TMR hoe meng jij?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: TMR hoe meng jij?

Berichtdoor wim van ginkel » zo jul 10, 2016 14:30

melken een 800.000 ltr op jaarbasis sander maar heb dat ding gebruikt gekocht had nog maar 3000 uur gelopen
denk eigenlijk niet dat het duurder is dan een getrokken wagen met voorlader trekker maar werkt wel veeeeeel makkelijker
en wordt ook daagje ouder en wil graag makkelijker gaan werken en al zou dat zo zijn mag het ook wel wat kosten maar ik denk dat dat erg meevalt (q)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor BsK » zo jul 10, 2016 15:39

Je bent nog niet eens 50 :mrgreen:
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor wim van ginkel » zo jul 10, 2016 15:48

BsK schreef:Je bent nog niet eens 50 :mrgreen:

nee maar wil wel tot mijn 65 door doen yarno en dan liefst niet toetaal versleten zijn :lol: (y)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor Niels » zo jul 10, 2016 18:13

bekapper schreef:100kg voer in de mengwagen een hele dag met broeierig weer. 's Anderendaags daar volle mengwagen met lekker vers voer, wat soms met veel moeite is gewonnen, overheen en doorgemengd. En dan maar klagen tegen de bekapper dat er problemen zijn en niet weten vanwaar ze komen :evil:

Als die 100 kg voer die in de wagen zit gaat broeien na één dag, is dat wat er voor het voerhek ligt ook niet best. Dan is er wel meer aan de hand dan het ontbreken van een 1400 toeren aftakas. :yes:
Niels

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo jul 10, 2016 18:24

Niels schreef:
bekapper schreef:100kg voer in de mengwagen een hele dag met broeierig weer. 's Anderendaags daar volle mengwagen met lekker vers voer, wat soms met veel moeite is gewonnen, overheen en doorgemengd. En dan maar klagen tegen de bekapper dat er problemen zijn en niet weten vanwaar ze komen :evil:

Als die 100 kg voer die in de wagen zit gaat broeien na één dag, is dat wat er voor het voerhek ligt ook niet best. Dan is er wel meer aan de hand dan het ontbreken van een 1400 toeren aftakas. :yes:

Ja warme kuilen.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor wijnbergen » zo jul 10, 2016 20:26

Dat broeit echt niet na een dag als je het er koud in gooit, denk niet dat het de levensduur vd mengwagen bevordert als je de vijzels rond laat vliegen met 1400 toeren aftakas.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma jul 11, 2016 05:08

wijnbergen schreef:Dat broeit echt niet na een dag als je het er koud in gooit, denk niet dat het de levensduur vd mengwagen bevordert als je de vijzels rond laat vliegen met 1400 toeren aftakas.

Die paar seconde zal wel niet zo'n probleem zijn dat de vijzels op hoge toeren draaien. :no:
Petro Pelgrum

Berichtdoor bekapper » ma jul 11, 2016 21:25

wijnbergen schreef:Dat broeit echt niet na een dag als je het er koud in gooit, denk niet dat het de levensduur vd mengwagen bevordert als je de vijzels rond laat vliegen met 1400 toeren aftakas.

Als je het er koud in gooit, is de kans groot dat die 100 kg na een dag niet gaat broeien en de rest aansteken. Wat als het er warm in gaat :?:
bekapper

Berichtdoor Niels » di jul 12, 2016 04:59

bekapper schreef:

Als je het er koud in gooit, is de kans groot dat die 100 kg na een dag niet gaat broeien en de rest aansteken. Wat als het er warm in gaat :?:

Dan zit het probleem dus niet in de mengwagen maar moet je het zoeken in in- en uitkuilmanagement.
Natter inkuilen zodat gras ook echt conserveert met een lage ph ipv hooi onder plastic bewaren. Korter hakselen om goed vast te rijden. Langere en lagere silos bouwen, glad snijvlak houden en kanten voor de zekerheid aan jongvee voeren ipv door het melkveerantsoen te mengen bijvoorbeeld.
Niels

Berichtdoor Henk » di jul 12, 2016 11:10

Heel leuk allemaal dat inkuilmanagement (y) behalve wanneer 100den kraaien al je kuilen naar zn grootje pikken :?
Paar jaar geleden van elke kuil de bovenste 30-50 cm op de mesthoop kunnen gooien :evil:
Ze prikten gewoon door de kraaienkleden heen :x Sindsdien overal dubbel kraaikleden en tot heden werkt dat.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » di jul 12, 2016 11:15

Henk schreef:Heel leuk allemaal dat inkuilmanagement (y) behalve wanneer 100den kraaien al je kuilen naar zn grootje pikken :?
Paar jaar geleden van elke kuil de bovenste 30-50 cm op de mesthoop kunnen gooien :evil:
Ze prikten gewoon door de kraaienkleden heen :x Sindsdien overal dubbel kraaikleden en tot heden werkt dat.

Laag zand werkt niet?
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » di jul 12, 2016 11:21

Als ie dr op blijft liggen mss wel maar elke stukje plastic wat bloot regent gaat aan flarden, zie ik in de omgeving...
Kheb trouwens alles sleufsilo's en er is geen ruimte voor een kraan oid om zand te scheppen. Expres zo gemaakt.

Henk

Berichtdoor Petro Pelgrum » di jul 12, 2016 11:48

Ik snap niet dat de kraaien door het net kunnen pikken.
Hier barst het vd roeken, als je s'avonds klaar bent met kuilen en je er plastic op gooi moet je ook direct een net opleggen want anders is het plastic geperforeerd de volgende morgen.
Met een net kunnen ze er geen gaten in krijgen als er natuurlijk geen gaten in het net zitten :mrgreen:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Flyinghollander » di jul 12, 2016 13:20

Henk schreef:Als ie dr op blijft liggen mss wel maar elke stukje plastic wat bloot regent gaat aan flarden, zie ik in de omgeving...
Kheb trouwens alles sleufsilo's en er is geen ruimte voor een kraan oid om zand te scheppen. Expres zo gemaakt.

Wat meer zand?
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » di jul 12, 2016 13:31

Als je es in de buurt ben kom je mn kuilkleden maar es inspecteren Petro :mrgreen:

@ Fly; naar wat ik me kan herinneren uit onze grondtijd is dat de schuine kanten licht bloot regenden.
Vaak deden we over het zand een laag oude plastiek om afspoelen te voorkomen maar daar gingen dan duk weer muizen onder graven...

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer