compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Corjan » vr dec 14, 2018 14:56

Gemiddeld geeft een koe voor elk uur dat ze meer ligt een pond extra melk. :wink: Das gemiddeld dus ook met dimond stuf,vectors, pushers en prak feeding boeren. Koeien maken liggend melk………………..zelfs bij Pieter :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » vr dec 14, 2018 15:39

Huh :shock: dus als die koe staat te eten ,drinken of ff moet wachten op een open ligbox dan staat het melluk maken uit :?: :?
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » vr dec 14, 2018 16:00

Arno schreef:Huh :shock: dus als die koe staat te eten ,drinken of ff moet wachten op een open ligbox dan staat het melluk maken uit :?: :?

nee hoor :no: maar dat willen ze graag dat we dat geloven tuurlijk moet een koe liggen rusten en herkouwen ,ik ken er zat boeren die een nieuwe stal hebben gebouwt met zand diepstrooisel ed of die ze mooi in het land hebben liggen en waar de koeien geen drup meer melk geven ,comfor doet veel voor de algehele gezondheid van een koe maar dat ze direkt meer melk er van geven geloof ik niet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » vr dec 14, 2018 16:26

Naahjaah ,een gezonde happy koe geeft natuurlijk meer als het alternatief ,en een koe moet inderdaad zoveel mogelijk liggen maar we moeten nie net gaan doen of ze alleen melluk maakt als ze in een box ligt ,ze doet dat de hele dag ,zelfs tijdens het melken :wink:

In de huidige economie hier in Michigan kan het simpelweg beter uit om zoveel mogelijk melk uit een groep te halen en niet helemaal wakker te liggen van produktie per koe :idea:
Arno

Berichtdoor Corjan » vr dec 14, 2018 19:25

Ja natuurlijk is dat zo. Maar volgens mij is het toch wel belangrijk dat er tijd overblijft voor een uurtje extra in de box. En er is onderzoek naar gedaan. elk uur extra is een pond milk :yes: En ja of dat past in de economie in Michigan da weet ik natuurlijk weer niet :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » vr dec 14, 2018 21:34

Nahjah was ook meer een vb dat koeien nog steeds melk geven als ze niet direct een plek hebben ,heb meerdere ‘adviseurs’ en ‘experts’ voorbij zien komen die neuzelen over 75-80% bezetting in verse groepen ,kost meer dan het opbrengt en brengt verbazingwekkend weinig extra melk per koe :idea:
Arno

Berichtdoor Henryw » za dec 15, 2018 11:05

Arno schreef:Huh :shock: dus als die koe staat te eten ,drinken of ff moet wachten op een open ligbox dan staat het melluk maken uit :?: :?

Als een koe staat is het niet zo dat er geen melk wordt geproduceerd maar wel minder dan wanneer de koe ligt. Dit komt doordat er bij een liggende moe meer bloed -en daarmee mee voedijngsstoffen- door het uier gepompt wordt.

Bron:
https://www.veearts.nl/2018/overbezetti ... kost-geld/
Henryw

Berichtdoor wijnbergen » za dec 15, 2018 12:19

Arno schreef:Nahjah was ook meer een vb dat koeien nog steeds melk geven als ze niet direct een plek hebben ,heb meerdere ‘adviseurs’ en ‘experts’ voorbij zien komen die neuzelen over 75-80% bezetting in verse groepen ,kost meer dan het opbrengt en brengt verbazingwekkend weinig extra melk per koe :idea:

Las hier pas een verhaaltje van de zelfbenoemde adviseurs om 1,5 ligbox per droge koe te hebben :shock:
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Roderick » za dec 15, 2018 14:52

Het is ook allemaal weer lekker zwart/wit :lol: :lol:

Ja, koeien maken de hele dag melk :yes: :yes: , staand, vretend, melkend :yes: .....maar liggend maken ze tot 3x meer melk per uur dan iets anders, dus is comfort en ligtijd wel belangrijk :arrow: vandaar zand en niet te gekke overbezetting :yes:
Daar is ook zat onderzoek naar gedaan :idea:

@Arno, je krijgt idd meer melk uit een verse groep met 100% bezetting, maar hier gaat alles (y) (y) met 80/90% bezetting, zodra we naar 100% gaan in de verse groep zien we toch langzaam meer trubbles :yes:
Een lebmaag draaing, een paar ketose koeien enz.
Ik wil eigenlijk niet over die 90% gaan in de verse.
rest zit ik nu op 130% :oops: en dat gaat OK, maar is niet super. :no: :no: en dat kost wat melk :yes: Ik denk dat het met 110/120% toch wel ophoud. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor john verhaar » za dec 15, 2018 18:13

Hoelang zijn ze bij Jullie in de verse koeien groep :?: hier een week tot 10 dagen en dat is dan een groep met onder de 100% bezetting daarna gaan ze naar 1 van de andere farms of naar een groep met 110%
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Erik1979 » zo dec 16, 2018 12:38

john verhaar schreef:Hoelang zijn ze bij Jullie in de verse koeien groep :?: hier een week tot 10 dagen en dat is dan een groep met onder de 100% bezetting daarna gaan ze naar 1 van de andere farms of naar een groep met 110%

Wat voor stal hebben jullie voor de verse?

Alles ligboxen of ook wat op stro?

1 2 of 3 rijen ligboxen?
Erik1979

Berichtdoor john verhaar » zo dec 16, 2018 13:48

Wij hebben 4 and 6 rijers verse koeien groep in 4 rijer and niets op stro alleen voor het moment van afkalven
john verhaar

Berichtdoor Erik1979 » zo dec 16, 2018 20:12

john verhaar schreef:Wij hebben 4 and 6 rijers verse koeien groep in 4 rijer and niets op stro alleen voor het moment van afkalven

Bij 6 rijer 110% bezetting?

Dus direct na afkalven in ligboxen?
Erik1979

Berichtdoor john verhaar » zo dec 16, 2018 20:36

Yes,strohok voor verse koeien :? Afkalven is geen ziekte :idea: 6 rijers soms wel tot115% nog meer betekend vaak niet meer melk in de tank wel meeer voerkosten
john verhaar

Berichtdoor Erik1979 » zo dec 16, 2018 20:38

john verhaar schreef:Yes,strohok voor verse koeien :? Afkalven is geen ziekte :idea: 6 rijers soms wel tot115% nog meer betekend vaak niet meer melk in de tank wel meeer voerkosten

(y)
Erik1979

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer