TMR hoe meng jij?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: TMR hoe meng jij?

Berichtdoor grotehar » ma jun 29, 2015 15:20

Petro Pelgrum schreef: We hebben als uitgangspunt ruwvoerwaarde voor allemaal gelijk gezet.

Op basis van becijferde ds-opbrengst of ook nog voederwaarde VEM en RE :?: En welke prijzen hanteren jullie dan :?:
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Dolph » ma jun 29, 2015 15:23

Hier op moment 20 kg krachtvoer per kg meetmelk.
Voerkosten zijn € 5,3 per 100 kg melk.

Wel lage productie net geen 24 liter gemiddeld.
Dit komt grotendeels omdat de komende drie maanden er 60 droog gaan denk ik :roll: :wink:
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Henk » ma jun 29, 2015 22:13

Petro Pelgrum schreef:
Hier ook 1 op 4.
Maar dit vind ik niet het belangrijkste,het gaat mij erom wat alles bij elkaar kost om een kilo melk te krijgen want ruwvoer is ook niet gratis.
Wat ik veel zie is dat de lagere produktieve bedrijven hogere totale voerkosten per kg melk hebben dan de hoogproduktieve bedrijven.

1 op 4 is scherp (y) Da's wss iets van 5 kg kv op 20 kg ds totaal of zo :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » ma jun 29, 2015 22:19

G.U. schreef:
Petro Pelgrum schreef:
G.U. schreef:Das ook logisch petro... die boeren met hoogproductief vee zullen vaker en meer voer kopen dus meer op afgejaagd zijn dat dit goedkoop(er) moet. En anders worden ze door schade en schande wel wijzer :wink:

Waarom zullen die vaker en meer kopen?
Die gebruiken niet veel meer krv per kg melk als anderen hoor.
Waarom zou je als je een laagproduktief bedrijf hebt niet meer op de prijs letten en contracten op het juiste moment afsluiten.?

Is trouwens ook maar net wat je allemaal rekent voor je eigen ruwvoer... maar dat is een eindeloze discussie :mrgreen: blijkt uit jouw studiegroep dat aangekocht voer wel kan concurreren met eigen (ruw-)voer

Heeft weinig zin :no: Elke veehouder zit met zn x bunders en daar probeert ie zoveel mogelijk voer vanaf te halen. En dan ist kolder om 'op prijs' te zetten. je weet toch wat je ruw/krachtvoerteelt kost :?:
Ga je alles op standaard bedragen zetten weet je dus nooit of je eigen geteelde tarwe/ccm/whatever wel of niet uit kan. En wat moet je met op prijs gezet ruwvoer :? Stel je hebt meer dan voldoende ruwvoer dan ist zaak dat je dat opmaakt ipv de helft te laten zitten omdat op papier hullen kopen voordelig is...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » ma jun 29, 2015 22:40

Op waarde zetten is info of je wat verdiend met dat land en of het uit kan om eventueel nog een hoekkie erbij te kopen/huren.
Voer kopen terwijl je zelf zat heb ondanks dat het misschien op papier goedkoper is ,is ind natuurlijk onzin ,veel nutritionisten snappen dat principe trouwens niet nee :no:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Sander » di jun 30, 2015 06:30

Dolph schreef:Dit komt grotendeels omdat de komende drie maanden er 60 droog gaan denk ik :roll: :wink:

kun je momenteel beter hebben dan 60 verse koeien :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Petro Pelgrum » di jun 30, 2015 07:40

Als ik wil weten in vergelijking met andere veehouders waar onze opbrengsten en kosten liggen en ik graag onze totale winst wil verhogen dan is het noodzakelijk om het bedrijf in 2 takken te splitsen en van daaruit kijken waar je ligt en waar de kosten verlaagd kunnen worden of opbrengsten kunnen worden verhoogd.
Die krachtvoer kosten per kg melk zegt mij niks over wat die veehouder op zijn totale bedrijf overhoud.
Als je te veel ruwvoer hebt dan zou je evt. graan kunnen verbouwen en zelf kunnen gebruiken en of verkopen, maar dat weten jullie zelf wel of die grond daar geschikt voor is.
Wat is de ruwvoeropname bij een bedrijf van ca. 8000 kg meetmelk ?
Petro Pelgrum

Berichtdoor Erik S. » di jun 30, 2015 10:04

Petro Pelgrum schreef:Als ik wil weten in vergelijking met andere veehouders waar onze opbrengsten en kosten liggen en ik graag onze totale winst wil verhogen dan is het noodzakelijk om het bedrijf in 2 takken te splitsen en van daaruit kijken waar je ligt en waar de kosten verlaagd kunnen worden of opbrengsten kunnen worden verhoogd.
Die krachtvoer kosten per kg melk zegt mij niks over wat die veehouder op zijn totale bedrijf overhoud.
Als je te veel ruwvoer hebt dan zou je evt. graan kunnen verbouwen en zelf kunnen gebruiken en of verkopen, maar dat weten jullie zelf wel of die grond daar geschikt voor is.
Wat is de ruwvoeropname bij een bedrijf van ca. 8000 kg meetmelk ?

de ouderwetse voer-stal balans weer op orde stellen dus 8)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Petro Pelgrum » di jun 30, 2015 11:13

Hoe ziet deze eruit Erik?,ik heb deze toen in Ned. niet gezien.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Erik S. » di jun 30, 2015 11:19

Petro Pelgrum schreef:Hoe ziet deze eruit Erik?,ik heb deze toen in Ned. niet gezien.

de rekensom van voederbehoefte van de veestapel (dus hoeveel DS, VEM, RE per koe x aantal koeien, jongvee etc.) en wat je van je eigen land haalt aan DS, VEM en RE. Mooier is nog verder uitwerken in FOS en DVE erbij :yes:

Kan je eenvoudig doorrekenen wat effect is van bijv. meer/minder maïs in de dekking van de voederbehoefte :idea:
Erik S.

Berichtdoor Petro Pelgrum » di jun 30, 2015 11:45

Erik S. schreef:
Petro Pelgrum schreef:Hoe ziet deze eruit Erik?,ik heb deze toen in Ned. niet gezien.

de rekensom van voederbehoefte van de veestapel (dus hoeveel DS, VEM, RE per koe x aantal koeien, jongvee etc.) en wat je van je eigen land haalt aan DS, VEM en RE. Mooier is nog verder uitwerken in FOS en DVE erbij :yes:

Kan je eenvoudig doorrekenen wat effect is van bijv. meer/minder maïs in de dekking van de voederbehoefte :idea:

Ok, maar dat doen we al, en aan de hand daarvan maken we contracten voor aankoop voer.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Erik S. » di jun 30, 2015 11:47

Petro Pelgrum schreef:
Erik S. schreef:

Ok, maar dat doen we al, en aan de hand daarvan maken we contracten voor aankoop voer.

(y) (y) (y)
Erik S.

Berichtdoor maistro » do jul 02, 2015 13:46

voer blijft goed > 24uur geen broei aan voerhek
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor MarcB » wo jul 06, 2016 13:03

Nadat ik voer gelost blijft er heel vaak voer tussen de 2 vijzels zitten. Heb het alleen bij de melkkoeien.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo jul 06, 2016 15:00

Wat voor merk mengert heb je?
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer