onafhankelijk voeradvies TMR

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: onafhankelijk voeradvies TMR

Berichtdoor maistro » do sep 04, 2014 08:16

zou dat anti selectie niet werken met bv. aardappelvezels,tgc?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor poekske » do sep 04, 2014 08:19

Petro Pelgrum schreef:
poekske schreef:
Petro Pelgrum schreef:Ik moet het weer zeggen DE KOEIEN SELECTEREN ALS EEN GEK.
EERST SELECTIE VOORKOMEN DAN VOERRANTSOEN AANPASSEN ALS HET NODIG IS .

dus de niet mengwage voerders zijn dus prutsters en hun koeie geve niks?

Ik heb het hier over TMR en over het probleem bij deze veehouder.
Als je jezelf een prutser wil noemen moet je dat zelf weten, het zijn niet mijn woorden. :no:
Ik praat over koeien niet over personen. (y)

het belangrijkste blijft goed,en veel ruwvoer is mijn idee, dan kan het allemaal werken (y) .
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor poekske » do sep 04, 2014 08:21

Petro Pelgrum schreef:
poekske schreef:
wit schreef:Zelfs de meeste mengwagenvoerders zijn prutsers :mrgreen:

en compact natte pap voerders zijn dus kenners (y) best wat het soms regent in de kuil dus of koeien gaven geen drup melk :lol:
vreemd maar hier geen mengert dieseldrinker en koeien geven toch

Dat is toch mooi man als je goed tevreden bent, wat wil je nog meer? :)

dat zoals jij voert hoe nat is da dan ?
poekske

Berichtdoor Petro Pelgrum » do sep 04, 2014 08:45

35% ds
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor poekske » do sep 04, 2014 08:49

Is toch zo nat niet? Dacht dat het rond 30 was
poekske

Berichtdoor Petro Pelgrum » do sep 04, 2014 08:55

poekske schreef:Is toch zo nat niet? Dacht dat het rond 30 was

En dan is de graskuil 31 %ds mais 30% ds en gooi ik nog 800 l water op 130 koeien erbij.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor karst-jan » do sep 04, 2014 10:26

poekske schreef:het belangrijkste blijft goed,en veel ruwvoer is mijn idee, dan kan het allemaal werken (y) .

we hebben het over een volledig TMR rantsoen. en niet een ruwvoer rantsoen met brokjes erbij.
losse grondstoffen ontmengen gewoon makkelijk mits niet goed gemanaged. en dan krijg je pensverzuring terwijl je rantsoen wel klopt....
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor kobonde » do sep 04, 2014 12:27

Tot een 9000 L liter per koe werkt onbeperkt goed ruwvoer aangevuld met brok in de melkstal og automaten goed.
Boven de 10000 kg melk wordt het lastig en is het belanrijk dat elke hap precies het zelfde is en dat
lukt allen met TRM waar bij je zoveel water toevoegt dat de krachtvoer achtige grondstoffen aan de rest plakt.
Dat rantsoen wat Lotte eerder heeft beschreven heeft niks met TRM te maken, dat kan nooit gaan werken.
Naar mijn idee moet je de keuze maken tussen simpel en goedkoop, onbeperkt ruwvoer aangevuld met brok.
of volledig tmr.
Het heeft geen nut dien investering te doen in een mengwage, diesel en tijd te verbruiken als je het niet goed mengt
verkeerde produkten er in doet en minder dan 9000 kg/ koe melkt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor karst-jan » do sep 04, 2014 12:55

kobonde schreef:Tot een 9000 L liter per koe werkt onbeperkt goed ruwvoer aangevuld met brok in de melkstal og automaten goed.
Boven de 10000 kg melk wordt het lastig en is het belanrijk dat elke hap precies het zelfde is en dat
lukt allen met TRM waar bij je zoveel water toevoegt dat de krachtvoer achtige grondstoffen aan de rest plakt.
Dat rantsoen wat Lotte eerder heeft beschreven heeft niks met TRM te maken, dat kan nooit gaan werken.
Naar mijn idee moet je de keuze maken tussen simpel en goedkoop, onbeperkt ruwvoer aangevuld met brok.
of volledig tmr.
Het heeft geen nut dien investering te doen in een mengwage, diesel en tijd te verbruiken als je het niet goed mengt
verkeerde produkten er in doet en minder dan 9000 kg/ koe melkt.

helemaal eens. tot je laatste paar woorden. TMR heeft geen zin onder de 9000 liter :shock:
TMR heeft het voordeel dat je constant kan voeren, je minder smakelijk voer smakelijk kan maken, je losse grondstoffen kan voeren, geen krachtvoercomputers etc. nodig bent. dit heeft naar mijn idee niks met productie uit te staan :no:
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor kobonde » do sep 04, 2014 13:08

KJ onder 9000 kg voer je met TRM te duur en kun je beter indvidueel krachtvoeer verstrekken
Want veel koeien hunnen dan met heel weinig krachtvoer toe.
Bovendien zijn de jaarkosten van krachtvoer automaten nogal wat lager dan van een mengwagen.
Zelf voer ik met weelink systeem en krachvoer automaten, als ik een mengwagen koop moeten
de koeien minstens 1200 kg/ koe in produktie stijgen voor dat het bedrijfs resultaat er beter van wordt.
Het gaat er mij om aan te geven dat beide systemen het zelfde eind resultaat kunnen geven.
Zeker op kleine bedrijven is het voordeel van een voermengwagen zeer twijfelachtig.
De meerkosten die je maakt moet komen van meer melk of lagere voerkosten.
kobonde

Berichtdoor boer pieter » do sep 04, 2014 13:13

dat hoeft nniet kobonde als je je koeien in productie groepen doet kan tmr heel goed ook bij produktie van onder de 9000 maar ja vergt wel wat meer werk ,voer mengen kost gewoon geld
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor karst-jan » do sep 04, 2014 13:28

kobonde schreef:KJ onder 9000 kg voer je met TRM te duur en kun je beter indvidueel krachtvoeer verstrekken
Want veel koeien hunnen dan met heel weinig krachtvoer toe.
Bovendien zijn de jaarkosten van krachtvoer automaten nogal wat lager dan van een mengwagen.
Zelf voer ik met weelink systeem en krachvoer automaten, als ik een mengwagen koop moeten
de koeien minstens 1200 kg/ koe in produktie stijgen voor dat het bedrijfs resultaat er beter van wordt.
Het gaat er mij om aan te geven dat beide systemen het zelfde eind resultaat kunnen geven.
Zeker op kleine bedrijven is het voordeel van een voermengwagen zeer twijfelachtig.
De meerkosten die je maakt moet komen van meer melk of lagere voerkosten.

zolang je de tkt kort houd geven je oude koeien nog genoeg om die kosten terug te verdienen.
maar heb de kosten eigenlijk niet in mijn hoofd zitten. hoeveel kost een voermengwagen meer als een voerwagen. en dan bedoel ik vooral brandstof en onderhoud.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Henk » do sep 04, 2014 13:42

maistro schreef:zou dat anti selectie niet werken met bv. aardappelvezels,tgc?

Zwik vers gras in het mengsel, beginnen ze ook van bovenaf te happen ipv de neus dr in te drukken en te schuiven :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kobonde » do sep 04, 2014 15:49

boer pieter schreef:dat hoeft nniet kobonde als je je koeien in productie groepen doet kan tmr heel goed ook bij produktie van onder de 9000 maar ja vergt wel wat meer werk ,voer mengen kost gewoon geld

Ik zeg niet dat het niet kan natuurlijk kan je een TMR maken voor een lage produktie , ik bedoel dat het volgens mij
geen nut heeft kosten te maken om te mengen bij een lage produktie/ perkoe.
Mengen heeft alleen nut als de meerkosten worden goedgemaakt door meer melk of lagere voerkosten,
kobonde

Berichtdoor karst-jan » do sep 04, 2014 15:51

kobonde schreef:
boer pieter schreef:dat hoeft nniet kobonde als je je koeien in productie groepen doet kan tmr heel goed ook bij produktie van onder de 9000 maar ja vergt wel wat meer werk ,voer mengen kost gewoon geld

Ik zeg niet dat het niet kan natuurlijk kan je een TMR maken voor een lage produktie , ik bedoel dat het volgens mij
geen nut heeft kosten te maken om te mengen bij een lage produktie/ perkoe.
Mengen heeft alleen nut als de meerkosten worden goedgemaakt door meer melk of lagere voerkosten,

en betere gezondheid, lagere vervanging.
viva la weidegang
karst-jan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer