compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Gerton » za dec 21, 2013 21:48

W.A schreef:Interessant !! Ik ga ook eens kijken voor wat veranderingen. Mais en luzerne is vrij droog, totaal rantsoen is rond 50 %.

Alleen in de winter een beetje lastig met dat water...

TMR on the rocks... :lol:
Gerton

Berichtdoor Niels » za dec 21, 2013 22:16

Ik zat al op 42% ds in het rantsoen met 9 liter water per koe, heb dit de afgelopen dagen nog een beetje opgevoerd en meng aanzienlijk meer. Koeien waren al vast op de mest, dus beetje proberen kan geen kwaad. Geven nu 30,5 kg per koe per dag. Molken al goed, maar de afgelopen dagen nog wat gestegen (y) Met volledig TMR rantsoen.
Niels

Berichtdoor jan.nl » za dec 21, 2013 22:54

Tmr gaat het hier niet worden,koeien moeten wel beetje gelokt worden naar melkrobot.Wat me opvalt dat er veel over wordt geschreven productie van 10.000, kg gezonde koeien, geen pootgebreken meer ,maar fin zie ik nix :no:,Hoe gaat het bij - 15 graden vorst :|
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Corjan » za dec 21, 2013 22:58

Bak sneeuw er in Jan :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jan.nl » za dec 21, 2013 23:08

Corjan schreef:Bak sneeuw er in Jan :idea:

Ja,kookt de wagen weer over :wink:
jan.nl

Berichtdoor jan.nl » za dec 21, 2013 23:11

Maar voor jou is het makkelijk Corjan,ff met fikkie onder de kraan en in de winter ff door de sneeuwhoop buldozeren :yes:
jan.nl

Berichtdoor Arno » zo dec 22, 2013 00:41

Zo moeilijk is het natuurlijk nie om water vorst vrij te houden ,ik neem an dat iedereen dat in zn stal en tankkamer ook doet :?
Is allemaal niezzo schokkend nieuw ,droge koeien gooit hier zon beetje iedereen wel water in t rantsoen en bij drogere melkkoeien rantsoenen word het ook al jaren geadviseerd ,mengt beter ,minder uitsorteren en blijkbaar eet een koe nie graag een heel droog rantsoen.
Henk hep weer zn klassieke reactie dattie t eigelijk al nix vind voordattie uberhaupt het fillempie gezien hep :? :lol: :lol: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Flyinghollander » zo dec 22, 2013 07:25

Ik drink ook het liefst wat bij mij eten, ok ben geen koe maar broodje pindakaas krijg je moeilijk weg :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Sander » zo dec 22, 2013 10:04

je kunt toch ook gewoon zorgen dat je mais en gras niet te droog de kuil in gaan? hookwood kun je uitleggen waarom je het bent gaan doen, en wat je verwachtingen zijn?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » zo dec 22, 2013 10:07

Volgens mij maken ze het zo nat dat je dat met natte kuil en mais niet red. Ik ben ook wel benieuwt naar hoe het gaat bij Hookwood, ik ben te schijterig om er mee te beginnen. Mooi dat een ander dat niet is.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Sander » zo dec 22, 2013 10:10

Flyinghollander schreef:Ik drink ook het liefst wat bij mij eten, ok ben geen koe maar broodje pindakaas krijg je moeilijk weg :mrgreen:

doe je boterham pindakaas maar in een diep bord. gooi je glas drinken er bij in, flink prakken en zoppen. eetse.
daar komt het dus ongeveer op neer?
Sander

Berichtdoor Sander » zo dec 22, 2013 10:11

opelmanta schreef:Volgens mij maken ze het zo nat dat je dat met natte kuil en mais niet red. Ik ben ook wel benieuwt naar hoe het gaat bij Hookwood, ik ben te schijterig om er mee te beginnen. Mooi dat een ander dat niet is.

droog kuil plus water is niet hetzelfde als natte kuil, qua ph etc. denk ik dan
Sander

Berichtdoor Flyinghollander » zo dec 22, 2013 10:32

Sander schreef:
Flyinghollander schreef:Ik drink ook het liefst wat bij mij eten, ok ben geen koe maar broodje pindakaas krijg je moeilijk weg :mrgreen:

doe je boterham pindakaas maar in een diep bord. gooi je glas drinken er bij in, flink prakken en zoppen. eetse.
daar komt het dus ongeveer op neer?

Heb je het filmje gezien? van co scholten zoek maar op facebook. wij doen het hier ook, alleen winters beetje meer lastig, alleen inweken lukt hier niet aangezien we meer mixen maken op een dag. Hier doen koeien het goed en ook geen grote last.
Flyinghollander

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 22, 2013 11:01

Sander schreef:je kunt toch ook gewoon zorgen dat je mais en gras niet te droog de kuil in gaan? hookwood kun je uitleggen waarom je het bent gaan doen, en wat je verwachtingen zijn?

Waarom? Omdat het eigenlijk wel logisch klinkt. Hier is met name de droge kuil met veel suiker lastig te mengen. Die selecteren ze makkelijk uit.

Ik vind het opvallend dat de koeien nu meer vreten, minder tijd aan het voerhek staan en meer in de ligboxen liggen.

Dit was eergisteren: http://youtu.be/dncmv9lcCbQ
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » zo dec 22, 2013 13:20

die boer op filmpje doet het nog maar sinds augustus 2013 mag ik aannemen? hij heeft het over augustus in elk geval. filmpje zal wel uiterlijk van begin december zijn dus max 4 maand ervaring. en hij verneemt een duidelijke afname witlijn defect. vind ik wel bijzonder....

verder is het ruwvoer 29-31 procent ds. voegt nog 200 kg water toe en het rantsoen is 35% ds.....

hookwood neem aan dat jij kuilen hebt met hogere ds. hoeveel water voeg jij wel niet toe? ook al ganzevoet op vijzel van je mengwagen gelast?
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer