Kunstmest

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Kunstmest

Berichtdoor Henk » za jan 03, 2015 19:53

Meen dat onze lohnunternehmer anasol & spuiwater de grond in spaakt :yes: met kmeen dubbele tank en dubbele spaakert oid
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hindrik » za jan 03, 2015 22:02

Sander schreef:las een reportage laatst dat een biologisch bedrijf ook een luchtwasser heeft en dus ook spuiwater. dat is natuurlijk geen rommel want dat is biologisch 8)

Sander ik quote maar even op jou, want volgens mij heb jij een brede rug :)
Waarom is spuiwater rommel?
Luchtwassers vangen toch 'rommel' af die anders rechtstreeks en ongecontroleerd in het millieu verdwijnen?
Met spuiwater kun je die meststoffen gericht hergebruiken, en uiteraard kun je daarbij overdrijven.
Maar dat enkel dat leidt tot problemen ...., ik heb er zo mijn vraagtekens bij.
Pittige kuil voeren aan droge koeien?
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Sander » za jan 03, 2015 22:06

ik heb nul verstand van spuiwater.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor hendrik.h » za jan 03, 2015 22:50

in spui water zit veels te veel zwavel als 30 kg stikstof per ha toedient met spuiwater zit je al aan de max met zwavel
hendrik.h

Berichtdoor poekske » zo jan 04, 2015 12:43

Hangt af welke wasser je hebt. Nooooooooit spuiwater mengen in mestkelder, moest dit doen bij boer aar opeens was wie groep zeugen tien procent gekrompen...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Freddy » zo jan 04, 2015 18:36

maistro schreef:heb me nog niet geheel in de materie verdiept maar het schijnt dus
dat je vloeibare kunstmest d.m.v. spaakwiel goedkoper kunt laten bemesten
dan zelf KAS strooien ??
is deze meststof dan NTS of iets anders??

Ik denk dat het per bedrijf wisselend zal zijn of dit goedkoper is. Wanneer je enkel maait en 4-6 snedes per jaar maait en alles ook nog eens in 1 keer doet, zal het allicht voordeliger worden om op deze manier te werken. Maar aangezien ik 's zomers de koeien weid, moet ik dus (wil ik het gras aan de groei houden en de roest voor blijven) elke week haast wel een rondje doen over een aantal percelen met de kunstmeststrooier. Ik heb het niet uitgerekend, maar ik denk dat dan die vlieger niet meer op gaat.
Verder heb ik altijd nog geleerd dat vloeibare kunstmest meer verliezen geeft. Of is dit inmiddels alweer achterhaald?

Overigens zit hier de kunstmest al weer een tijdje in de silo!
Freddy

Berichtdoor h. groothuis » zo jan 04, 2015 19:15

volgens mij zit in NTS ook nog 7% zwavel en werkt niet verzurend :no: anasol zit minder N in zodat je bijna een keer zoveel vloeistof moet geven en werkt wel verzurend...

gebruik hier altijd de eerste 2 snedes NTS, de latere snedes gewoon KAS omdat je gewoonweg niet veel meer mag strooien omdat je N quotum op is :yes:
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor maistro » ma jan 05, 2015 06:23

denk over PowerLine of n-ext fertilizer om te spuiten zou meer structuur en beter eiwit kwaliteit geven wel fors duurder maar meer opbrengst dan kas
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor maistro » ma jan 05, 2015 20:56

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Rambo112 » ma jan 05, 2015 21:19

Hier ook de vloeibare gehad van n-xt. Verhaal was goed. Hebben paar percelen half om half gedaan. Vloeibaar met korrel. Tot 3x toe het gras verbrandt. Wel gespoten met de goede dop en druk. Ze stonden voor een raadsel. En bij andere bedrijven gezien dat het wel (y) (y) ging..
Rambo112

Beroep: keuterboertien, bietje loonwerker.

Berichtdoor maistro » di jan 06, 2015 06:56

bedankt voor info! maar wwl raar eigenlijk moet op droog gewas spuiten spul is zo 75 euro /ha duurder dan powerline ...als het dan niet werkt??
en powerline is weer 75 euro duurder dan kas 3 x spuiten is ook 75 euro per ha totaal dus 225 euro per ha duurder dat x 50 is 10000 euro meer
toch kan het uit volgens hun?
maistro

Berichtdoor jan.nl » di jan 06, 2015 08:54

Sander schreef:ik heb nul verstand van spuiwater.

Houden zo,gisteren een avond van lto met Tijgernest als spreker ,snapte niet dat boeren die rommel willen hebben.En dan nog bijmengen in de mestput is helemaal :twisted:Zwavel H2s is zo hoog dat alles wordt aangetast :yes:inkl beton.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor willemk » di jan 06, 2015 08:55

maistro schreef:bedankt voor info! maar wwl raar eigenlijk moet op droog gewas spuiten spul is zo 75 euro /ha duurder dan powerline ...als het dan niet werkt??
en powerline is weer 75 euro duurder dan kas 3 x spuiten is ook 75 euro per ha totaal dus 225 euro per ha duurder dat x 50 is 10000 euro meer
toch kan het uit volgens hun?

Ja, als ik dit zo lees snap ik wel dat het uit kan voor hun :mrgreen: :mrgreen: . .Ik zou maar eens stoppen met dat stikstof strooien en gewoon klaver zaaien of lucernę. Is niet erg hip natuurlijk, maar afgelopen jaar , ondanks droogte, toch 3 en een halve snee gras geoogst en dit zonder een grammetje stikstof gestrooid te hebben. Een kameraad van me moest me trouwens wel eerst overhalen, maar geen spijt van gehad. Grasland ga ik vanaf dit jaar enkelt bekalken en bemesten met fosfat en kali.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor hendrik.h » wo jan 21, 2015 19:13

hoorde vandaag de prijs van de anasol is 0.83 cent per kg stikstof heeft iemand als prijzen van de korrel kunstmest
hendrik.h

Berichtdoor Jds » wo jan 21, 2015 19:26

2week terug KAS 280/ ton
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer