compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor poekske » ma maart 19, 2018 18:43

Lach ik? Enne hier word ook alles gerekend
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Knooiert » ma maart 19, 2018 19:14

boer pieter schreef:Waarom .jij lacht er misschien om maar ik kan jou vertellen dat bij veel boeren hier alles wordt berekend en mee genomen in een budget het verschil in 4 of 5 of zelfs 6 keer maaien is bij mij per snee 6 7 duizend euro stel ik heb iets minder eiwit kun je voor 7 duizend euro ook wel kv kopen wat een stuk minder werk is en geen verlies en het hele erf vol leggen met voer moet je ook niet willen
Kunje dan niet beter helemaal geen voer telen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knooiert

Berichtdoor kobonde » ma maart 19, 2018 19:17

boer pieter schreef:Waarom .jij lacht er misschien om maar ik kan jou vertellen dat bij veel boeren hier alles wordt berekend en mee genomen in een budget het verschil in 4 of 5 of zelfs 6 keer maaien is bij mij per snee 6 7 duizend euro stel ik heb iets minder eiwit kun je voor 7 duizend euro ook wel kv kopen wat een stuk minder werk is en geen verlies en het hele erf vol leggen met voer moet je ook niet willen

Van een keer vaker maaien krijg je geen voeroverschot, eerder anders om omdat kwalitiet beter is vreten ze er meer van en kan je met minder krachtvoer toe of meer melk met dezelfde hoeveelheid krachtvoer.. Ik heb tot nu altijd 4 keer gemaaid, 1 en 2 snee koevoer en 3 en 4 pinkenvoer maar we hebben nu zoveel pinken voer dat we daar nog wel een jaar mee vooruit kunnen dus toch maar 5 keer maaien dit jaar. En 14 ha graan combinen ipv GPS.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor M H » ma maart 19, 2018 20:54

Arno schreef:
M H schreef:precies Het Honderd, dat is de truc. drain staat dus hele leven onder water, hebben hier al 6 ha paar jaar geleden gedaan. nu gaan we op een ha of 5 na alles doen. in combi met waterschap, die onze hele polder met allerlei metingen in de gaten houden. of er daadwerkelijk zoveel winst te halen is op het gebied van CO2 en bodemdaling.

met moeras aanleggen verslechter je het milieu veel harder, doordat er dan veel meer methaan vrij komt, wat volgens de geleerden knap beroerder is dan CO2

Ik snap niet hoe dat water bij die drainage komt :?: ,principe van drain op klei is sponseffect ,water trek naar droogste grond toe wat altijd om je drainagepijp is maar als daar altijd water in staat werkt dat principe niet ,hoe werkt dat op veen dan :?:

toch werkt het hier wel wat betreft nattigheid, percelen zijn iets eerder droog. water zoekt dan toch de weg van de minste weerstand op schijnbaar. zelf vind ik de winst in voorjaar en najaar, minder dan wordt gezegd. weideseizoen zou 3 weken verlengd kunnen worden. is in mijn ogen geen week. als het nat wordt in het najaar, wordt het ook op deze percelen al snel te nat. maar ze zijn wel eerder droog. scheelt wel een paar dagen.

grootste winst is waarschijnlijk de zomerperiode. minder bodemdaling, door hoger grondwaterpeil. alleen zie je dat als boer niet binnen een paar jaar. en super droge zomers hebben wij hier de laatste 3 jaar ook niet gehad. om aan te tonen dat hier het gras bleef groeien en de overige percelen niet.

tot nu toe zijn er weinig alternatieven, maar wie weet wat de toekomst brengen gaat.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor MelkboerLuc » ma maart 19, 2018 21:42

viewtopic.php?f=6&t=7484 alles over drainage

in dit topic alles over CV = Compact Voeren
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor wijnbergen » do maart 22, 2018 08:58

kobonde schreef:

Van een keer vaker maaien krijg je geen voeroverschot, eerder anders om omdat kwalitiet beter is vreten ze er meer van en kan je met minder krachtvoer toe of meer melk met dezelfde hoeveelheid krachtvoer.. Ik heb tot nu altijd 4 keer gemaaid, 1 en 2 snee koevoer en 3 en 4 pinkenvoer maar we hebben nu zoveel pinken voer dat we daar nog wel een jaar mee vooruit kunnen dus toch maar 5 keer maaien dit jaar. En 14 ha graan combinen ipv GPS.

wil je een beetje goed gras hebben en houden moet je de laatste jaren wel 5 x maaien, het groeit maar door.
1,2 en 3 snee voor de koeien, 4 en 5 voor de pinken. Maar t kost idd zat, zo'n 100€ per ha per snee.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Richt » do maart 22, 2018 09:50

Das nog redelijk goedkoop als dat alles LW is, wij zitten ook op ca 100€ per ha, maar maaien grootdeel zelf, schudden als nodig zelf en harken zelf.

En kuil afdekken ook helemaal zelf
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wijnbergen » do maart 22, 2018 11:00

alleen het schudden zelf als het nodig is, meestal alleen de 1e snee, afdekken helpt de loonwerker met de folie erover trekken.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Kasé5 » do maart 22, 2018 11:35

Hier liever 4x dan 6x alles over crossen.
Echter 1. natuur, gras blijft maar doorgroeien, brengt je steeds vaker bij 6x :(
en 2. kwaliteit. Elk dorp heb wel één of twee écht vroege boeren en we maaiden altijd een week tot 10 dgn later dan de eerste. Beetje om redenen die Henk hier ook noemt. Kon je de 2e keer al gemakkelijk 3 weken later want hergroei is ook rustiger (y) .
Afgelopen jaar wederom dikke week later dan nr.1 maar daarna precies elke maand het mes erin
> allemaal zeer pittig spul maar moet eerlijk zeggen dat het toch met minder krachtvoer goed wil melken én voer ok geen struktuur meer bij :? .
Begin blijkbaar het CV-eren toch een beetje te leren :oops:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor maistro » za maart 24, 2018 18:35

hier ook 0 stuktuur bij
wel pittig spul = minder kv
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer pieter » vr mei 25, 2018 14:17

wat doen jullie om het voer met dit warme weer koud te houden was net even bij én echte prakker hij deed 11 liter water per koe en lied de menger minstens 25 min vol gas draaien, echt hutspot zeg maar maar kom het maar slecht koud houden ,hij had al van alles geprobeert zei ie ,heb hem al meerdere keren gezegt dat ie zich moet aan melden op het forum maar nog steeds niet gedaan
zie ik 8) wie heeft er én goede tip (ik had wel én tip maar ja dat wil hij niet )moet wel zeggen koeiendeden het goed
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » vr mei 25, 2018 14:22

11kg ijs ipv 11kg water erin doen :mrgreen:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Flyinghollander » vr mei 25, 2018 14:32

boer pieter schreef:wat doen jullie om het voer met dit warme weer koud te houden was net even bij én echte prakker hij deed 11 liter water per koe en lied de menger minstens 25 min vol gas draaien, echt hutspot zeg maar maar kom het maar slecht koud houden ,hij had al van alles geprobeert zei ie ,heb hem al meerdere keren gezegt dat ie zich moet aan melden op het forum maar nog steeds niet gedaan
zie ik 8) wie heeft er én goede tip (ik had wel én tip maar ja dat wil hij niet )moet wel zeggen koeiendeden het goed

Zijn de kuilen soms ook al warm?
Flyinghollander

Berichtdoor W.A » vr mei 25, 2018 14:37

Dan kan de goede man wel wegkomen met ze'n diesel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor postma friesland » vr mei 25, 2018 15:19

Net als fly zegt, warm of schimmel int voer? Wij hebben enkele jaren een toxinbinder int voer op basis van een zuur. Onze kuilen zijn lang niet perfect maar met dit spul weinig broei int voer en buffert vomitoxin (soort Mycotoxin) wat int graan kan voorkomen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer