TMR hoe meng jij?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

TMR hoe meng jij?

Berichtdoor boerkees » di okt 21, 2014 21:25

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor een goed gemengd rantsoen. Vandaag naar een presentatie geluisterd van Colin Lotzof uit Israel, over het voermanagement van de bedrijven in Israel, dit staat lijnrecht tegenover het Compact voeren in Denemarken. Agrifirm komt met hun concept van Gemengd voeren 2.0. Wat is nu het juiste en wat zijn jullie ervaringen, vertel ook eens wat je in je mengwagen gooit, in welke volgorde en hoelang! en natuurlijk wat levert het op

Zelf heb ik een RMH stationer mixer. laad mengend eerst Koolzaadstro, soja, maatvoer daarna grassilage, melasse, majs en laat na laatste bak nog 3 minuten mengen. Mullerup freestall feeder voert uit in 6 porties over de dag. Fe 1,54 en 33,8 kg melk.
Wie niet waagt wie niet wint.
boerkees

Beroep: Ploeteraar met eigen Melkveebedrijf in Denemarken
Interesses: Economie, voeding en management van Melkkoeien

Re: TMR hoe meng jij?

Berichtdoor Flyinghollander » di okt 21, 2014 22:04

legt volgens mij ook aan wat bij jou past. Daarom bij 1 compakt andere keenen, weer ander blokje. IN rusland deden we, gras,krachtvoer, mais, constant mengen en op het laatst water erbij.
Flyinghollander

Berichtdoor Robert » di okt 21, 2014 22:14

Volgens mij is er net een hele discussie geweest.
Agrifirm 2.0 lijkt mij niet echt origineel. Wellicht kun je compact voeren eerst eens lezen
viewtopic.php?f=2&t=6711
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor poekske » di okt 21, 2014 22:56

alles op een hoop gooien , wat in roeren met minishovel, voeren 8)
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor MarcB » wo okt 22, 2014 08:18

hier eerst alles laden majs, stro, gras, mineralen, graan, soya, raps en dan terwijl er water in loopt laat ik hem mengen ongeveer een kwartier.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor h. groothuis » wo okt 22, 2014 08:35

doe eerst stro, mais, bijproducten ( geplette tarwe, eiwit meel, corngold minereralen) 2 soorten kuil,constant mengen voergang schoonmaken en als het droge kuil is vul ik water bij, op dit moment niet en dan leegdraaien.
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor maistro » wo okt 22, 2014 10:01

het is voor agrifirm gewoon commercie om een leuke binnenkomer te hebben
bij niet klanten , de ander pakt weer droogstand weer een ander jongvee ..etc....
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Dolph » wo okt 22, 2014 11:11

Hier eerst gras halen, daarna beetje gehakseld koolzaadstro bovenop, dan halve baal grof spul daarna twee blokken 1stee snee en daar weer boven twee bakken maïs. En als laatste een snufje eiwit-mengsel. Komt redelijk gehusselt er uit en de volgende dag is het bijna op. :wink:
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo okt 22, 2014 21:12

Hier eerst de wagen laden met mais, dan kuil, dan sojaraap en mineralen. Dan wordt de menger aangezet en wordt het water toegevoegd. Als het water er in zit wordt er nog 10 minuten gemengd.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor katerberg » wo okt 22, 2014 21:24

Ik werk met een Keenan. Vul 's avonds water ( slang aankoppelen, hoeveelheid instellen, watermeter stopt toevoer automatisch als hoeveelheid bereikt is). 's Morgens eerst geplette gerst, soja, mineralen en bierbostel. Dan Menger aan. Grassilage en tot slot de mais. Geheel 10 minuten na-mengen. Voer 2 keer daags. Dus na ochtend-voeren weer watervullen voor de avond. Meng nu 700 kg water, 185 kg geplette gerst, 150 kg soja, 350 kg bierbostel (28 % ds), 1250 kg gehakselde kuil (37 % ds) en 1600 kg mais (34 % ds). Dit twee keer daags voor 155 koeien. Koeien krijgen afhankelijk van lactatie-dagen max 7 kg brok geprogrammeerd in de melkstal.
katerberg

Berichtdoor Sander » wo okt 22, 2014 22:45

heb je bij zomerdag niet sneller broei door water toevoeging? en ga je hierna weer voor een keenan of ga je voor compact voeren. of heb je op deze manier ook nul selectie
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor katerberg » do okt 23, 2014 04:20

Sander schreef:heb je bij zomerdag niet sneller broei door water toevoeging? en ga je hierna weer voor een keenan of ga je voor compact voeren. of heb je op deze manier ook nul selectie

Afgelopen zomer ook water gebruikt. Wel wat sneller kans op broei maar doordat ik 2 keer daags voer is het geen probleem geweest. Selectie praktisch niks. Als ik water weg laat dan is het direct selecteren/schuiven met het voer...........Denk dat ik liever voor Keenan ga dan voor compact voeren....... :)
katerberg

Berichtdoor boer pieter » do okt 23, 2014 09:00

:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor h. groothuis » do okt 23, 2014 09:50

Is toch al bijna CV of heb ik het dan niet goed begrepen....zomers ook 2 keer voeren naast weidegang Reind :?: :?:
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor boer pieter » do okt 23, 2014 10:15

ben altyd al een keenan voorstander geweest heb zelf ook twee gehad voor ik hier kwam miijn ervaring met husselen is dat het niet te nat moet zijn rond de 35 tot 40 % dan mengen ze het best en niet te vol laden ,cv voer ligt rond de 33 % ds heb ik me laten vertellen en dan is een keenan of redroch niet echt de beste keuze omdat die er dan ballen van maakt .wat ik van mijn voer consilent hoor is at cv boeren in het algemeen hoger aandeel kv voeren en dik boven de 30 liter melken (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Volgende

Keer terug naar Koe en voer