Dieet melkkoe

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Dieet melkkoe

Berichtdoor kevertje04 » za okt 25, 2014 21:44

Hallo,

ik ben een leerling van 17, ik zit nu in de examenklas van het VWO en ik doe mijn profielwerkstuk over veevoeding. Ik zou hier graag wat vragen stellen wat betreft ruwvoer en krachtvoer.

Voor mijn pws onderzoek ik of algen kunnen worden gebruikt als grondstof voor krachtvoer. Daarvoor moet ik eerst weten wat een koe nodig heeft en wat een koe al binnenkrijgt via ruwvoer.

We gaan voor het gemak uit van de volgende situatie (als deze situatie niet voorkomt of onmogelijk is, mag daarop gewezen worden, dan passen we dat aan):
Een standaard melkkoe (volgens het CBV Tabellenboek Veevoeding) die 650kg weegt en per dag 20 tot 25kg melk met een vetpercentage van 4,4% geeft.

Dan mijn vraag: hoeveel eet zo'n beest?

Er is informatie verkregen van een boer in de buurt.
Hij voert in totaal 16kg droge stof per dag: 8kg kuilgras, 6kg maïs, 2kg meel en 4kg krachtvoer.
Daarna heb ik het tabellenboek er weer bij gepakt.
Graskuil, jaargemiddelde: 888 VEM, 67 DVE
Maar dan... Wat denken jullie dat deze boer onder maïs verstaat? Is dat MKS of snijmaïs? En meel, GPS of iets anders?
(FYI, boer is niet te bereiken en zit in lichte stress voor de deadline)

Ik zou het heel tof vinden als jullie me konden helpen door suggesties te geven van wat de boer bedoelt en te vertellen wat jullie melkkoeien voorgeschoteld krijgen (het liefst in de begrippen van het Tabellenboek).

Alvast heel hartelijk dank en als iemand nog een gouden tip heeft/als ik iets over het hoofd heb gezien, dan hoor ik het graag!
kevertje04

Re: Dieet melkkoe

Berichtdoor wim van ginkel » za okt 25, 2014 22:15

mais is vrijwel zeker snijmais (y)
meel kan van alles wezen (n) maar denk haast mengsel van Soya/raap schroot gezien de mais hoeveelheid in het rantsoen :)
soms ben ik er en soms niet
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor Flyinghollander » zo okt 26, 2014 08:09

Hij voert in totaal 16kg droge stof per dag: 8kg kuilgras, 6kg maïs, 2kg meel en 4kg krachtvoer.

Volgens mij klopt dit ook niet helemaal. 8+6+2+4=20kg Die 20 kg zou dichter bij de waarheid zitten dan die 16 kg.
Flyinghollander

Berichtdoor kevertje04 » zo okt 26, 2014 19:13

Flyinghollander schreef:Hij voert in totaal 16kg droge stof per dag: 8kg kuilgras, 6kg maïs, 2kg meel en 4kg krachtvoer.

Volgens mij klopt dit ook niet helemaal. 8+6+2+4=20kg Die 20 kg zou dichter bij de waarheid zitten dan die 16 kg.

16kg droge stof ruwvoer, en 4 kg droge stof krachtvoer zei hij. Is dus in totaal inderdaad 20kg.
kevertje04

Berichtdoor Flyinghollander » zo okt 26, 2014 19:25

14 kg uit ruwvoer, 8+6=14 kan zelfs zonder rekenmachine
Flyinghollander

Berichtdoor kevertje04 » zo okt 26, 2014 22:55

Hij noemde meel ook ruwvoer.

Maar dan ben ik des te meer benieuwd wat en hoeveel jullie koeien te eten krijgen.
kevertje04

Berichtdoor Henk » do okt 30, 2014 17:24

Vrij vaag allemaal...
Overigens krijg ik er nooit meer dan 17-18 kg ds in :no: en da's ook meer als zat met onze melkgift... :wink: :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 17:43

Henk schreef:Vrij vaag allemaal...
Overigens krijg ik er nooit meer dan 17-18 kg ds in :no: en da's ook meer als zat met onze melkgift... :wink: :oops:

1kg krachtvoer vervangt 0,35 kg graskuil grofweg. als je dus 3kg kv meer zou voeren zou je 1 kg ruwvoer inleveren en dus 2 kg netto vooruit gaan. veel krachtvoer en of mais is hoge opname.

8kg kuilgras, 6kg maïs, 2kg meel basisrantsoen
4kg aanvullend krachtvoer afhankelijk van productie.
dit lijkt me t rekensommetje :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor boer pieter » za okt 03, 2015 21:12

hoeveel mais word er eigenlijk door jullie gevoert want ik zie enorme verschillen hier ik zelf voer bijna geen mais maar mijn achter buurman 90% mais ik zelf voer veel gps en gras
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » ma okt 05, 2015 22:49

Vergeet niet dat krachtvoer achtigen een verzadigingswaarde hebben van 0,4. Ruwvoer vaak 1 of meer. Daarom kun je in de regel krachtvoerachigen (meel en brok) vermenigvuldigen met 0,4 en dan kom je in dit geval goed in de richting.

14 + (0,4*6) dan kom je richting de 16 a 17 kg DS die je een koe voert en dat is haalbaar.
HoK

Berichtdoor Flyinghollander » di okt 06, 2015 02:08

HoK schreef:Vergeet niet dat krachtvoer achtigen een verzadigingswaarde hebben van 0,4. Ruwvoer vaak 1 of meer. Daarom kun je in de regel krachtvoerachigen (meel en brok) vermenigvuldigen met 0,4 en dan kom je in dit geval goed in de richting.

14 + (0,4*6) dan kom je richting de 16 a 17 kg DS die je een koe voert en dat is haalbaar.

Huh?
Vreten jullie koeien echt zo weinig ds? Of meten jullie niet de daadwerkelijke ds?
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » di okt 06, 2015 09:03

dat is veel teweinig moet minstens 20 kg ds zijn
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » di okt 06, 2015 21:41

Flyinghollander schreef:
HoK schreef:Vergeet niet dat krachtvoer achtigen een verzadigingswaarde hebben van 0,4. Ruwvoer vaak 1 of meer. Daarom kun je in de regel krachtvoerachigen (meel en brok) vermenigvuldigen met 0,4 en dan kom je in dit geval goed in de richting.

Huh?
Vreten jullie koeien echt zo weinig ds? Of meten jullie niet de daadwerkelijke ds?

Was te snel. Onze koeien vreten 17 kg DS in de basis (ruwvoer + 2kg eiwitmeel) + nog extra KV in de robots.
HoK

Berichtdoor HoK » do okt 22, 2015 21:48

abaddon1234 schreef:als je dus 3kg kv meer zou voeren zou je 1 kg ruwvoer inleveren en dus 2 kg netto vooruit gaan.

Die 2kg netto vooruit snap ik ff niet; maar ruwvoer heeft een verzadigingswaarde van minimaal 1; en krachtvoer 0,4. Verzadiging houdt zeg maar in hoe vol een koe zich voelt. 3 kg KV * 0,4 = 1,2 kg ruwvoer die je niet meer in een koe kunt krijgen (= verdringing).
HoK

Berichtdoor coen dp » do okt 22, 2015 23:27

HoK schreef:
abaddon1234 schreef:als je dus 3kg kv meer zou voeren zou je 1 kg ruwvoer inleveren en dus 2 kg netto vooruit gaan.

Die 2kg netto vooruit snap ik ff niet; maar ruwvoer heeft een verzadigingswaarde van minimaal 1; en krachtvoer 0,4. Verzadiging houdt zeg maar in hoe vol een koe zich voelt. 3 kg KV * 0,4 = 1,2 kg ruwvoer die je niet meer in een koe kunt krijgen (= verdringing).

tabellenboekje met uitleg kan je tegenwoordig downloaden :yes: (y)
http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Keer terug naar Koe en voer