compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Henk » di okt 04, 2016 16:09

Super gezond dus voor herkauwers (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Petro Pelgrum » di okt 04, 2016 17:51

Stro zit nog meer rc in :lol:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » di okt 04, 2016 18:40

:yes: (y) daarom ben ik best wel fan van gps :yes:

In tijden van overvloedig gras lazen we hier op vtf geregeld dat iemand een bult gras had laten drogen en er brokjes van had laten persen :yes: Tis in feite niks anders dan geperst ruwvoer :) dus te duur op die manier :yes:
Maar toch hebben veehouders goede resultaten met kunstmatig gedroogd gras en luzerne :yes:

Henk

Berichtdoor HoK » di okt 04, 2016 18:50

Henk schreef:Mss dat zoiets in DK wegdrijft maar bij ons tot heden nog niet :)
Ik voer het al meer dan 30 jaar. De eerste jaren raakten mapmannen dr nog al es van in paniek 8) want het was 'stierenvoeier' en allemaal vevi :yes: dus moddervette koeien die van streek raakten en geen melk gaven :D

Gelukkig was er gegeven moment ook verstand en logica te koop voor de mapmannen 8) Denk dat in die tijd al mn aversie jegens dergelijk volk is ontstaan :wink:

Verder mag Hok mij es uitleggen waarom apv ruwvoer meer verdringt en meel aangelengd met water niet.

Dat is m dus
HoK

Berichtdoor Erik S. » wo okt 05, 2016 07:17

Henk schreef::yes: (y) daarom ben ik best wel fan van gps :yes:

In tijden van overvloedig gras lazen we hier op vtf geregeld dat iemand een bult gras had laten drogen en er brokjes van had laten persen :yes: Tis in feite niks anders dan geperst ruwvoer :) dus te duur op die manier :yes:
Maar toch hebben veehouders goede resultaten met kunstmatig gedroogd gras en luzerne :yes:

:oops: :oops: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor ERICJAN » do okt 13, 2016 16:50

We voeren een eerste snede die lang is dus weinig eiwit suiker en veel rc, hoeveel melasse kan je per koe erbij doen? om genoeg suiker te krijgen?
ERICJAN

Berichtdoor Petro Pelgrum » do okt 13, 2016 18:17

Beetje afhankelijk van hoeveel zetmeel je voert, maar je kunt al gauw een kg voeren.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor maistro » do okt 13, 2016 20:52

ERICJAN schreef:We voeren een eerste snede die lang is dus weinig eiwit suiker en veel rc, hoeveel melasse kan je per koe erbij doen? om genoeg suiker te krijgen?

bij kuil met 150gr.suiker heb je bij 7kgds (50/50 gras/mais) al 1050gr.
al verliest een kuil door broei wel wat suiker
suiker is deels te vervangen door snel zetmeel
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor postma friesland » vr nov 11, 2016 16:45

we zijn aant rondkijken voor een andere mengwagen, onze horizontale is bijna versleten. Wij voeren ook compact of een soort van. mengwagen laden met gehammerde gerst, distillers grain, maatmeel en andere toevoegingen, dan ruwvoer erin. Laatste doen we whey (bijproduct van kaasmaken) en water erbij. We mengen pas als we de whey en water erin doen en dan 15-20 minuten mengen, vervolgens lossen.

heb nu een week de messen uit de versleten kuip maar ze moeten weer terug anders wil het niet goed compact worden denk ik.
Mijn vraag, is er voordeel bij om nu een horizontale mengwagen aan te schaffen, volgens mij hebben enkele prakkers al de overstap gemaakt en ben nieuwsgierig naar hun resultaat. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat bij ons de bevroren stukken in de winter een probleem kunnen zijn, en in geval van een droog jaar je meer moeite hebt om een stro/graan rantsoen te mengen.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Henk » vr nov 11, 2016 18:07

Waarom meng je niet bij aanvang voeren :?: Dan heb je het al aardig gemixed wanneer je de nattigheid dr bij doet :yes:

Verder lees ik met stijgende verbazing over de interesse in horizontale mengers :o Die dingen zie je zeeeeeeeeeer hoogst zelden nog, hoogstens bij een aankomende stoppert waar al 30 jaar nix meer veranderd is.

Was vroegah zomaar duk iet met die horizontalen :? Kheb er 4 gehad maar dan was het de aandrijfketting, dan liep ie weer vast op een grote flos lang gras en de mesjes moes je dr met lock tight op zetten anders kwamen ze er met het voeren mee uitgezwieperd en kon je koeienkoppen gaan rapen :(

Henk

Berichtdoor MarcB » vr nov 11, 2016 18:29

Ik er ook 2 horizontale versleten en dan nog beide met frees. Waren allebei Chv wagens. Volgens mij overgeschilderde Marmix wagens. Maar in alle problemen die Henk beschrijft ken ik helemaal niet. Het enige wat je regelmatig onderhoud aanhad was het losbandje en de messen op de frees.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor MarcB » vr nov 11, 2016 18:34

Het grote verschil is dat een vertikale een vrije menging is een horizontale een gedwongen menging is. En bij compact voeren past gedwongen beter.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor postma friesland » vr nov 11, 2016 19:48

Net ff aant trug lezen, zie ik dat ik horizontale heb getypt bij wat we nu hebben, we hebben nu dus een verticale.

Is eigenlijk om 2 redenen dat we em vol gooien zonder te mengen, melkkoeien worden 2x per dag een vracht voor gemaakt en de 2e zet ik dat sochtends klaar. als het niet gemongen is blijft het beter koud en trekt ie makkelijk los nadat ie 6-8 uren heeft stilgestaan.
Zie er niet zoveel nut in om het eerste component langer te mengen dan het laatste wat je erin doet. We hebben de wagen om te mengen niet om te snijden in eerste instantie, dus de effectieve mengtijd waarin alles gemongen wordt begint pas nadat het laatste erin zit. plus op deze manier bespaar je bult diesel en slijtage aan mixer.

De horizontale die ik hier heb gezien zijn wel allemaal 4 vijzel wagens.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor john verhaar » zo nov 13, 2016 16:25

Ff paar plaatjes van ons compact voeren

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars