Gras 2015

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2015

Berichtdoor jurjen » ma dec 14, 2015 13:03

in eigen beheer schilde nog al wat met alles in loonwerk in de jaarcijfers 8) :wink:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Davy » ma dec 14, 2015 13:18

@dx11, laat ze hier maar zeveren, leuk dat je beetje hobby hebt aan het zelf inkuilen met mooi, goedkoop materiaal!
Ik heb zelf ook al m'n gras in sleufsilo's (op een laatste snede na dan). 1+2 de snede in eerste silo, 3+4 de in de tweede. Als de kuil op hoogte is, doe ik er met de greppelfrees een laagje van 5-10 cm grond op. Bij het uitkuilen gebruik ik een zelfgemaakte schuif die ik opschep met de pelikaanbak aan mijn frontlader. Deze schuif scharniert in het midden en is onderaan afgewerkt met een ronde buis, zodat je de folie niet beschadigd. 1xweek doe ik het plastic terug naar beneden aan het snijvlak, ik schep dan eerst eventueel het overtollige zand achter het snijvlak (ligt soms tot 70 cm hoog) weg met de frontlader. Dan schep ik de schuif op (zonder af de trekker te stappen) en vergrendel die door de pelikaanbak toe te knijpen. Vervolgens duw ik het zand een anderhalve meter naar achter. Door het scharnierpunt zoekt de schuif zelf haar weg (ook aan de schuine zijkanten). Dan is het een kwestie van uitstappen, met de schop het laatste zand (meestal een randje tegen de muur) wegscheppen, en dan het plastic terug naar boven te trekken en vast te leggen met 2 zandslurfjes, zodat het niet kan terug waaien. En dan is er weeral kuil voor een hele week blootgemaakt, en het belangrijkste is dat er vlak achter het snijvlak steeds een dik pak zand ligt!
Deze schuif heeft mij buiten wat oud ijzer enkel wat laselektrodes en wat verf gekost, en toch is het één van de machines op mijn erf die ik niet zou kunnen missen!
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Mellek » ma dec 14, 2015 21:32

Hier net zo gewoon dik pak zand er op, ook de zijkanten :idea:
Rubberschuifje slijp je de zijbalken er af is een meter breed kun je zo doorschuiven af en toe beetje schuin maar die Werklust druk wel door.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor HoK » ma dec 14, 2015 22:10

Zullen wij wel wat verkeerd doen; maar dit jaar alles zowat door de loonwerker laten doen (excl mais poten en KM strooien) en daar kunnen we zelf niet veel vanaf rijden. Veel wegkilomters + loonwerker die grotere machines heeft is gewoon een groot voordeel voor hem.
HoK

Berichtdoor sivert » di dec 15, 2015 12:37

@Talis Wij hebben de koeien wel buiten hoor, dat zijn de goedkoopste maaiers en je hebt ook geen inkuilverliezen. De kosten van inkuilen liggen wel wat aan de hoge kant doordat we 24 ha op 7 km hebben liggen, deze grond hebben we nu verkocht en van de buurman hebben we ruim 37 ha gekocht, hierdoor hebben we nu 89 ha bij huis en ongeveer 7,5 ha op 2 km afstand. De 24 ha lag ook nog eens aan de andere kant van het Eemskanaal, ongeveer de helft van de keren dat je over de brug moet kun je wachten. Voor komend jaar ga ik er van uit dat de totale inkuilkosten ongeveer hetzelfde zijn, maar dan wel met 13 ha extra. En wat DX aangaat, laat die maar schuiven, het kost met die oude machines allemaal maar een krats, die lacht ons allemaal uit met onze loonwerkkosten. Dat spaart veel meer dan die paar plukken lelijk gras die wel naar het jongvee kunnen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » do dec 17, 2015 09:35

dx11 schreef:
Dat verdubbelen willen we wel, maar we wachten sowieso tot we weten wat ze met de fosfaatrechten gaan doen. Wordt het grondgebonden dat gaat de vlag uit en de schop de grond in. Wordt er een referentie op het aantal koeien in het afgelopen jaar gedaan dan moeten we nog maar eens goed dubben wat we gaan doen.

ik zou in 2016 en 2017 hetzelfde aantal vee houden als 2014 of 2015 net wat beste uitpakt. dan zo intensief mogelijk gaan zitten op je ha als de wetgeving toe laat en rest van de ha voor flinke prijs verhuren. en dan in 2018 maar eens kijken of je gaat bouwen
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Mellek » do dec 17, 2015 11:59

Gaat hier net zo, alleen die NB vergunning hebben ze een soort vervaldatum in gezet, qua grond kan ik er wel 100-110 houden, maar met 65 kunnen we het zo ook wel rond brijen, lopen nu tegen alle grenzen aan, melkcapaciteit, mestopslagcapaciteit, stalcapaciteit en arbeid. Nu gaat er wel veel arbeid in landwerk, onderhoud, erfverharding enzo zitten maar maak dat liever nu voor mekaar net als fokkerij als wanneer je net gegroeit bent en het geld op en genoeg werk in de stal hebt.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor h.groothuis » vr dec 18, 2015 11:02

uitslag 5e snede gras:
half oct gekuild,

ds 48%
vem 885
re 165
re totaal 175
suikers 135
op papier mooi spul (y)
h.groothuis

Berichtdoor Henk » za dec 19, 2015 13:44

Hier ook half oktober met ladewagen an de bult gereden.

ds 36.5
vem 930
re 174
re totaal 193
suiker 52
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » zo dec 20, 2015 10:54

Henk schreef:Hier ook half oktober met ladewagen an de bult gereden.

ds 36.5
vem 930
re 174
re totaal 193
suiker 52

opsturen na topkuil verkiezingen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Talis » zo dec 20, 2015 15:11

@henk. nog steeds aan het stalvoeren?
Talis

Berichtdoor Henk » ma dec 21, 2015 14:58

Jazekers :yes: Wel langzaam aan het afbouwen.
Denk nog een paar daagjes. Dan staat er nog 4-5 ha maar dat is te nat geworden ondertussen.

Afbeelding
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » ma dec 21, 2015 19:23

montie of fleckvie? lijkt ieg wel mooi die witkoppen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jurjen » ma dec 21, 2015 19:47

maistro schreef:montie of fleckvie? lijkt ieg wel mooi die witkoppen

:shock: hoe lang lees je hier nu al mee :roll: :wink:
jurjen

Berichtdoor jurjen » ma dec 21, 2015 19:54

Henk kan niet snappen dat je de koeien niet buiten hebt :shock: :o :roll: (n) je kunt volgens mij minimaal 3/4 jaar weiden :yes: weide wagentje erbij :wink: cabriotje met melktank :lol: 8)
jurjen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer