compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Richt » ma okt 03, 2016 21:58

Henk schreef:
Richt schreef:
Wij voeren geen natte bijproducten omdat we genoeg ruwvoer hebben

:shock: dus vlgs jou zijn natte bijproducten ruwvoer :?:

Nee, zeker niet, maar om bijproducten te gaan kopen, en dan een ruwvoer overschot te creëren...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma okt 03, 2016 22:07

Henk schreef:Waarom voer je niet gewoon wat natte bijproducten ipv dat gepruts met water :?:

Dat geklooi Met die bijprodukten, Water is veel makkelijker, geen silo voor modig en hoeft niet afgedekt te worden en ook niet opengemaakt te worden. Geen verliezen.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Henk » ma okt 03, 2016 22:08

Bijproducten zijn krachtvoer :idea: Er hangen hier slimmeriken rond die er van overtuigd zijn dat bijv. citruspulp heel iets anders is dan gedroogde citruspulp waar water bij wordt gemikt :) en dat gedroogde pulp heeeel iets anders is dan gedroogde perspulp...

Dus stel je woont in NL of een ander land waar wel bijproducten te krijgen zijn, waarom zou je dan de duurdere droge versie kopen om er vervolgens water bij te donderen, terwijl de natte versie kant en klaar op je erf komt, en meestal goedkoper :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » ma okt 03, 2016 22:09

Petro Pelgrum schreef:
Henk schreef:Waarom voer je niet gewoon wat natte bijproducten ipv dat gepruts met water :?:

Dat geklooi Met die bijprodukten, Water is veel makkelijker, geen silo voor modig en hoeft niet afgedekt te worden en ook niet opengemaakt te worden. Geen verliezen.

apv of ev heeft 0 verliezen :idea: en geen geklooi met water (y) Maar je bedoelt dat het bij jullie moeilijker verkrijgbaar is :?:

Henk

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 04, 2016 04:45

Droge bietenpulp of natte bietenpulp of droge vezel of natte vezel vullen allemaal meer in de koe als bijv graan of soja of raap.
Dus als er te veel ruwvoer op het erf ligt zie ik het nut er niet van in om die produkten te voeren.
En wat is er nou makkelijker dan water in de mengwagen te laten lopen, hoef je niks aan te doen. :no:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 04, 2016 06:00

Bij een volledig grasrantsoen zou het evt wel nodig zijn om bietenpulp te gebruiken .
Petro Pelgrum

Berichtdoor Richt » di okt 04, 2016 09:38

Petro Pelgrum schreef:Droge bietenpulp of natte bietenpulp of droge vezel of natte vezel vullen allemaal meer in de koe als bijv graan of soja of raap.
Dus als er te veel ruwvoer op het erf ligt zie ik het nut er niet van in om die produkten te voeren.
En wat is er nou makkelijker dan water in de mengwagen te laten lopen, hoef je niks aan te doen. :no:

:yes:
extra silo's benodigt, extra voer open hebben liggen of even slang in de menger en pomp aan, zit er in no time paar honderd liter water in (y)

Goed, in NL zijn bij producten wel iets goedkoper door minder transport, en je hebt vaak minder ha/koe, dan is het misschien sneller interessant, maar hier zonder derogatie en met grond waar granen en akkerbouw niet interessant zijn heb je al snel genoeg ruwvoer op eigen bedrijf.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » di okt 04, 2016 10:19

apv kun je hier vol op krijgen en voor bijna niks :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » di okt 04, 2016 10:48

Wij betalen netto iets van 25 euro/ ton. Da's 1,50/%ds.
Tis wel zo dat alleen producten als apv en ev geen verliezen hebben (y) en je hoeft het niet af te dekken.
Ja goed, met vorst moet je het vorstvrij zien te houden :yes: maar da's met water niks anders :no:
Verder hebben we de ervaring dat ccm ook een product is wat nihil verliezen heeft (y)

Helaas met eiwitrijkere producten zoals bostel en div. 'grain' producten slechtere ervaring. Voer daarom eiwit eik altijd in droge vorm zoals sojaschroot.

Henk

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 04, 2016 11:09

Als je veel regen krijgt als je geen plastic op je apv hebt liggen klopt de ds ook niks meer van,en als je pech hebt dan loopt het zo van het erf af :lol:

We hebben het al eens gevoerd maar gelukkig mee gestopt.
Petro Pelgrum

Berichtdoor G.U. » di okt 04, 2016 11:13

Petro Pelgrum schreef:Als je veel regen krijgt als je geen plastic op je apv hebt liggen klopt de ds ook niks meer van,en als je pech hebt dan loopt het zo van het erf af :lol:

We hebben het al eens gevoerd maar gelukkig mee gestopt.

Omdat het wegdreef of paste het niet mooi ?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor HoK » di okt 04, 2016 12:16

Henk, we zitten enorm ruim in het ruwvoer. Als ik natte bijproducten ga voeren om te corrigeren verdring ik meer gras dan dat ik met soja/raap/maismeel ga corrigeren.
HoK

Berichtdoor Henk » di okt 04, 2016 13:39

Mss dat zoiets in DK wegdrijft maar bij ons tot heden nog niet :)
Ik voer het al meer dan 30 jaar. De eerste jaren raakten mapmannen dr nog al es van in paniek 8) want het was 'stierenvoeier' en allemaal vevi :yes: dus moddervette koeien die van streek raakten en geen melk gaven :D

Gelukkig was er gegeven moment ook verstand en logica te koop voor de mapmannen 8) Denk dat in die tijd al mn aversie jegens dergelijk volk is ontstaan :wink:

Verder mag Hok mij es uitleggen waarom apv ruwvoer verdringt en meel aangelengd met water niet.

Henk

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 04, 2016 15:27

Henk schreef:Mss dat zoiets in DK wegdrijft maar bij ons tot heden nog niet :)
Ik voer het al meer dan 30 jaar. De eerste jaren raakten mapmannen dr nog al es van in paniek 8) want het was 'stierenvoeier' en allemaal vevi :yes: dus moddervette koeien die van streek raakten en geen melk gaven :D

Gelukkig was er gegeven moment ook verstand en logica te koop voor de mapmannen 8) Denk dat in die tijd al mn aversie jegens dergelijk volk is ontstaan :wink:

Verder mag Hok mij es uitleggen waarom apv ruwvoer verdringt en meel aangelengd met water niet.

Naar mijn weten is dat al een paar keer uitgelegd :lol:

In apv en bietenpulp zit veeeel meer rc dan in bijv graan of soja of raap. :wink:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 04, 2016 15:35

In apv en bietenpulp zit bijna net zo veel rc als in graskuil en je gps :mrgreen:
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer