Petro Pelgrum schreef: We hebben als uitgangspunt ruwvoerwaarde voor allemaal gelijk gezet.
Op basis van becijferde ds-opbrengst of ook nog voederwaarde VEM en RE

Moderator: Moderators
Petro Pelgrum schreef: We hebben als uitgangspunt ruwvoerwaarde voor allemaal gelijk gezet.
Petro Pelgrum schreef:
Hier ook 1 op 4.
Maar dit vind ik niet het belangrijkste,het gaat mij erom wat alles bij elkaar kost om een kilo melk te krijgen want ruwvoer is ook niet gratis.
Wat ik veel zie is dat de lagere produktieve bedrijven hogere totale voerkosten per kg melk hebben dan de hoogproduktieve bedrijven.
G.U. schreef:Petro Pelgrum schreef:G.U. schreef:Das ook logisch petro... die boeren met hoogproductief vee zullen vaker en meer voer kopen dus meer op afgejaagd zijn dat dit goedkoop(er) moet. En anders worden ze door schade en schande wel wijzer
Waarom zullen die vaker en meer kopen?
Die gebruiken niet veel meer krv per kg melk als anderen hoor.
Waarom zou je als je een laagproduktief bedrijf hebt niet meer op de prijs letten en contracten op het juiste moment afsluiten.?
Is trouwens ook maar net wat je allemaal rekent voor je eigen ruwvoer... maar dat is een eindeloze discussieblijkt uit jouw studiegroep dat aangekocht voer wel kan concurreren met eigen (ruw-)voer
Dolph schreef:Dit komt grotendeels omdat de komende drie maanden er 60 droog gaan denk ik![]()
Petro Pelgrum schreef:Als ik wil weten in vergelijking met andere veehouders waar onze opbrengsten en kosten liggen en ik graag onze totale winst wil verhogen dan is het noodzakelijk om het bedrijf in 2 takken te splitsen en van daaruit kijken waar je ligt en waar de kosten verlaagd kunnen worden of opbrengsten kunnen worden verhoogd.
Die krachtvoer kosten per kg melk zegt mij niks over wat die veehouder op zijn totale bedrijf overhoud.
Als je te veel ruwvoer hebt dan zou je evt. graan kunnen verbouwen en zelf kunnen gebruiken en of verkopen, maar dat weten jullie zelf wel of die grond daar geschikt voor is.
Wat is de ruwvoeropname bij een bedrijf van ca. 8000 kg meetmelk ?
Petro Pelgrum schreef:Hoe ziet deze eruit Erik?,ik heb deze toen in Ned. niet gezien.
Erik S. schreef:Petro Pelgrum schreef:Hoe ziet deze eruit Erik?,ik heb deze toen in Ned. niet gezien.
de rekensom van voederbehoefte van de veestapel (dus hoeveel DS, VEM, RE per koe x aantal koeien, jongvee etc.) en wat je van je eigen land haalt aan DS, VEM en RE. Mooier is nog verder uitwerken in FOS en DVE erbij![]()
Kan je eenvoudig doorrekenen wat effect is van bijv. meer/minder maïs in de dekking van de voederbehoefte
Petro Pelgrum schreef:Erik S. schreef:Petro Pelgrum schreef:Hoe ziet deze eruit Erik?,ik heb deze toen in Ned. niet gezien.
de rekensom van voederbehoefte van de veestapel (dus hoeveel DS, VEM, RE per koe x aantal koeien, jongvee etc.) en wat je van je eigen land haalt aan DS, VEM en RE. Mooier is nog verder uitwerken in FOS en DVE erbij![]()
Kan je eenvoudig doorrekenen wat effect is van bijv. meer/minder maïs in de dekking van de voederbehoefte
Ok, maar dat doen we al, en aan de hand daarvan maken we contracten voor aankoop voer.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten