
Ik vind het fijn voor de bedenkers van dit wateravontuur dat sommige trendwatchers hier enthousiast van worden :) maar als je de zaak nuchter benadert is het al meddal weinig nieuws onder de zon :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mark P » ma dec 23, 2013 16:44

Voegen hier ook wel water toe aan te een te droog rantsoen proberen altijd rond de 40% te komen bevalt wel goed maar willen er nog wel graag een beetje structuur in houden.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma dec 23, 2013 16:53

Henk schreef:
Arno schreef:@henk

Kan allemaal wel wezen maar wat's new :?: Het gaat er grofweg over dat een te droog mengsel slechter opneemt en de koeien makkelijker uitsorteren......da wisten wij boeren 25 jaar geleden toch al :yes: Toen adviseerden ze al rantsoenen van 35-40% ds te maken :idea: dus de nieuwswaarde van dat waterverhaal is vrij nihil vind ik.
En water bijmengen; welke veehouder heeft er op een logistiek goed plaats een watervoorziening hangen met een voldoende grote opbrengst :?: En waarbij je precies kan zien hoeveel liter je dr in dropt :?: Tzal in 10 van de 9 gevallen wel weer aankutten worden met een waterslang...
En dat 2 x 11 minuten mengen vind ik wel de allergrootste domper (n) (n) Tot vorige week mengden we allemaal te lang en werd alles vermoest :roll: en nu ineens ken het niet lang genoeg... :?
Ik vind het fijn voor de bedenkers van dit wateravontuur dat sommige trendwatchers hier enthousiast van worden :) maar als je de zaak nuchter benadert is het al meddal weinig nieuws onder de zon :idea:

Ik ben van 38 naar 35 % gegaan, dan zou ik geen effect hoeven verwachten als ik jouw verhaal zou volgen. De natte kuil maakt de droge kuil gewoon niet nat genoeg om niet meer geselcteerd te kunnen worden.

Water bijvoegen doe ik met een IBC vat. Eén keer in de 4 dagen ff vullen met de slang. IBC vat, palletvork zit er gewoon standaard in, hang je gewoon boven de menger zodat je de kraan vanaf het bordes kunt bedienen en gewoon ff op de wegerij kijken hoeveel liter water erin gaat.
Hookwood Holsteins

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer