Kunstmest

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Kunstmest

Berichtdoor Arie » do maart 23, 2017 18:27

Henk schreef:Dus vanaf eind dit jaar staan alle mestverwerkers stil en alle nieuwe die nog in de pijplijn zitten gaan niet door want er is daluk mest te weinig in Nederland :D

Nee, want de verplichte mestverwerkingspercentages voor de intensieve boeren blijven gewoon in stand, ook al gaan de prijzen in de handel richting de nul euro... :wink:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Henk » vr maart 24, 2017 14:36

Waanzin :yes: mest verwerken terwijl er een tekort is...
Gewoon de mest opslurpen uit de put en uitrije is tuuk te simpel en te goedkoop vlgs de overheid...

Maar nu we het toch over verwerking hebben; ik heb es begrepen dat varkensmest veel efficiënter te verwerken is dan koeienmest, en dat eik zwat alle bestaande installaties hoofdzakelijk varkensmest verwerken en wanneer je dr koeienmest bij frot dat dan het verwerkingsproces verstoord wordt oid.
Kan glooffik maar een klein % koeienmest bijgemengd worden.

Er wordt koeienboeren ook geadviseerd om VVO's te tekenen met varkenshouders ipv zelf laten te verwerken :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor christo » vr maart 24, 2017 19:44

Erikjan schreef:
jan.nl schreef:Nix,is puur toeval :wink: maar met droog weer in het vooruitzicht willen akkerbouwers nog wat mest op het land.Prijs is afhankelijk vd afstand stal /akker,gaat richting 10 euro op het land ,direkte omgeving.
Zal dit seizoen voor het laatst zijn dat mest gratis is...Die 160000 koeien dit jaar minder hakt er wel in.
Volgend jaar nog een 40000 extra scheelt bij elkaar 5400000 m3 stront. is 100000 ha grasland...of 135000 ha akkerland. :yes:

Zeiden ze ook over de grondprijs. Merk er nog weinig van.

Niet zo veel haast hebben.
christo

Berichtdoor jvt » vr maart 24, 2017 20:55

jan.nl schreef:
Henk schreef:
jan.nl schreef:Kunstmest flink duur geworden,mestafzet prijzen zakken hard :yes:

Het ontgaat mij effe maar wat heeft het 1 met het ander van doen :?: En wat zijn de prijzen nu dan :?: Ik had vorige week nog wat in de put laten doen voor 12 euro de kuub.

Nix,is puur toeval :wink: maar met droog weer in het vooruitzicht willen akkerbouwers nog wat mest op het land.Prijs is afhankelijk vd afstand stal /akker,gaat richting 10 euro op het land ,direkte omgeving.
Zal dit seizoen voor het laatst zijn dat mest gratis is...Die 160000 koeien dit jaar minder hakt er wel in.
Volgend jaar nog een 40000 extra scheelt bij elkaar 5400000 m3 stront. is 100000 ha grasland...of 135000 ha akkerland. :yes:

Meen dat die koeien er vooral gekomen zijn na 2013, en kan me niet herinneren dat mestafzet in die jaren ervoor gratis waren :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Vorige

Keer terug naar Koe en voer